بدون دیدگاه

بوت استرپ Bootstrap چیست؟چه می کند؟ فریم ورک بوت استرپ یکی از متداولترین ابزارهای مفید برای توسعه وب است. Bootstrap یک فریمورک رایگان و متن باز فرانت اند است که جهت ساخت وب اپلیکیشن ها و طراحی سایت ها استفاده می شود.در این نوشته می خواهیم مفهوم Bootstrap  و روش کار با آن را به طور کامل و ساده شرح دهیم.پیش از معرفی چارچوب بوت استرپ ابتدا با مفاهیم کتابخانه و فریم ورک آشنا می شویم.

مفهوم فریم ورک

به یک چارجوب نرم افزاری توسعه یافته که برنامه نویسان به کمک آن می توانند اپلیکیشن های متفاوتی را طراحی کنند فریم ورک گویندکه به وسیله آن دیگر نیازی نیست که پروژه را از ابتدا آغاز کنیم.فریمورک ها معمولا توسط برنامه نویسان و مهندسین طراحی،تست و بهینه سازی می شوند. بنابراین می توان آن را یک چارچوب سریع،منعطف و موثر دانست.با بهره گیری از فریم ورک جهت توسعه اپلیکیشن ها برنامه نویس می تواند با تمرکز روی قابلیت های سطح بالای اپلیکیشن قابلیت های سطح پایین آن را بر عهده فریم ورک بگذارد.

تفاوت کتابخانه و فریم ورک

فریم ورک و کتابخانه دو مفهوم مستقل از هم هستند و فریم ورک از کتابخانه استفاده می کند.برنامه نویسان کتابخانه ها را در کدهای برنامه فراخوانی می کنند و فریم ورک کنترل را در دست می گیرد و در واقع کدهای برنامه را فراخوانی می کند.

بوت استرپ چیست؟

بوت استرپ(Bootstrap) یک فریم ورک متن باز و CSS رایگان است که جهت توسعه وب واکنش گرا و Mobile-First طراحی و ایجاد شده است. طراحی Mobile-First به این معنا است که طراحی نسخه موبایل اولویت دارد.بنابراین با استفاده از این طراحی می توان در ابتدا سایت را برای صفحه های نمایش موبایل آماده کرد و با گذشت زمان و به مرور برای صفحه نمایش های بزرگتر آن را توسعه داد.بوت استرپ دارای قالب های مبتنی بر CSS و جاوا اسکریپت است.قالب های Bootstrap در نمایش صفحه نگاری و تولید آن و همچنین دکمه ها ، فرم ها ،نوار وضعیت و اجزار رابط کاربری دیگر به کار می رود.

بوت استرپ

بوت استرپ به زبان ساده

از Bootstrap می توان به عنوان یک ابزار کامل و جامع جهت توسعه وب بهره برد. Bootstrap دارای کتابخانه های CSS،HTML وجاوا اسکریپت است و برنامه نویسان می توانند ابزارهای مورد نیاز خود را به راحتی از این کتابخانه دریافت کنند.بوت استرپ به معنی خود راه انداز است و Bootstrapping به معنی فرآیندی است که بدون استفاده از عوامل خارجی و به طور مستقل کار خود را انجام می دهد. Bootstrap جهت برنامه نویسی وب به شکل واکنش گرا به کار می رود.در ادامه به مفهوم توسعه وب واکنش گرا می پردازیم.

توسعه وب واکنش گرا

Responsive Web Design یا توسعه وب واکنش گرا به روشی گفته می شود که در آن  طراحی و توسعه سایت براساس پلتفرم ، سایز صفحه نمایش وجهت گیری دستگاه به رفتار کاربر پاسخ داده شود.یعنی صفحات وب با اندازه های مختلف صفحه نمایش به خوبی نشان داده شود.

بوت استرپ فارسی

بهترین ساختار موجود برای آسان کردن ساخت وب سایت های واکنش گرا برای دسکتاپ و دستگاه های موبایل بوت استرپ است.فریم ورک Bootstrap فارسی، نسخه راست چین شده استاندارد فریم ورک است که این استاندارد در Bootstrap فقط با اضافه کردن چند خط کد به فایل های این استاندارد قابل استفاده است.

زبان های مورد استفاده در بوت استرپ

همانطور که گفته شد بوت استرپ یک چارچوب تحت وب است که بر اساس زبان های HTML،CSS و جاوا اسکریپت بنا شده است. در ادامه به معرفی مختصر هر یک از این زبان ها می پردازیم.

  • HTML

 HTML مخفف Hypertext Markup Language است و یک زبان نشانه گذاری می باشد. صفحات وب تشکیل شده از متن ها،عکس ها، ویدئو ها و بخش های دیگری هستند که می توانید به وسیله کدها و تگ های HTML برای این صفحات یک ساختار مشخص ایجاد کنید.

  • CSS

با استفاده از CSS که از Cascading Style Sheets گرفته شده است می توان برای صفحات وب یک ظاهر مناسب ایجاد کرد.استایل دهی و زیبا سازی از کاربردهای CSS هستند.

  • جاوا اسکریپت

Java Script یا js یک زبان تفسیری سطح بالا است که بوسیله آن می توان صفحات وب تعامل پذیر را ایجاد و طراحی کرد.

بوت استرپ

مزایای استفاده از بوت استرپ

در سال های اخیر بوت استرپ یکی از چارچوب های جذاب در زمینه توسعه وب به حساب می آید و مزیت هایی مثل سادگی کار با آن باعث شده تا از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.در ادامه به معرفی سایر مزایا خواهیم پرداخت.

1)طراحی ساختار و ظاهر واکنش گرا

2) امکان پشتیبانی مناسب

3)برخورداری از قابلیت سفارشی سازی و دارای حجم کم

4)بهره مندی از سیستم ستون بندی خوب

5)قابلیت دسترسی به تم های وردپرس و افزونه ها به صورت رایگان و کاملا حرفه ای

6) کاهش خطاهای مرتبط یا مرورگر

7)فریم ورک سازگار ارائه داده و از اکثر مرورگرها پشتیبانی می کند.

8)ارائه چند افزونه جاوا اسکریپت با استفاده از جی کوئری

معایب بوت استرپ

فریم ورک بوت استرپ علاوه بر مزایای گفته شده دارای محدودیت هایی نیز می باشد که در ادامه آنها را شرح می دهیم اما قبل از هر چیز باید گفت که نقاط قوت Bootstrap و امکاناتی که ارائه می دهد بسیار بیشتر از نقاط ضعف آن است.یکی از محدودیت های Bootstrap این مساله است که اگر طراح وب سایت بخواهد طراحی بوت استرپ را تغییر دهد برای بازنویسی فایل ها و تغییر استایل بوت استرپ زمان زیادی گرفته می شود.استایل های طولانی در Bootstrap باعث می شود خروجی های غیر ضروری و گوناگون در HTML ایجاد شود.محدودیت دوم این است که پشتیبانی از جی کوئری در نسخه پنجم Bootstrap متوقف شده است.محدودیت سوم ناسازگاری HTML است.

استفاده از Bootstrap

همانطور که گفته شد بوت استرپ یکی از محبوب ترین فریم ورک ها برای ایجاد Layout محسوب می شود.در این فریم ورک عملکرد CSS به صورت واکنش گرا بوده و به راحتی می تواند با تبلت،تلفن همراه و کامپیوتر تطبیق پیدا کند.دلیل دیگر برای استفاده از Bootstrap پشتیبانی از طراحی First-Mobile و سازگاری با انواع مرورگرها است.قابل پشتیبانی بودن Bootstrap دلیل دیگر استفاده از آن است  و به راحتی راه اندازی شده و در مدت زمان کمی می توانید به وسیله آن یک طرح کاری ایجاد کنید.

ویژگی های Bootstrap 5

در نسخه 5 بوت استرپ تغییراتی نظیر عدم پشتیبانی از مرورگر Internet Explorerوحذف jQuery  از نیازمندی‌های اولیه ایجاد شده است. با حذف پشتیبانی Internet Explorer ، امکان استفاده از ویژگی‌های CSS سفارشی (متغیرها) فراهم شده است.بهبود سیستم صفحه بندی یکی دیگر از ویژگی های Bootstrap 5 است.همچنین مستندات در نسخه 5 دارای اطلاعات بیشتری هستند و Bootstrap 5 از  ظاهری جدیدتر برخوردار است و امکان شخصی‌سازی بیشتر است. کنترل‌های فرم و گروه‌های ورودی در Bootstrap 5 بهبود پیدا کرده‌اند.

جمع بندی

در این نوشته بوت استرپ را که یک فریم ورک قدرتمند است مورد نقد و بررسی قرار دادیم و مزایا و معایب و ویژگی های آن نیز شرح داده شدند.استفاده از فریمورک Bootstrap در برنامه نویسی بسیار کاربردی است چرا که از ویژگی های جذابی همچون ساخت وب سایت واکنش گرا و طراحی Mobile-First برخوردار است.یادگیری فریم ورک Bootstrap اهمیت زیادی دارد زیرا کار با آن آسان است و برای طراحان سایت یک ابزار مفید و کارا محسوب می شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها