بدون دیدگاه

لید چیست و چگونه ایجاد می‎شود؟ چگونه از طریق لید یا سرنخ میتوانیم باعث افزایش فروش شویم؟ فروش محصولات یا خدمات، هدف مشترک اکثر سازمان ها، شرکتها و برندها است. آنها برای فروش به مشتری نیاز دارند و جهت یافتن مشتری به افرادی نیاز دارند که به آنها لید و سرنخ گفته می‎شود. خیلی از برندها یا سازمانها با همین مساله مشکل دارند زیرا نمی‎دانند که چطور باید سرنخ های باکیفیت را بیایند. یعنی اشخاصی که واقعا به خدمات و محصولات آنها علاقه داشته باشند. این موضوع برای تمامی کسب و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب بحث لید را به طور کامل مورد بررسی قراردهیم. تا پایان مطلب با ما باشید.

لید یا سرنخ چیست؟

مشتری احتمالی که به محصولات یا خدمات ارائه شده توسط برند شما علاقه نشان می‎دهد را لید و سرنخ می‎گویند. این اشخاص علاقه خود را از راه های متفاوتی مثل ارائه ایمیل آدرس، تکمیل فرم نظرسنجی، ارائه اطلاعات تماس خود و ویژگی های فردی نشان می‎دهند.

لید چیست و چگونه ایجاد می شود

دلایل اهمیت لید برای برندها

جذب لید و راه های به کارگیری آن بسیار مهم است. زیرا گاهی اوقات اشخاص به خدمات یا محصولات شما علاقه نشان می دهند و برای خرید آن رغبت دارند. اما بعضی وقتها احتمال دارد شما محصولی را ارائه کنید و اشخاص رغبتی به خرید آن نداشته باشند و اگر او را به روش هایی مجبور به خرید کنید ممکن است حس خوبی به آنها دست ندهد و از شما دور شوند. و مهم تر اینکه این کار به اعتبار حرفه ای شما صدمه وارد می‎کند.


تولید لید یا lead generation

فرآیند شناسایی مشتریان بالقوه، برای خدمات یا محصولات شما را تولید یا جذب لید می گویند. lead generation فرآیند پیچیده ای است و برای اینکه موثر واقع شود به استراتژی های مختلفی نیازمند است. زیرا بعضی از افراد تصور می کنند که لید تنها از طریق ارسال ایمیل های انبوه به دست می‎آید اما در واقع اینطور نیست. با ذکر یک مثال این موضوع را شفاف تر بیان می‎کنیم.

یکسری مشتری به محصولات و خدمات شرکت شما علاقه دارند. این افراد لیدر یا رهبر محسوب می‎شوند و می‎توانند در فرآیند تولید لید به شما کمک کنند. بنابراین فرآیند جذب مشتری ها و تبدیل کردن آنها به شخصی که به خدمات و محصولات شما علاقه دارد را تولید لید می‎گوییم.

برندها و شرکت های مدرن و معتبر برای جذب لید و سرنخ از روش هایی مثل بازاریابی ایمیلی، وبلاگ نویسی، شبکه سازی، سمینارهای زنده و رویدادها و صفحات فرود سایت استفاده می‎کنند. از این استراتژی ها می‎توانید برای جذب مشتری های احتمالی بهره ببرید.

روش هایی مثل بازاریابی در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی، برای فروش پوشاک می توانند بسیار خوب و عالی باشند. اما برای یک شرکت نرم افزاری وبلاگ ها یا وبینارها می‎توانند بهتر پاسخگو باشند.


مزایای جذب لید وسرنخ

برندها و شرکت ها می‎توانند با متمرکز کردن منابع خود روی بازارهای خاص، باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش فروش شوند. در ادامه به معرفی مزایای جذب لید می پردازیم.
•    آگاهی از برند و افزایش شهرت از مزایای تولید لید یا سرنخ است.
•    لید و سرنخ ها برای جمع آوری اطلاعات مهم، جهت بازاریابی و رسیدن به چشم اندازها از پتانسیل بالایی برخوردارهستند. اطلاعات مشتری مثل نیازهای او، به شما کمک می‎کند محصولات یا خدمات خود را متناسب با آن نیازها تنظیم و هماهنگ کنید. یکی از راه های بدست آوردن این اطلاعات استفاده از فرم های ثبت نام است.
•    شرکت ها می‎توانند با تشکیل اجتماعات بزرگ، از مشتریان همفکر خود جهت افزایش وفاداری به برند خود استفاده کنند.
•    بخش بازاریابی در سازمان ها، جهت سنجش میزان موفقیت یک کمپین، از اندازه گیری میزان تولید سرنخ ها استفاده می‎کنند. اما تمرکز تیم های فروش بر کیفیت لید است. لیدهایی که برای استفاده از محصولات یا خدمات شما از امکانات لازم و منابع مالی برخوردار هستند. تمرکز روی کیفیت لید شانس شرکت ها را جهت به دست آورن مشتریان وفادار و افزایش نرخ تبدیل افزایش می‎دهد. نرخ تبدیل بالا بازدهی سرمایه گذاری را نیز افزایش خواهد داد.

 

کیفیت سرنخ ها چگونه تعیین می شود؟


کیفیت سرنخ ها پس از مرور کردن لیستی که از کمپین تولید سرنخ، حاصل شده است مشخص می‎شود. تمرکز بعضی از کمپین ها روی تولید لید است اما بسیاری دیگر از تیم های فروش روی لیدهای باکیفیت تمرکز می‎کنند.

مزایای کیفیت بالای لید

•    نرخ تبدیل و ROI را بهبود میبخشد.
•    استفاده از برون سپاری برای تولید لید و سرنخ امکان پذیر است
•    افزایش رضایت مشتری 

معایب کیفیت بالای لید

•    صرف وقت زیاد 
•    عدم برخورداری از دانش کافی برای برون سپاری
•    ریسک بالا

جذب سرنخ های باکیفیت

اینستاگرام
در اکثر نقاط دنیا شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و ..طرفداران زیادی دارند و هر شبکه در کشور و یا منطقه ای از محبوبیت بیشتری برخوردار است. به طور مثال مردم کشور ایران از اینستاگرام بیشتر استفاده می‎کنند و استراتژی های بازاریابی حول اینستاگرام میچرخد. 

بازاریابی دهان به دهان یا Referral  ها
یک منبع قدرتمند برای رسیدن به لیدهای باکیفیت،Referral  ها هستند. اگر فردی با استفاده از محصول شما متوجه نتایج فوق العاده آن شد احتمال زیادی دارد که آن را به دوستان و همکاران خود نیز پیشنهاد کند. به این ترتیب شما قادر هستید لیدهای باکیفیت و مطابق با برندتان را بیابید. باید بگوییم همیشه اینگونه نیست که مشتری ها برای شما بازاریابی کنند بلکه گاهی اوقات خود باید اینکار را انجام دهید. مثلا اگر با مدیر اجرایی شرکتی تماس گرفتید می‎توانید به او پیشنهاد دهید که در ازای دریافت لیدهای باکیفیت، محصولات رایگان به آنها ارائه می‎دهید.

طراحی و راه اندازی مسابقه در سایت
برگزاری مسابقه در سایت می‎تواند به بازدیدکنندگان کمک کند تا به سوالات خود پاسخ دهند. شما می توانید در مورد نیازهای آنها اطلاعات کسب کنید و به این ترتیب بهتر می‎توانید پرسونای مشتری را تعریف کنید. در نتیجه شانس شما برای تبدیل شدن کاربران سایت به لید و سرنخ بیشتر می‎شود.


ارتباط با سرنخ های بالقوه

یک قدم بزرگ برای جذب مشتری ارتباط با صاحبان شرکت ها از طریق کانال هایی مثل لینکدین است. لینکدین یک ابزار تجاری است که به شما در یافتن لیدهای با کیفیت برای کسب و کار آنلاین کمک می‎کند.در صورت استفاده از هرنوع پلتفرم و قبل از انجام هرکاری حتما محتوای مکالمه، هدف خود و اطلاعات موردنیازتان از لیدها را مشخص کنید و قبل از برقراری ارتباط با صاحبان شرکت ها، یک نمونه با کیفیت برای ارائه آماده کنید.

جمع بندی
در این مطلب در رابطه با مفهوم لید آشنا شدیم و یاد گرفتیم که برای افزایش کیفیت لید چه فاکتورهایی مهم هستند. تمامی کسب وکارهای آنلاین برای فروش به مشتری نیاز دارند و این مشتری ها از طریق لیدها به دست می‎آیند. برای یافتن سرنخ های باکیفیت تحقیق کنید تا نتیجه آن را در طولانی مدت بگیرید. چرا که این لیدها قرار است مشتریان دائمی شما شوند. اگر شما هم در رابطه با مفهوم لید و سرنخ و روش های ایجاد آن سوال یا نظری دارید آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها