بدون دیدگاه

با اجرای صحیح کمپین تبلیغاتی می‎توانید آگاهی از برند و درآمد خود را افزایش دهید. برآورده کردن نیاز مشتری یکی از اهداف ایجاد کمپین تبلیغاتی است و از سوی دیگر در کمپین خود مشتری را متقاعد می‎کنید که به چه دلیل محصول یا خدمات شما بهترین انتخاب برای حل مشکل او است. اجرای صحیح کمپین های تبلیغاتی باعث می‎شود فعالیت های بازاریابی شما نتیجه بخش باشد. در این مطلب ابتدا قرار است مفهوم کمپین تبلیغاتی را بررسی کنیم و در ادامه به بررسی ویژگی ها، اهداف و روش اجرای یک کمپین تبلیغاتی خوب بپردازیم. اگر شما هم به دنبال آشنایی کامل با کمپین تبلیغاتی هستید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.


کمپین تبلیغاتی چیست؟

به مجموعه ای از تبلیغات که یک پیام یکسان را به اشتراک می‎گذارند کمپین تبلیغاتی گفته می‎شود. کمپین تبلیغاتی برای رسیدن به اهداف خاص در کسب و کار و در جهت افزایش نرخ تبدیل شکل می‎گیرد. به عنوان مثال اگر یک کسب و کار به دنبال آن باشد که فروش یکی از محصولات خود را افزایش دهد و در این راستا تلاش می‎کند بعد از شناسایی مخاطب هدف با اجرای یک کمپین اثربخش به هدف خود برسد.


اهداف ایجاد کمپین تبلیغاتی چیست؟

اکثر کسب و کارها فقط به دنبال رقابت با رقبای خود نیستند و سعی می‎کنند افرادی را بیابند که از محصول آنها بیشترین بهره را ببرند. برای دستیابی به این هدف از کمپین تبلیغاتی هدفمند بهره می‎برند. یعنی آنها توسط کمپین های تبلیغاتی افرادی را پیدا می‎کنند که به محصولات یا خدماتشان نیاز دارند و در نهایت آن افراد را به مشتریان وفادار خود تبدیل خواهند کرد. یکی دیگر از هدف های ایجاد کمپین تبلیغاتی، تبدیل بازدید کنندگان است. تا زمانی که نتوانید ترافیک را به مشتری تبدیل کنید تعداد بازدید کنندگان بالا اهمیتی نخواهد داشت و سودی عاید شما نمی‎شود. ایجاد آگاهی از برند یکی دیگر از اهداف ایجاد کمپین تبلیغاتی و پاسخ به سوال کمپین تبلیغاتی چیست؟ می‎باشد.


جلب توجه مصرف کننده و آگاه کردن او نسبت به محصول و ویژگی های آن از دیگر اهداف کمپین تبلیغاتی است.


ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی خوب

تنها ویژگی یک کمپین تبلیغاتی ظاهر زیبا نیست. کمپینی قادر است به شما کمک کند که بر پایه نتایج تحقیقات بازار ایجاد شده باشد. پس در ابتدا و قبل از انجام هر کاری باید برای شناسایی نیازهای بازار، تحقیقات کافی انجام دهید تا بدانید مخاطب هدف شما کیست و نیازهای او چیست. هر چه قدر به مخاطب هدف خود نزدیک تر شوید راحت تر می‎توانید او را برای انجام یک کار مشخص قانع کنید. شما نمی‎توانید برای افزایش فروش خود از افزایش آگاهی از برند استفاده کنید و باید هدف از هر کمپین را به طور جداگانه مشخص کنید. کمپین تبلیغاتی چیست؟  به کمپینی که بر پایه هدف کسب و کار و نیاز بازار شکل گرفته باشد یک کمپین تبلیغاتی خوب گفته می‎شود. در ادامه با یکدیگر به بررسی مراحل اجرای درست یک کمپین می‎پردازیم.

 

مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی 

کمپین تبلیغاتی باعث به ثمر رسیدن فعالیت های بازاریابی می‎شود. در این بخش از مقاله مراحل اجرای موثر کمپین تبلیغاتی را بررسی می‎کنیم. مراحلی که در ادامه عنوان می‎شود را هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود دنبال کنید.

 

1)    مشخص کردن هدف

اولین مرحله‎ی اجرای کمپین تبلیغاتی که مهم ترین مرحله محسوب می شود تعیین هدف است. دیگر مراحل اجرای کمپین نیز به این مرحله وابسته است. به همین دلیل باید مشخص کنید که با تبلیغات به چه چیزی می‎توانید برسید. مهم ترین اهداف کمپین های تبلیغاتی عبارتند از :


•    تبدیل کردن لید یا مشتریان راغب به مشتری وفادار
•    ایجاد آگاهی از برند
•    افزایش آگاهی از برند
•    افزایش فروش یک خدمت یا محصول 
•    افزایش تعداد مشتریان راغب
•    بهبود بخشیدن به روابط
در اولین قدم باید مشخص کنید که از کمپین خود چه چیزی می‎خواهید. مشخص کردن هدف، باعث کمک به انتخاب مخاطب مناسب، طراحی جذاب و پیام تاثیرگذار می‎شود.


2)    مشخص کردن مخاطبان هدف

شما باید بدانید چه افرادی به شما نیاز دارند و آنها را هدف قرار دهید. دسته بندی مخاطبان هدف، براساس ویژگی های جمعیت شناختی مثل سن، سطح تحصیلات، جنسیت، سرگرمی ها و ... کمک می کند تا برای آنها پیام مناسبی را در نظر بگیرید. ابزاری مثل گوگل آنا لیتیکس به شما کمک می‎کند تا به اطلاعات دقیق تری از مشتریان خود دست پیدا کنید.

3)تقسیم بندی مخاطبان هدف

برای تمام کمپین های تبلیغاتی نمی‎توان یک پرسونا یکسان را در نظر گرفت. بهتر است با استفاده از نتایج مرحله قبل، مخاطبان خود را دسته بندی کنید تا بتوانید برای هر کمپین پیام مناسب تعریف کنید. هرچه این پیام به نیاز هر دسته از مخاطبان، نزدیکتر باشد سریع تر به هدف می‎رسید.

 

3)    تحقیق کلمات کلیدی

بعد از اینکه مشخص کردید چه کسانی را هدف قرار دهید می‎توانید مشخص کنید که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید. مخاطبان شما جهت یافتن راهکارها برای نیازها و مشکلات خود از چه عبارت هایی استفاده می‎کنند. یعنی باید بدانید مخاطب شما از چه عبارتی برای رسیدن به محصول یا خدمت شما استفاده می‎کند. با انجام تحقیق کلمات کلیدی می‎توانید پیام اثربخش بنویسید.


5)انتخاب رسانه

یکی دیگر از مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی و پاسخ به سوال کمپین تبلیغاتی چیست؟ انتخاب رسانه است. شما باید رسانه ها و کانال هایی که مخاطب هدف شما در آن ها حضور دارد را انتخاب کنید و با توجه به مخاطب هدف خود، تبلیغات را به صورت آفلاین، آنلاین و یا ترکیب آنها را ارائه کنید. ترکیب این دو تبلیغ باعث می شود که بیشتر دیده شوید ولی اجرای آن گران تر تمام می‎شود.


6) انتخاب پیام 


انتخاب پیام مناسب برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی لازم است. این پیام باید روان، واضح و مختصر باشد و به گونه ای باشد که مخاطب بتواند آن را به ذهن بسپارد. با پیام های کوتاه، بیشتر و بهتر می‎توانید توجه مخاطب را جلب کنید.


7) انتخاب طرح

پیام شما باید حاوی عناصر بصری باشد، از رنگ ها و المان های مناسب استفاده شود و طراحی زیبا و جذاب داشته باشد. قبل از طراحی تبلیغ، باید مشخص کنید که در کدام رسانه می‎خواهید آن را منتشر کنید. تجزیه و تحلیل آمار کمپین رقبای شما و بهره گیری از نتایج کمپین قبلی، می‎تواند به شما برای رسیدن به یک طرح اثرگذار کمک کند.


8) ارزیابی نتایج

مشخص کردن میزان اثربخشی کمپین، با استفاده از اندازه گیری نتیجه های کمپین های تبلیغاتی، آسان تر می‎شود. استفاده از این نتایج برای بهبودکمپین فعلی و یا کمپین های آینده می‎تواند به شما کمک کند. با جمع اوری نتایج کمپین های تبلیغاتی خود می‎توانید ببینید چه طرح ، رسانه و چه پیامی برای شما بیشترین منفعت را دارد.


انواع کمپین ‌تبلیغاتی چیست؟

انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی، مهم ترین تصمیمی است که باید بگیرید و همچنین برای کمپین خود یک طرح جذاب و پیام تبلیغاتی مناسب داشته باشید و کمپین خود را در کانالی اجرا کنید که مخاطب هدف شما در آنجا حضور دارد. در ادامه به بررسی انواع کمپین های تبلیغاتی می‎پردازیم.


•    تبلیغات تلویزیونی

یک کانال رایج و پرطرفدار برای اجرای کمپین تبلیغاتی، تلویزیون است. مثلا شما می توانید تبلیغ خود را قبل از سریال ها و یا مسابقات فوتبال و یا به صورت زیرنویس نمایش دهید. این دسته از تبلیغات در دسته تبلیغات گران قرار دارد.

 

•    شبکه های اجتماعی

یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران، اینستاگرام است. اگر پیام خود را از طریق اینستاگرام منتقل کنید تاثیر بیشتری دارد. شبکه های اجتماعی دیگر مثل لینکدن و توییتر نیز برای اجرای کمپین مناسب هستند. شما می‎توانید برای دستیابی به مخاطب هدف بیشتر، کمپین خود را در چند شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید.


•    ایمیل مارکتینگ

یک ابزار عالی برای حفظ ارتباط با مشتریان، ایمیل است و به کمک ایمیل مارکتینگ می‎توانید نرخ بازگشت مشتری را نیز فزایش دهید. ایمیل مارکتینگ در جذب بیشتر مشتریان راغب و تبدیل آنها به شما کمک می‎کند.


•    بازاریابی محتوا

شما می‎توانید درصفحه نتایج موتورهای جستجو، رتبه خوبی را کسب کنید و باید برای دریافت ترافیک بیشتر مطالبی را ارائه کنید که با هدف مخاطب هدفتان مرتبط باشد.


•    گوگل ادز

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی است که تبلیغات کسب و کارها را در صفحه نتایج جست و جوی گوگل نمایش می‎دهد و به کمک آن نیز می‎توانید کمپین های خود را در یوتیوب و ایمیل هم اجرا کنید. یکی از مزایای گوگل ادز، نمایش تبلیغ به عنوان اولین نتیجه جست و جو است و به کمک آن می‎توانید بالاتر از رتبه یک قرار بگیرید.


•    تبلیغات چاپی

اگر می‎خواهید کمپین تبلیغاتی خود را به صورت آفلاین اجرا کنید تبلیغات چاپی مثل بروشور، تراکت، بنر، پوستر روزنامه و مجله که یکی از روش های قدیمی است می‎تواند مناسب باشد. بهره گیری از تبلیغات چاپی در کنار تبلیغات آنلاین می‎تواند مفید باشد اما قبل از هر چیز باید ابتدا بودجه خود را مشخص کنید.

 

حرف آخر

در پاسخ به پرسش کمپین تبلیغاتی چیست؟ باید بگوییم کسب و کارها با استفاده از کمپین های تبلیغاتی، می‎توانند به اهداف مشخصی دست یابند. این اهداف ممکن است فروش محصول یا خدمت و یا آگاهی از برند باشد. قبل از ایجاد کمپین تبلیغاتی باید مخاطب هدف خود را بشناسید و کمپین خود را در کانالی اجرا کنید که مخاطبان هدف در آنجا هستند. برای کسب و کار شما کدام یک از کمپین های تبلیغاتی مناسب است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها