بدون دیدگاه

پادکست چیست و چطوری پادکست خوبی بسازیم؟ پادکست یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش ها برای یادگیری و رشد فردی است. امروزه برای یادگیری مطالب جدید، به سختی می‎توان فرصت پیدا کرد. بنابراین بهتر است از تمام اوقات خود جهت یادگیری استفاده کنیم. تولید محتوا به روش های مختلفی انجام می‎شود. شبکه های اجتماعی، اسلایدهای آموزشی، فیلم های آموزشی و پادکست ها انواع مختلفی از تولید محتوا می‎باشند. یکی از بهترین روش های استفاده از تایم جهت یادگیری، گوش دادن به فایل صوتی است. به همین دلیل ساختن پادکست و یادگیری چگونگی ساخت آن اهمیت زیادی دارد. تا انتهای مقالهاز سورنا همراه باشید تا با مفهوم پادکست و نحوه ساخت آن آشنا شوید.

پادکست چیست؟

به مجموعه ای از فایل های صوتی دیجیتال و محتواها که در فضای اینترنت منتشر می‎شود و توسط پخش کننده های دیجیتال، کامپیوتر یا تلفن همراه می‎توانند پخش شوند پادکست Podcast گویند. این نوع از تولید محتوا به شکل سریالی منتشر شده و کاربران قادر هستند آنها را دنبال کنند. این اصطلاح می‎تواند برای مجموعه فایل های صوتی دیجیتال، در شبکه های اجتماعی نیز به کار رود و از ترکیب دو واژ آی‎پاد  iPod و برادکستینگ broadcasting به معنی پخش همگانی تشکیل شده است. پاد که به معنای دستگاه های قابل حمل می‎باشد، محتوای فایل های صوتی قابل حمل است و برادکستینگ به رادیویی بودن آن اشاره می‎کند.

تولید پادکست می‎تواند در رابطه با موضوعات متفاوتی باشد. به عنوان مثال مکالمه چند نفر، خلاصه کتاب، فایل های آموزشی و یا هر موضوع دیگری می‎تواند محتوای فایل صوتی را بسازد. قابلیت مشترک شدن برای دریافت پادکست ها و قابلیت دانلود فایل ها از ویژگی های خاص پادکست است. آیا این نوع از فایل های صوتی رایگان هستند؟ بیشتر انها به صورت رایگان ارائه می‎شوند اما بعضی از آنها با پرداخت مبلغی کم به علاقه مندان ارائه می‎شود. علاقه مندان به پادکست می‎توانند به سایت های ویژه پادکست مراجعه کنند و محتوای مورد نظر خود را بیابند.

پادکست چیست و چطوری پادکست خوبی بسازیم؟

تفاوت پادکست با برنامه های رادیویی

پادکست ها به برنامه های ویدیویی شباهت زیادی دارند اما برنامه های رادیویی محدودیت هایی دارند که این محدودیت ها برای ساخت پادکست وجود ندارد. همین موضوع دلیل رشد سریع این فایل های صوتی است. یکی از تفاوت های واضح پادکست ها با برنامه های ویدیویی حذف محدودیت زمانی برای انها می‎باشد. برنامه های رادیویی دارای مدت زمان معین هستند و در یک زمان مشخص پخش می‎شوند. اما پادکست ها می توانند کوتاه و یا طولانی باشند و این محدودیت را ندارند. پادکست را می توانید در هر زمانی و هر مکانی گوش دهید. حق انتخاب گوش دادن به محتوای مورد علاقه، تفاوت آشکار دیگر این دو نوع فایل صوتی است. هنگامی که رادیو را روشن می‎کنید برای گوش دادن به یک برنامه خاص حق انتخاب ندارید و فقط می‎توانید محتوایی را که در حال پخش است بشنوید. اما پادکست ها را می‎توان انتخاب کرد و می‎توانید همان محتوای مورد علاقه خود را گوش دهید. عدم محدودیت برنامه، یکی دیگر از ویژگی های پادکست ها است و تولید کنندگان قادر هستند هر روز، هر هفته و یا هر ماه پادکست های مختلفی را بسازند. اما برنامه های رادیویی به تعدادی مشخصی تولید می‎شوند. هر فردی با داشتن هزینه و تجهیزات کم می‎تواند به آسانی پادکست بسازد، اما ساخت برنامه های رادیویی کار راحتی نیست و به تجهیزات نیاز دارد. پادکست ها از لحاظ موضوع متنوع تر، جذاب تر و آزادتر هستند. بنابراین این موضوع که بدون محدودیت زمانی بتوانیم به محتوای مورد علاقه خود گوش دهیم باعث شده که پادکست ها در بین اقشار مختلف جامعه طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهند.

فواید گوش دادن به پادکست

شاید این سوال برای شما مطرح شود که گوش دادن به پادکست چه فوایدی دارد؟ اولین فایده پادکست این است که هنگامی که امکان مطالعه ندارید قادر هستید هنگام رانندگی و یا پیاده روی به راحتی فایل صوتی مورد علاقه خود را گوش دهید. به این ترتیب شما می‎توانید از وقت مرده خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. یادگیری بیشتر موضوعات مورد علاقه، افزایش تمرکز و تقویت مهارت شنیداری از دیگر فواید گوش دادن به پادکست ها است. پادکست ها علاوه بر برخورداری از جنبه آموزشی می‎توانند شما را سرگرم کنند و این امکان نیز وجود دارد که به راحتی مشترک پادکست های مورد علاقه خود شوید. عقب و جلو بردن پادکست و تعامل با سازنده آن از مزایای پادکست ها هستند.

پادکست چیست و چطوری پادکست خوبی بسازیم؟

چگونه به پادکست ها گوش دهیم؟

برای دانلود پادکست و یا گوش دادن به آن اپلیکیشن های مختلفی وجود دارد و می‎توانید آنها را به آسانی روی تبلت، لپ تاپ، گوشی موبایل نصب کنید. با استفاده از آنها می‎توانید به آسانی پادکست های مورد علاقه خود را پخش کنید. پادکست اپل، کست باکس، اسپاتیفای، گوگل پادکست و پادکست ادیکت مهم ترین اپلیکیشن ها هستند. این اپلیکیشن ها پادکست های مختلف را جمع آوری کرده اند تا دسترسی افراد به پادکست های مورد علاقه شان آسان شود.

انواع  پادکست ها

پادکست ها با فرم های مختلف به مخاطبان ارائه می‎شوند و برای تولید آنها لازم است با این انواع آشنا شوید.

پادکست تک نفره و یا یک میزبان، ساده ترین نوع پادکست است که به طور معمول یک شخص در رابطه با موضوع خاصی، اطلاعاتی را به شنوندگان ارائه می‎کند. یکی دیگر از انواع پادکست، مصاحبه ای است که از میزبان و یک شخص دیگر که به برنامه دعوت شده تشکیل می‎شود.

فایل های صوتی میزگرد یا گفت‎گو محور، نیز چندین مهمان و میزبان دارند و افراد به طور همزمان در رابطه با یک موضوع خاص با هم گفت و گو می‎کنند.

قصه‌ گویی و داستان سرایی نوع دیگر است که مخاطبان را به سوی خود جذب می‎کند و به پادکست قصه گو نیز معروف است و دارای دو نوع داستانی و غیر داستانی است. در نهایت می توانیم به تولید پادکست ترکیبی اشاره کنیم که خود از فرم های مختلف تشکیل شده اند.

چگونگی ساخت پادکست

قبل از اینکه نحوه ساخت پادکست را توضیح دهیم باید به چند نکته در رابطه با فرآیند تولید یک پادکست جذاب اشاره کنیم. اولین نکته این است که بهتر است برای تولید پادکست یک موضوع کوتاه و متمرکز را انتخاب کنید. به نوع مخاطب خود حین تولید محتوا توجه داشته باشید تا ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید. در تولید پادکست سریالی قسمت های مختلف آن را به طور پیوسته ارسال کنید. این امکان نیز وجود دارد که قسمت هایی از یک یا چند موزیک را در پادکست خود بگذارید. نکته آخر اینکه پادکست خود را تبلیغ کنید تا بهتر دیده شوید.

پادکست چیست و چطوری پادکست خوبی بسازیم؟

قدم اول: تهیه تجهیزات

تهیه لوازم مورد نیاز اولین قدم برای تولید پادکست است. برای اینکار به یک دستگاه ضبط صدا و نرم افزار ویرایش صدا احتیاج داریم. همچنین می‎توانید از نرم افزارهای ضبط صدا روی گوشی خود استفاده کنید. لوازمی مثل میکروفن داینامیک یا یقه ای، کارت صدا و پاپ فیلتر می‎تواند برای تولید پادکست های حرفه ای به شما کمک کند.

قدم دوم : آماده سازی محتوا

توجه داشتن به محتوایی که می خواهید ارائه دهید مهم ترین قسمت ساخت یک پادکست است. مخاطب تنها به دلیل کیفیت بالای صدا یا صدای خوش گوینده جذب پادکست نمی‎شوند. به همین دلیل باید محتوایی ارزشمند را تولید کنید تا بتوانید رضایت مخاطب را جلب کنید. باید در زمینه تخصص خود، برای تولید پادکست موضوعات خاص و جذاب آماده کنید. اگر موضوع بتواند مخاطب را جذب کند کار شما موفقیت آمیز بوده است. پس از اینکه موضوع را انتخاب کردید اطلاعات و منابع را جمع آوری کرده و فرم پادکست را متناسب با موضوع خود انتخاب کنید.

قدم سوم: تدوین پادکست

تدوین پادکست آخرین قدم در ساخت آن است.پس از تولید پادکست هر اپیزود باید به وسیله نرم افزارهای تدوین صدا تدوین شود. حذف قسمت های اضافه، ضافه کردن موسیقی به اول و آخر اپیزود و رفع نویز صدا از مراحل تدوین اپیزودها هستند. همچنین می توانید از انواع نرم افزارهای تدوین صدا استفاده کنید.

قدم چهارم: انتشار پادکست

پس از اینکه پادکست تولید شد باید فایل های ساخته شده به وسیله سرویس های میزبان به گوش شنونده ها برسد. استفاده از سرویس های میزبان خارجی یکی از رایج ترین روش ها برای انتشار پادکست است. شما می توانید پادکست خود را در انکر، پادبین، لیبسین و بلوبری منتشر کنید چرا که قابلیت آپود پادکست ها را به راحتی در اختیار شما قرار می‎دهند. بهره گیری از پلاگین وردپرس به نام PowePress یکی دیگر از راه های انتشار پادکست است که می‎توانید آن را روی سایت خود فعال کنید.

پادکست چیست و چطوری پادکست خوبی بسازیم؟

جمع بندی

در این مطلب با تعریف پادکست و نحوه ساخت آن آشنا شدید. اگر به تولید پادکست علاقه مند هستید با مطالعه این مقاله می‎توانید به آسانی پادکست های مختص به خود را تولید کنید. قبل از ساخت پادکست باید بعد از شناسایی بازار هدف و متناسب با آن، فایل صوتی مورد نظر خود را تولید کنید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها