بدون دیدگاه

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ امروزه با پیشرفت روز افزون فناوری و استفاده از اینترنت هر روز به تعداد کاربران دنیای وب افزوده می شود و با تغییرات گسترده سبک و سیاق،روش و نحوه خرید کردن مردم را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که دیگر بازاریابی سنتی مثل قبل موثر نیست و ارزش خود را در برابر بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی از دست داده است.در بحث بازاریابی همیشه ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و برای پیاده سازی این سیاست در دنیای مدرن باید در اینترنت با مشتری ارتباط برقرار کنیم.در این مقاله قصد داریم شما را با مفهموم دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing و تمام جنبه های آشنا کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ تمام روش هایی را که از طریق آنها قادر هستید خدمات و محصولات خود را از طریق اینترنت و دستگاه های الکترونیکی ترویج و تبلیغ کنید در برمی گیرد.تمامی کسب و کارها در روش های بازاریابی دیجیتال از موتورهای جستجو،ایمیل،شبکه های اجتماعی،تبلیغات و SMS استفاده می کنند تا بتوانند از این طریق مشتریان خود را بیابند و ارتباطی موثر با آنها برقرار کنند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی و مشاوره دیجیتال مارکتینگ یک برنامه دقیق در رابطه با این مساله است که چگونه از کانال های مختلف بازاریابی دیجیتال برای تحقق اهداف کسب و کار بهره بگیریم.توجه به کانال های مورد نظر،منابع مورد نیاز مثل نیروی انسانی،پول و زمان برای هر کانال و نتایج مورد نظر از مواردی هستند که هنگام طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال باید به آنها توجه داشت .در ادامه با مراحل تدوین یک استراتژی آشنا می شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست

گام اول : ایجاد یک وب سایت خوب

داشتن یک وب سایت خوب و سازگار با موبایل اولین قدم از استراتژی شما است و باید جهت معرفی شرکت و محصولات آن چند صفحه فروش یا فرود داشته باشید.

گام دوم: اهمیت به بهینه سازی سایت و سئو

قدم دوم انجام امور مربوط به سئو و بهینه سازی سایت است و بهتر است ابتدا به امور فنی سئو بپردازید و پس از آن سئو داخلی (On-Page SEO) و سپس سئوی خارجی(Off-Page SE0) را در نظر بگیرید.

گام سوم : اجرای بازاریابی محتوایی

پس از انجام تحقیقات درباره کلمات کلیدی می بایست یک برنامه دقیق جهت بازاریابی محتوا تنظیم کنید که شامل زمان انتشار محتوا یا تقویم انتشار،چگونگی تبلیغ محتوا مثل استفاده از شبکه های اجتماعی و اینکه چه نوع محتواهایی باید تولید شود می شود.

گام چهارم: بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بهره گیری از شبکه های اجتماعی جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به برند شما و فروش می تواند بسیار موثر واقع شود.با پرسونای Persona یا به اصطلاح تعریف شخصیت شبکه های اجتماعی مناسب برای بازاریابی،کسب و کار خود را بررسی کنید و برای انتشار محتوا در این شبکه ها بهتر است یک تقویم انتشار تهیه کنید.همچنین می توانید یک فهرست از اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی منتخب یا افراد محبوب تهیه کنید که احتمال می دهید به محصول یا محتوای شما علاقه داشته باشند.

دیجیتال مارکتینگ چیست

گام پنجم : بازاریابی ایمیلی 

ایجاد یک فهرست ایمیل در وب سایت و شبکه های اجتماعی تان با استفاده از فراخوان ها یکی دیگر از مراحل استراتژی های بازاریابی دیجیتال است.به عنوان مثال می توانید با ترغیب کاربران به شرکت در یک دوره آموزشی رایگان آدرس ایمیل آنها را دریافت کنید.

گام ششم : بهره گیری از تبلیغات PPC

در کنار انجام گام های قبلی از یک کمپین کلیکی AdWords هم استفاده کنید و کسانی که کلمات کلیدی مرتبط با محصولات شما را سرچ می کنند مورد هدف قرار دهید.

مرحله هفتم : بررسی و آنالیز نتایج

از فعال بودن و پیکربندی درست Google Analytics در وب سایت خود اطمینان حاصل کنید و بازدهی مراحل قبلی را مورد سنجش قرار دهید و در یک فایل اکسل برای هر کدام از موارد جزییاتی در رابطه با تعداد بازدید،هزینه ها و تعداد تبدیل ها به مشتری را ثبت کنید.اگر کسب و کار شما کوچک و منابع شما محدود باشد ممکن است نتوانید تمامی مراحل را اجرا کنید و بهتر است با وب سایت،سئو و بازاریابی محتوا کار خود را آغاز کنید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing Agency یک موسسه است که مسولیت اجرای استراتژی های بازاریابی دیجیتال را برعهده دارد و نیازهای کسب و کارها را به اجرای آنها برطرف می کند چرا که طراحی و اجرای این استراتژی های بازاریابی دیجیتال کاری دشوار و زمان بر است.طراحی و توسعه وب سایت،بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو،بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی،تبلیغات کلیکی و بازاریابی ایمیلی،رپورتاژ آگهی و برند سازی از جمله فعالیت های آژانس های دیجیتال مارکتینگ است.

روش های بازاریابی دیجیتال

در ادامه به معرفی و بررسی انواع روش های بازاریابی دیجیتال و کانال های مرتبط با آنها خواهیم پرداخت.

1)بهینه سازی برای موتورهای جستجو(سئو یا SEO )

بهینه سازی وب سایت برای دریافت rank یا جایگاه بهتر و بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل و افزایش ترافیک رایگان و طبیعی را سئو گویند.وب سایت،وبلاگ،اینفوگرافیک از جمله کانال هایی هستند که باید روی سئوی آنها کار کنید.

2) بازاریابی محتوایی

Content Marketing یا بازاریابی محتوایی به تولید محتوا و ترویج آن با ایجاد آگاهی نسبت به برند،تولید مشتری،رشد ترافیک و در آخرتبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل گفته می شود.پست های وبلاگ،اینفوگرفیک،کتاب های الکترونیکی و مقالات،بروشورها و کاتالوگ های اینترنتی کانال هایی هستند که نقش زیادی در استراتژی بازاریابی محتوایی شما دارند.

3) بازاریابی در شبکه های اجتماعی

محتوا و برند خود را در شبکه های اجتماعی از طریق Social Media Marketing یا بازاریابی رسانه های اجتماعی ترویج و تبلیغ کنید تا باعث افزایش آگاهی نسبت به ترافیک وب سایت،برند و مشتریان شما شود.

4)ppc یا تبلیغات کلیکی

یکی از روش های پولی جذب ترافیک به سوی وب سایت شما استفاده از Pay-Per-click یا تبلیغات کلیکی است که در این روش با هربار کلیک روی تبلیغ شما به تبلیغ کننده پول می دهید.Adwords گوگل یکی از محبوب ترین تبلیغات کلیکی است که به کمک آن قادر هستید تبلیغ صفحه مورد نظرتان را در انتها یا ابتدای برگه های نتایج جستجو قرار دهید.

5)همکاری در فروش Affiliate Marketing

یکی از انواع تبلیغات عملکرد محور است که به این وسیله در ازای فروش و تبلیغ محصولات و خدمات دیگران پورسانت کسب می کنید مثل نمایش تبلیغات ویدیویی از طریق youTube Partner Program.

6)تبلیغات بومی یا همسان

تبلیغاتی که در درون محتوای یک آپ یا وب سایت قرار گرفته و با آن آمیخته می شود تبلیغات بومی گفته می شود که بهترین نمونه های آن رپورتاژ آگهی و لینک های اسپانسر هستند.

دیجیتال مارکتینگ چیست

موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ یکی از مولفه های اصلی دیجیتال مارکتینگ است.امروزه عمده مصرف از محتواهای دیجیتال روی گوشی های هوشمند انجام می شود و این به این معنی است که صفحات اینترنتی،تصاویر شبکه های اجتماعی و.. جهت مشاهده در موبایل ها به یک ضرورت تبدیل شده است.

دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار

در هر زمینه و در هر کسب و کار،دیجیتال مارکتینگ می تواند موثر باشد و برای استفاده از آن تعریف پرسونای مشتری برای مشخص کردن نیازهای مخاطب لازم است تا محتوای متناسب با آن پرسونا را تولید کنید.در ادامه با بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای B2B و B2C آشنا می شویم.

بازاریابی دیجیتال B2B : برای شرکت B2B که ارائه دهنده خدمات یا محصولات به کسب و کارهای دیگر است بازاریابی دیجیتال باید در جهت تولید مشتری آنلاین و مشتری راغب باشد و تماس با کارشناسان فروش باید هدف نهایی شما باشد.

بازاریابی دیجیتال B2C : برای شرکت B2C مشتری هدف شما مصرف کننده نهایی است نه یک کسب و کار. استفاده از پینترست و اینستاگرام برای کسب و کارهای B2C موثرتر است.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

امکان مشاهده نتایج درست و دقیق برای بازاریاب
سنجش مقدار بازگشت سرمایه یک به یک اقدامات بازاریابی خود،مثل سنجش ترافیک وب سایت با سنجش عملکرد محتوا و تولید مشتری راغب

بودجه مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ

هزینه های دیجیتال مارکتینگ به مولفه ها و عناصر مورد استفاده در استراتژی شما بستگی دارد.تمرکز روی تکنیک های درون گرا مثل شبکه های اجتماعی،سئو وتولید محتوا به بودجه زیادی نیاز ندارد ولی تکنیک هایی مثل PPC، استفاده از Adwords که برونگرا هستند هزینه بر است و هزینه آن نیز بستگی به میزان بازدهی مورد نظر شما خواهد داشت.

سخن آخر

مفهوم دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده بوده و تمام اقداماتی که در رابطه با بازاریابی به وسیله فناوری های الکترونیکی و اینترنتی است را شامل می شود.توجه داشته باشید هر روشی برای تمام کسب و کارها موثر نخواهد بود و باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. بازاریابی دیجیتال نیازمند پیگیری،دقت و نظارت ادامه دار است و فقط از این طریق می توانید به هدف نهایی دست پیدا کنید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها