بدون دیدگاه

صفر تا صد ساخت تقویم محتوایی موثر و موفق در کمپین های تبلیغاتی را در مقاله فرا بگیرید. تقویم محتوایی یک ابزار ارزشمند برای هر بازاریابی است که از تولید محتوا برای رشد کسب و کار خود استفاده می‎کند و تنها برای برندهای بزرگ سودمند نیستند و طبق تحقیقات نشان داده شده که 90 درصد بازاریابان از تقویم محتوا برای پیشرفت کسب و کار استفاده می‎کنند. در این مقاله قصد داریم تعریف کامل و جامع از تقویم محتوا و ساخت تقویم محتوایی را به شما ارائه دهیم و به شما بگوییم که چگونه می‎توانید یک تقویم محتوایی خوب تهیه کنید. تهیه و تنظیم یک تقویم محتوایی بسیار آسان است و به شما کمک می‎کند تا برنامه ریزی محتوایی سیستم شما به درستی پیش برود.

تقویم محتوا چیست ؟

تقویم محتوا یا برنامه ریز برنامه انتشار، مقالات شما را از مدتها قبل تعریف کرده و شما می‎توانید از برنامه محتوای خود یک مرور سریع و کامل داشته باشید که این باعث ایجاد شفافیت در مورد جزئیات و مهلت های پروژه به اعضای تیم تولید محتوا می‎شود. معمولا برای مقالاتی که قصد داریم در آینده منتشر کنیم از تقویم محتوایی استفاده می‎شود که در واقع یک برنامه نوشته شده و زمان بندی شده است. تقویم های محتوا به طور معمول شامل موارد زیر می شوند :
•    محتواهایی که به زودی قرار است منتشر شوند
•    به روز رسانی تاریخ انتشار مقالات قدیمی
•    تبلیغاتی که از قبل برنامه ریزی شده اند
•    به روز رسانی محتواهای موجود

مزیت های استفاه از تقویم محتوایی

•    ثابت نگه داشتن برنامه تولید محتوا
•    تداعی کردن ایده های محتوای جدید
•    مسولیت پذیرتر شدن اعضای تیم نسبت به تولید محتوا
•    امکان برنامه ریزی برای محتوای فصلی، رویدادهای شرکت و رویدادهای ملی
•    امکان تغییر خروجی محتوا با توجه به تقاضا
•    قابلیت برنامه ریزی طیف وسیعی از موضوعات محتوا مثل اخبار، نظرات و ..

•    ارائه ترکیب متعادل از قالب های محتوا مثل فیلم ها،مقالات و پست های اجتماعی
•    امکان به حداکثر رساندن خروجی محتوا

روش ساخت تقویم محتوایی در 6 مرحله

گام اول : تعیین عناوین مقالات

از موضوعات وسیعی که باید پوشش داده شوند یک لیست تهیه کنید و اگر قبلا تولید محتوا را انجام داده اید موضوعاتی را استخراج کنید که پوشش داده نشدند. مخاطبان خود و مسائلی که باید بدانند را مشخص کنید. وقتی با تولید محتوا مشکلات آنها را رفع کنید آنها با محتوای شما درگیر شده و آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارند و به احتمال زیاد به مشتری تبدیل می‎شوند.


گام دوم : تعیین کانال های انتشار محتوا

در این مرحله از ساخت تقویم محتوایی باید مشخص کنید که قصد دارید چگونه محتوای خود را توزیع کنید؟ شما باید در سایت جهت افزایش اعتبار، فیلم ها و صفحات فرود یک دروازه ایجاد کنید. محتوا باید به طور مکرر به روز رسانی شود که این کار باعث افزایش رتبه سایت در موتورهای جست و جو می‎شود. برای فیلم های خود از سایت های اشتراک ویدیو استفاده کنید و جهت تبلیغ محتوای جدید خود از شبکه های رسانه های اجتماعی استفاده کنید. در این مرحله با بهره گیری از ایمیل می‎توانید قسمت های ویژه ای از مخاطبان را با اطلاعیه های مطبوعاتی، نظرسنجی ها و یا خبرنامه ها مورد هدف قرار دهید و در این راستا می‎توانید از افزونه میلستر استفاده کنید.


گام سوم: تعیین تعداد ارسال ها

در این مرحله باید تعداد انتشار در هر روز را معین کنید. بهتر است هر روز یک پست جدید منتشر کنید و یک برنامه انتشار دقیق و واقع بینانه تنظیم کنید به طوری که تیم شما از عهده آن بربیاید. برنامه را ثابت نگه دارید و اگر مطمئن نیستید با تعداد کم مثلا هفته ای یک تا سه پست شروع کنید.


گام چهارم : ایجاد صفحه گسترده

مایکروسافت اکسل نیز یک ابزار مناسب برای ساخت تقویم محتوایی است. کار با صفحات گسترده (spread sheets) این ابزار نسبت به گذشته آسان‌تر شده است .استفاده از Google Drive با فضای ذخیره سازی امن و پشتیبان گیری برای همکاری با دیگر اعضای تیم مناسب است. ستون های زیر را وارد گوگل درایو کنید:
o    تاریخ انتشار
o    نویسنده
o    عنوان کار
o    شرح محتوا
o    اهداف بازاریابی
o    کانال های انتشار
o    کلمات کلیدی 
o    ذکر موارد مهم
o    یادداشت ها و منابع
o    انواع وضعیت: پیش نویس ، کامل ، منتشر شده ، یا نگه داری شده

HubSpot یا CoSchedule دو افزونه وردپرس هستند و در صورتی که برای کسب و کار خود به چیزی پیچیده تر از آنچه گفته شد نیاز دارید می توانید از این افزونه ها استفاده کنید.
گام پنجم: تقویم محتوای خود را پر کنید.

بعد از اینکه محتوای فصلی مشخص شد بقیه موارد را می‎توانید با توجه به اهداف بازاریابی و برنامه های خود جابه جا کنید. اگر تردید دارید که می‎توانید تعداد زیادی مقاله تولید کنید یا خیر بهتر است به جای کمیت روی کیفیت محتوا متمرکز شوید.

گام ششم: تعریف گردش کار

•    برای کسب اطمینان از اینکه روند بازاریابی محتوا روان و رو به جلو پیش می‎رود به اعضای تیم خود راهنمای استراتژی محتوا ارائه کنید. مثل موارد زیر :
•    یک راهنما که تعیین کننده بیان کلی محتوا و قالب های مناسب است و نوع نگارش را مشخص می کند.
•    یک راهنما در مورد چگونگی استفاده از تقویم محتوا و معرفی بهترین روش های ارائه 
•    مشخص کردن نام هر یک از اعضای تیم همراه با مسولیت هر نفر یعنی اینکه تعیین کنید هر کار به عهده چه کسی است.
•    اهداف کلی بازاریابی شما .


سخن پایانی و هر آنچه درباره تقویم محتوایی باید بدانید!

همانطور که گفته شد برای برنامه ریزی محتوا ابزارهای تولید محتوای فراوانی وجود دارد و روز به روز به تعداد آنها اضافه می شود. نکته حائز اهمیت این است که مهم نیست که از چه ابزاری برای ساخت تقویم محتوا استفاده می کنید بلکه مساله مهم این است که در تولید محتوا نظم و برنامه ریزی داشته باشید. امیدواریم این مقاله برای شما دوستان مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها