بدون دیدگاه

برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ برند بوک (کتابچه برند) یک سند شرکتی رسمی است که هویت برند و استانداردهای آن را مشخص می‌کند. برند بوک ، سندی است که ترکیب، طراحی و نگاه کلی یک برند را مشخص می‌کند. راهنمای برند است که مشخص می‌کند محتوای لوگو، وبلاگ، سایت، تبلیغات و سایر جوانب بازاریابی به چه شکل طراحی شوند. وقتی از یک برند به یادماندنی حرف می زنیم منظورمان یکپارچگی و انسجام آن برند است. چه بسته بندی، چه تیزر تبلیغاتی و چه بیلبورد این برندهای به یادماندنی، از چند فرسخی قابل تشخیص هستند! بهترین برندها برای همیشه در ذهن ما هک می شوند زیرا همواره با یک لوگو، فونت، رنگ و تصاویر یکسان و متحد در همه جا حضور دارند. پس می توان گفت که نقطه شروع توسعه یک برند به یادماندنی و قوی، تهیه برند بوک (Brand Book ) است. در این مطلب با شرکت طراحی سایت سورنا همراه ما باشید:

المان های اصلی برند در برند بوک

استانداردهای مورد بررسی در کتابچه برند، چکیده ای از هر آنچه که به برند ارتباط دارد، است. این المان ها از استراتژی های برندینگ، فونت، تم نوشتاری، رنگ و لحن تعامل برند با مخاطبین تا کوچکترین المان های هویت برند (Brand Identity) که در لوگو و یا شعار نام تجاری وجود دارد را در بر می گیرند.

چه کسانی می توانند در تهیه برند بوک نقش داشته باشند؟

دپارتمان بازاریابی و برندینگ با نظارت تیم مدیریت بیشترین نقش را در تهیه، تدوین، بازنگری و توسعه کتابچه برند دارد.

البته گاهی برای توسعه و بهبود استاندارهای برندبوک از مشاوران بازاریابی و یا آژانس های بازاریابی ثالث نیز دعوت به همکاری می شود، چرا که اکثر مواقع نحوه تحلیل و نگرش این افراد با توجه به تجربیات و همکاری که با سایر برندها در این زمینه داشته اند، متفاوت تر و جامع تر از تیم بازاریابی برند در داخل شرکت است.

برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

برند بوک شامل چه بخش هایی می شود؟

اجزای اصلی برند بوک عبارتند از:

بخش درباره برند (An about section)

دستورالعمل های بصری (Visual guidelines)

دستورالعمل های ارتباطی (Communication guidelines)

تفاوت برند بوک و چارت گرافیک چیست؟

اگر خیلی تخصصی این مباحث را دنبال کنید، ممکن است اصطلاح Graphic charter یا منشور گرافیکی را در برخی منابع ببینید.

چیزی که برند بوک را از منشور گرافیکی متمایز می‌کند، این است که برندبوک جدا از دستورالعمل‌های بصری، شامل اطلاعات و ارزش‌های یک برند، شخصیت برند، فرهنگ همکاری، لحن و… نیز است.

در واقع، هدف برند بوک یا کتابچهٔ برند این است که مطمئن شویم تمام جوانب مربوط به برند ما، در همۀ کانال‌های ارتباطی و هرجا که حضور داریم، درست رعایت می‌شوند.

مزایای برند بوک برای کسب‌وکارها

اگر زمان زیادی را صرف این می‌کنید که مسائل تکراری را به افراد مختلف در تیم توضیح دهید، حتماً این بخش را بخوانید تا با معجزۀ برند بوک بیشتر آشنا شوید.

1. ایجاد یکپارچگی

داشتن هویت یکپارچه در کانال‌ها و شبکه‌های مختلف، برند شما را هم قابل‌شناسایی می‌کند و هم قابل‌اعتماد. وقتی که در وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، مجلات، تبلیغات، طراحی کارت ویزیت، ویدئوها و… از دستورالعمل‌های مشخص و یکپارچه پیروی می‌کنید، مخاطب بدون آنکه نام برندتان را بخواند، می‌تواند متوجه حضورتان شود.

2. تعریف قوانین و استانداردها

برند بوک شامل قوانینی مانند استفاده از لوگو، تایپوگرافی و رنگ‌هاست. داشتن این قوانین، کمک می‌کند افراد مختلف از تیم‌های مختلف، از یک هویت یکپارچه به‌راحتی پیروی کرده و آن را در جاهای مختلف به‌صورت منسجم اجرا کنند.

توجه کنید که داشتن این قوانین خلاقیت را محدود نمی‌کند؛ بلکه به ایده‌هایتان چارچوب و انسجام می‌بخشد.

برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

3. افزایش آگاهی از برند

با تهیه و انتشار برندبوک، نشان می‌دهید که چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. با دیده‌شدن این تمایزها، مردم شما را راحت‌تر به ذهنشان می‌سپارند و حتی گاهی در شبکه‌های اجتماعی یا در دیگر اجتماعات، دربارۀ برندتان صحبت خواهند کرد.

4. بهبود جایگاه برند

تصویر سازمان شما، چیزی بیشتر از یک لوگو است. ارزش‌ها، فرهنگ سازمانی، صدای برند و تمام چیزهایی که شما و تیمتان به آن‌ها اعتقاد دارید، می‌تواند در کتابچه راهنمای برند، برجسته شود و آنچه را که درون سازمانتان در جریان است، به‌خوبی بازتاب بدهد.

5. تسریع فرآیندها

برندهایی که کتاب راهنمای برند دارند و آن را در اختیار افراد تازه‌وارد تیم (چه حضوری و چه فریلنسر) می‌گذارند، فرآیند آشنایی یا به اصطلاح On-boarding را سرعت می‌بخشند. با این راهنما، عضو جدید سریع‌تر با سازمان شما آشنا می‌شود و جواب خیلی از سوالاتش را بدون درگیرشدن با پروسه‌های فرسایشی، پیدا می‌کند.

6. کاهش سردرگمی‌ها

وقتی برند بوک نداریم، با حدس‌وگمان و آزمون‌وخطا پیش می‌رویم. البته که برخی از این آزمون‌ها نتایج خوبی دارند و برخی هم ممکن است کاملاً شکست بخورند. نکته اینجاست که حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمون‌ها هم، اگر به تصویر بزرگ (Big Picture) نگاه کنیم، مجموعه‌ای ناهماهنگ و گسسته را خواهیم دید. پس بهتر است که با طراحی برند بوک ، تا جای ممکن این بی‌نظمی‌ها را کاهش دهیم و با پیروی از آن، درصد حدس و گمان را کمتر کنیم.

برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

چند نکته درباره طراحی کتابچه برند

برند بوک یک سند زنده است و هر از گاهی به تغییرات نیاز دارد. یک دوره زمانی مشخص (مثلا ۶ ماهه) را برای بازبینی آن در نظر داشته باشید.

یک نمونه از برند بوک را در اختیار تمام کارکنانتان، به‌خصوص تیم طراحی و بازاریابی، قرار دهید.

اگر می‌خواهید راهنمای برند شما کامل باشد، در بخش المان‌های طراحی این اطلاعات را هم ذکر کنید:

Layout مربوط به وبسایت

قالب و ساختار تبلیغات محیطی (سایز انواع بنر، بروشور و غیره)

قالب طراحی شبکه‌های اجتماعی

شیوه نگارش تبلیغات و رپورتاژ آگهی

ساختار بسته‌بندی محصولات

ملاحضات نگارشی خاص

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها