بدون دیدگاه

راهنمای جامع روانشناسی رنگ و رنگ شناسی در کسب و کار : برای یک برند یا کسب و کار انتخاب یک رنگ مناسب، می‎تواند در موفقیت آن برند بسیار موثر باشد. آیا از تاثیر رنگ ها و روانشناسی رنگ ها در کسب و کارها آگاه هستید؟ در این مقاله قصد داریم در رابطه با راهنمای جامع روانشناسی رنگ و رنگ شناسی در کسب و کار صحبت کنیم. امروزه روانشناسی رنگ بر موفقیت یک برند یا کسب و کار تاثیر زیادی می‎گذارد به گونه ای که بسیاری از کمپانی های مطرح و موفق آن را به یک اصل مهم در کسب و کار خود تبدیل کرده اند. رنگ ها روی خلق و خوی ما تاثیر زیادی دارند و هر رنگ بر ذهن افراد تاثیر خاصی می‎گذارد و می‎تواند احساساتی مثل خستگی، کنجکاوی و یا حتی گرسنگی را به شما منتقل کند.

دلایل اهمیت روانشناسی رنگ در کسب و کار

یکی از چیزهایی که وقتی به آن فکر می کنید مثلا در مورد یک برند معروف، لباس یا تلفن همراه، در ذهن شما تداعی می‎شود رنگ آن است. چرا که رنگ ها به مدت طولانی در ذهن افراد نگه داری می‎شود و برای افراد یک وسیله، اتفاق خاص یا یک برند را یادآور می‎شود. از طرف دیگر این مساله ثابت شده که رنگ ها بر خلق و خوی افراد تاثیر می‎گذارند. به طور مثال رنگ قرمز حس شجاعت را به افراد می‎بخشد یا رنگ زرد انرژی مثبت را به افراد منتقل می‎کند. جالب است بدانید که اکثر خریدهای لحظه ای به دلیل رنگ آن محصول و تاثیر بر ذهن مخاطب انجام می‎شود.

صاحبان کسب و کارها باید به این مساله توجه داشته باشند که با توجه به نوع کار خود رنگ متناسب را انتخاب کنند. چرا که رنگ ها باعث می‎شوند کسب و کار شما دارای هویت شود. به عنوان مثال رنگ غالب مک دونالد برای برندش رنگ قرمز بوده است. زیرا قرمز باعث ایجاد حس گرسنگی و افزایش اشتها در افراد می‎شود. در نتیجه انتخاب رنگ این برند با توجه به روانشناسی رنگ و بسیار هوشمندانه انجام شده است.

یکی دیگر از برندها، استارباکس است که در راستای حفظ محیط زیست پیوسته در حال تلاش است. این برند رنگ سبز را به عنوان رنگ برند خود برگزیده است تا با نوع کسب و کار او متناسب باشد. لازم به ذکر است که تاثیر رنگ ها روی ذهن به صورت ناخودآگاه است و مغز شما در مورد رنگ ها به صورت ناخودآگاه الگوهایی دارد که هنگام تصمیم گرفتن و یا خرید به طور غیر ارادی به آن مراجعه می‎کند.

فاکتورهای مهم در روانشناسی رنگ ها

هنگام انتخاب رنگ برای برند خود باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر قرار دهید.

ماهیت رنگ و کسب و کار با یکدیگر تناسب داشته باشند.

رنگ با مصرف کننده تناسب داشته باشد.

تناسب رنگ با فرهنگ و سنت

تناسب رنگ با نوع کسب و کار

هر رنگ معنا و مفهو خاص خود را دارد و روی ذهن فرد تاثیر خاصی می‎گذارد. توجه به تناسب ماهیت کسب و کار و رنگ، یکی از نکات مهم در روانشناسی رنگ است. مثلا برای کسب و کاری در حوزه محیط زیست انتخاب رنگ مشکی برای برند کاملا اشتباه است.

راهنمای جامع روانشناسی رنگ و رنگ شناسی در کسب و کار

تناسب رنگ با فرهنگ و سنت

تناسب رنگ با فرهنگ و سنت جامعه، یکی دیگر از نکات مهم است که اغلب افراد به آن توجه نمی‏‎کنند. به طور مثال در یک کشور یا فرهنگ خاص یک رنگ ممکن است مفهوم خوب یا بدی داشته باشد که فقط مخصوص همان فرهنگ باشد.

تناسب رنگ با مصرف کننده

تناسب رنگ با مصرف کننده نکته حائز اهمیت دیگر در روانشناسی رنگ است. اینکه محصول یا کسب و کار شما در ارتباط با چه افرادی است روی انتخاب رنگ تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال زنان به رنگ های سرد و ملیح گرایش دارند اما مردان جذب رنگ های تند و گرم می‎شوند.

آشنایی بامفهوم رنگ ها در کسب و کار

در این بخش از مقاله می‎خواهیم بدانیم که هر رنگ روی ذهن افراد چه تاثیری دارد و چگونه باعث ایجاد موفقیت در کسب و کار می‎شود.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نشان دهنده پایداری و مقاومت است و احساس انگیزه، شادی، تشویق، موفقیت و مصمم بودن را دردرون افراد به وجود می‎آورد. رنگ نارنجی شادی رنگ زرد و هیجان رنگ قرمز را با همدیگر دارد و حس خوشایندی را به افراد القا می‎کند. رنگ نارنجی به طور ناخودآگاه انرژی فرد را افزایش می‎دهد و باعث افزایش اکسیژن رسانی به مغز و فعالیت های ذهنی می‎شود و برای کسب و کارهایی که با ورزش مرتبط هستند یک انتخاب عالی و ایده آل است. این رنگ با افزایش حس اشتها و گرسنگی بر موفقیت کسب و کار مرتبط با غذا نیز موثر است. این رنگ در بازاریابی و تبلیغات افراد را جذب می کند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز متابولیسم بدن را بالا می برد و حس شادی و هیجان را به افراد منتقل می کند. این رنگ نماد انرژی است و بسیاری از برندهای موفق از آن برای برند خود استفاده کرده اند. این رنگ باعث ایجاد تصمیم گیری های لحظه ای در افراد می‎شود و در تبلیغات از این رنگ استفاده زیادی می‎‎شود. از رنگ قرمز برای کسب و کارهایی که به خودرو، ورزش، بازی ها و غذا و نوشیدنی های انرژی زا مربوط می‎شوند استفاده می‎شود.

رنگ سبز

رنگ سبز سازگاری با محیط زیست، تعادل و توازن را نشان می‎دهد و به طور معمول در برندهای مرتبط با صنایع دارویی و بهداشتی استفاده می‎شود. این رنگ حس راحتی و امنیت را به انسان القا می‎کند. رنگ سبز در روانشناسی رنگ ها نماد ثبات، پایداری، ایمنی، تازگی، امید و حاصلخیزی است. این رنگ در بورس و معاملات مالی نماد موفقیت مالی و پول می‎باشد.

رنگ بنفش

این رنگ با القا حس حمایت و همدردی تا حد زیادی به زنان و کودکان اشاره دارد و می‎توان در برندهایی مثل یاهو یا محک این رنگ را دید. اگر کسب و کار شما به کودکان مرتبط است می‎توانید رنگ بنفش را برای کارخود استفاده کنید که نماد اصالت، قدرت، خلاقیت، سلطنت و جاه طلبی است.

راهنمای جامع روانشناسی رنگ و رنگ شناسی در کسب و کار

رنگ آبی

رنگ آبی باعث کاهش متابولیسم بدن می‎شود و حس امنیت و آرامش را در انسان بالا می‎برد. از این رنگ می‎توان در کسب وکارهای مربوط با هر دو جنس زنان و مردان استفاده کرد، چرا که رنگ آبی رنگ مورد علاقه مردان و زنان است. رنگ آبی باعث کاهش اشتها خواهد شد و نماد هوشیاری، آگاهی، عظمت، وفاداری ، تجربه و احساسات عمیق می باشد. ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی و آب معدنی دماوند از رنگ آبی برای برندینگ خود بهره می‎برند.

رنگ سفید

رنگ سفید که حس پاکی، لطافت، ایمان و درستی را نشان می‎دهد در محصولات لبنی و بهداشتی بیشترین استفاده را برای برندینگ دارد و بهترین انتخاب برای بیمارستان ها، محصولات رژیمی و محصولات طبی است.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری از رنگ های خنثی در روانشناسی رنگ محسوب می‎شود و تاکید روی یک رنگ دیگر را امکان پذیر می‎کند. رنگ خاکستری نماد امنیت و اعتماد است و معمولا در کنار رنگ های دیگر استفاده می‎شود.

رنگ سیاه

ترکیب رنگ سیاه با رنگ سفید به کسب و کار شما یک جلوه خاص می‎دهد و نماد قدرت و اقتدار می‎باشد. به دلیل اینکه این رنگ در کشور ما نماد ناراحتی است در انتخاب آن برای برندینگ دقت بیشتری داشته باشید.

رنگ طلایی

از این رنگ بیشتر در حوزه اکسسوری ها و لوازم تزیینی استفاده می‎شود چرا که نشان دهنده لاکچری و لوکس بودن است. رنگ طلایی که نماد خرد، آگهی و پرستیژ است برای کسب و کارهای مرتبط با کودکان نیز یک انتخاب ایده آل است.

رنگ نقره ای

یکی از رنگ های پرطرفدار است که احساس خاص بودن و کنجکاوی را به انسان القا می کند و نماد پرستیژ، قدرت، ثروت و تعادل است و ترکیب آن با سایر رنگ ها زیبایی آن را چند برابر می‎کند.

جمع بندی

رنگ ها می توانند تاثیر مستقیمی روی احساسات و تصمیم گیری ها انسان ها داشته باشند. بنابراین انتخاب یک رنگ متناسب با کسب و کار، موفقیت آن برند را تضمین می‎کند. قبل از انتخاب رنگ برای کسب و کار خود این مقاله را مطالعه نمایید تا با روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آنها آشنا شده و بهترین انتخاب را برای برند خود داشته باشید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها