بدون دیدگاه

تست ab چیست و چه تاثیری در بهبود نرخ تبدیل سایت دارد؟ تست ab یک آزمایش است که در آن بازاریاب با بررسی دو مدل اثرات آن را تجزیه و تحلیل می کند و قادر است از نتیجه این آزمایش به نتایج خوب و مطلوب برای رسیدن به هدف خود استفاده کند.این تست به شما در جهت افزایش نرخ تبدیل کمک می کند.کسانی که ازاین تست استفاده نمی کنند در حقیقت از مزایای آن آگاه نیستند.یکی دیگر از مواردی که مورد سوال قرار می گیرد این است که این تست چگونه انجام می شود.در این مقاله قصد داریم اثرات این تست روی سئو سایت را بازگو کنیم.

در تست ab در واقع از یک عنصر دو نمونه در اختیار دارید و یک معیار نیز برای خود دارید که نشان دهنده میزان موفقیت به شما است.برای اینکه درک کنیم بین این دو نمونه کدامیک بهتر جواب می دهد باید از تست های همزمان استفاده کرد.در پایان شما با انتخاب نمونه موفق آن را به عنوان محتوای ثابت خود قرار می دهید.

تست ab چیست؟

به مقایسه دو نسخه از صفحه وب برای اینکه ببینیم کدامیک از انها بهتر عمل می کنند تست ab یا تست split گفته می شود.در این آزمایش براساس دو ویژگی که به آنها a و b می گوییم دو صفحه از وب را با یکدیگر مقایسه می کنیم.به این صورت که هر دو را در یک زمان به بازدیدکنندگان یکسان ارائه می دهید صفحه ای برنده این تست خواهد بود که دارای نرخ تبدیل بالاتری است.

تست a/b یک تست بازاریابی است و هنگامی که می خواهیم یکی از عناصر بازاریابی را تست کنیم کاربرد دارد تا ببینیم که واقعا نرخ تبدیل سایت افزایش می یابد یا خیر و این نتیجه به شما کمک می کند تا سایت را برای کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو بهینه کنید.برای این آزمایش یک صفحه را به عنوان شاهد می گذاریم و تست را روی صفحه دیگر انجام می دهیم.نتیجه این تست نشان دهنده میزان کارایی عنصر بازاریابی مورد نظر ما است.

تست ab

مزایای تست A/B

امروزه فروشگاه های تجارت الکترونیک،مشاغل B2B از نرخ تبدیل پایین ناراضی هستند.این عوامل و عوامل دیگر مانند کم بیننده بودن رسانه ها مشکلاتی هستند که برای مقابله با آنها باید تست A/B را انجام داد.

1)دریافت ROI بهتر از ترافیک موجود

تست A/B این امکان رابرای شما به وجود می آورد که بیشترین بهره را از ترافیک موجود ببرید وتبدیل را افزایش دهید بدون اینکه نیاز به خرید ترافیک جدید داشته باشید.کوچک ترین تغییرات می تواند باعث افزایش بسیار بالا در نرخ تبدیل شود.

2) حل کردن مشکلات کاربر

کاربران جهت اهداف خاصی مثل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات و محصول،مرور سایت،بهره گیری از مطالب آموزشی و غیره از سایت شما بازدید می کنند و ممکن است در این جریان با مشکلاتی روبرو شوند که ممکن است باعث تجربه بد آنها شود و این امر روی نرخ تبدیل تاثیر می گذارد.از طریق ابزاری مثل Google Analytics و نظرسنجی های سایت برای حل این مشکلات استفاده کنید.

3) کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) 

مواردی مثل عدم تطابق انتظارات و گزینه های زیاد ممکن است باعث نرخ پرش بالای وب سایت شود.با استفاده از تست a/b قادر هستید تغییرات مختلف در سایت خود را تست کنید و بهترین نسخه ممکن را بیابید.با این کار مدت زمان حضور کاربر در سایت افزایش می یابد و باعث کاهش نرخ پرش می شود.

4) انجام اصلاحات کم خطر

با استفاده از تست a/b نیازی نیست کل صفحه را از ابتدا طراحی کنید تنها کافی است تغییرات جزئی در سایت ایجاد شود.این امر باعث کاهش به خطر انداختن نرخ تبدیل فعلی می شود.تست a/b این امکان را برای شما به وجود می آورد که منابع خود را با کمترین تغییرات و بیشترین خروجی هدف قرار داده و برای افزایش نرخ تبدیل اقدام کنید.

5) تحلیل داده های آماری

آزمایش a/b براساس داده است و بر اساس حدس و احساس انجام نمی شود.شما قادر هستید برپایه تحلیل های آماری در معیارهایی مثل تعداد در خواست ها برای نسخه نمایشی،زمان سپری شده در صفحه، نرخ رها کردن سبد خرید و میزان کلیک به آسانی گزینه های بازنده و برنده را مشخص کنید.

6) از نو طراحی کردن وب‌سایت

طراحی مجدد سایت می تواند شامل تغییر کامل صفحه یا تغییر رنگ دکمه CTA یا یک متن جزئی باشد.اینکه اجرا براساس یک نسخه یا نسخه دیگر باشد باید براساس تست A/B باشد.هنگامی که طرح نهایی شد تست را کنار نگذارید و هنگامی که نسخه جدید فعال شد دیگر عناصر صفحه را تست کنید تا اطمینان پیدا کنید که نسخه در حال اجرا برای بازدید کنندگان جذاب ترین نسخه است.

تست ab چیست و چه تاثیری در بهبود نرخ تبدیل سایت دارد؟

نحوه طراحی تست A/B

یک تست A/B می تواند با تعیین کردن مهم ترین عواملی که نیاز به بهینه سازی دارند باعث سودآورتر شدن تلاش های بازاریابی شوند.

مرحله ۱: تحقیق کنید.

قبل از اینکه یک طرح تست A/B بسازید باید در مورد نحوه عملکرد سایت تحقیقات جامعی را انجام دهید.اطلاعاتی نظیر صفحات پر بازدید،تعداد کاربرانی که وارد سایت شده اند و غیره را گردآوری کنید.بهره گیری از ابزارهای تجزیه و تحلیل مثل google Analytics می تواند به شما کمک کند.صفحاتی که کاربر در آن بیشترین زمان را صرف کرده است،صفحات با بازدید زیاد و صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند را شناسایی کنید.نظرسنجی کاربران سایت یکی دیگر از ابزارهای پراستفاده است که ممکن است مواردی را که در داده های کل از دست رفته به شما نمایش دهد.با استفاده از ابزار session recording که جمع آوری داده های رفتاربازدید کننده را انجام می دهد می توانید بینش خوبی دریافت کرده و مشکلات کاربر را تشخیص دهید.

مرحله ۲: مشاهده و فرمول بندی فرضیه

تجزیه و تحلیل،مشاهده دقیق داده ها و پیاده سازی نتایج تحقیق روی کاربران و سایت بهترین روش برای فرمول بندی فرضیه های مبنی بر داده های به دست آمده است.

مرحله ۳: ایجاد تغییرات

تغییرات مختلف را تست کنید تا ببینید کدام بهتر جواب داده و کار می کند.

مرحله ۴: اجرا کردن تست

قبل از انجام این مرحله باید بدانید این چهار تست تفاوت هایی با یکدیگر دارند و شما باید یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه انواع روش های تست را بررسی می کنیم.

تست A/B 

زمانی که می خواهید بسنجید تاثیر تغییریک المان در صفحه فرود یا فرم به چه میزان است از این تست استفاده می شود.در این تست شما با انجام دو طراحی مجزا که در آنها تنها یک المان تغییر کرده و در شرایط یکسان،به مقایسه این دو طراحی با یکیدیگر می پردازید.

آزمایش تقسیم یو-آر‌-ال (Split URL Testing)

افراد زیادی آزمایش تقسیم یو آر ال را با تست a/b اشتباه می گیرند.در این آزمایش شما دو یا چند نسخه ی مختلف از صفحه ای که می خواهید آن را تست کنید طراحی کرده و به آنها url های مجزا می دهید و ترافیک سایت را به صورت مساوی بین این دو نسخه پخش می کنید.نسخه با بیشترین کانورژن برنده تست خواهد بود.

آزمایش چندمتغیره(Multivariate Testing) ‌

در روش آزمایش چند متغیره شما چند متغیر را در قالب یک تست آزمایش می کنید.

آزمایش چند صفحه‌ای ((Multipage Testing

زمانی که شما می خواهید تاثیر تغییر یک المان را در تمام صفحات خود ببینید از این تست استفاده می شود.به طور مثال می خواهید رنگ آیکون های سایت خود را از خاکستری به مشکی تغییر دهید و ببینید که تغییری درکانورژن ایجاد می کند یا خیر.

این نکته را در نظر داشته باشید که خیلی مهم نیست از کدام روش استفاده می کنید نتیجه نهایی را، تحلیل شما از داده های آماری تعیین می کند.

تست ab چیست و چه تاثیری در بهبود نرخ تبدیل سایت دارد؟

مرحله ۵: تجزیه‌ وتحلیل و استقرار نتایج

انجام تست a/b نیازمند جمع آوری و تجزیه و تحلیل پی در پی داده ها است.در این مرحله کار شما تکمیل می شود.پس از پایان آزمون،نتایج را با در نظر گرفتن سطح اطمینان،تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر معیارهای دیگر یا افزایش درصد تحلیل کنید و اگرآزمون نتیجه نداد برای آزمون های بعدی از آن استدلال استفاده کنید. 

کلام آخر

اکنون و پس از خواندن این مقاله در مورد آزمایش A/B باید هر مرحله را با دقت دنبال کرده و از تمام اشتباهات جهت برنامه ریزی برای آزمون های بعدی استفاده کنید .این آزمایش می تواند باعث کاهش خطرات مربوط به انجام یک برنامه بهینه سازی شود.امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها