بدون دیدگاه

چطور باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟ امروزه یک امر مهم و ضروری برای کسب و کارها راه اندازی باشگاه مشتریان است که در گذشته یک نوع برندسازی و جهت افزایش اعتبار برند برای مشتریان به شمار میرفت، اما با تغییر نیازهای کاربران، نیاز به راه اندازی باشگاه مشتریان بیش از پیش احساس میشود. اگر قصد دارید برای کسب و کار خود یک باشگاه مشتریان راه اندازی کنید و فروش خود را افزایش دهید این مقاله میتواند به شما کمک کند. ما در این مقاله راهکارهایی را برای راه اندازی باشگاه مشتریان معرفی می کنیم و نکات مختلف در این زمینه را مورد بررسی قرار میدهیم. در این مقاله از سورنا همراه ما باشید.

دلایل نیاز کسب و کار به باشگاه مشتریان

یک واحد ارتباطی با مشتریان، باشگاه مشتریان است که باعث میشود بر پایه داده هایی که ازخرید مشتری به دست میآید بتوانید به طراحی استراتژی ها بپردازید و مشتریان خود را ترغیب به خرید کنید، تا به طور مداوم از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند و به برند شما وفادار شوند.

راه اندازی باشگاه مشتریان یک نوع سرمایه گذاری به حساب می آید که باعث افزایش رضایت مشتریان و وفاداری آنها میشود. جذب کردن مشتری که قبلا از شما خرید کرده است بسیار آسان تر و ارزان تر از جذب مشتری جدید است. با ماندگارتر کردن مشتری، سود بیشتری عاید شما میشود. پس تلاش کنید نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان را فرا بگیرید. تمرکز اصلی باشگاه مشتریان، روی حفظ و نگهداری مشتریان فعلی است.

چطور باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما

کسب و کارهای امروزی باید با ایجاد سیستم های مدیریتی، مشتری را روی محصولات و خدمات برند متمرکز نگه دارند. برای این کار دو دلیل وجود دارد :

1. هزینه به دست آورن مشتری جدید در بازارهای رقابتی به طور چشمگیری زیاد شده است.

2. سودی که یک مشتری برای برند میسازد همواره در حال افزایش است.

استفاده از نرم افزار crm، یکی از بهترین روش ها جهت جذب رضایت مشتری و افزایش میزان فروش است. یکی از کامل ترین ابزارهای استراتژیک، باشگاه مشتریان است که برندها میتوانند جهت نگهداری مشتریان خود از آن بهره ببرند. افزایش سودآوری هر مشتری و حفظ وفاداری آنها، یکی از هدف های اصلی راه اندازی باشگاه مشتریان است. اما حفظ وفاداری چگونه حاصل می شود؟

توجه به منافع مشتری

برخورداری از دانش در مورد مشتری

تعامل با مشتری

توجه به منافع مشتری

مشارکت مشتری برای اینکه به عضویت باشگاه دربیاید به این وابسته است که باشگاه به او مزایای متمایزی ارائه می دهد یا خیر.

برخورداری از دانش در مورد مشتری

افزایش دانش در مورد مشتری، هدف اصلی باشگاه های مشتریان است و پس از عضویت مشتری در باشگاه، شرکت در رابطه با علایق و وضعیت شخصی وی اطلاعات دقیقی را کسب میکند.

تعامل با مشتری

باشگاه مشتریان برای افزایش تعاملات بین برند و مشتری، یک زیر ساخت مناسب میباشد و فرصت هایی را بوجود میآورد که جهت ارتباط با مشتری و گرفتن بازخورد از این ارتباط است.

چطور باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

زنجیره حفظ مشتری

در درجه اول باید تمایزی بین اثرات مستقیم و غیر مستقیم حفظ مشتری وجود داشته باشد. اثر مستقیم بر پایه منافع مشتری میباشد و در صورتی نتیجه میدهد که کسی که عضو باشگاه است با شرکت یک رابطه وفادار ایجاد کند. تاثیر غیر مستقیم زمانی حاصل میشود که شرکت بتواند مشتری را برپایه بازاریابی یک به یک و اطلاعات دریافتی از عضو باشگاه مدیریت کند. به این صورت سازمان میتواند گروهی خاص از خدمات و کالاها را به مشتری ارائه دهد و با فروش به گروه های مختلف مشتریان، مزایای آنها را بالا میبرد. هنگامی که از مشتری خود دانش کاملی داشته باشید میتوانید مشکلات او راجع به محصول یا خدمتتان را درک کنید و برای رفع این مشکلات باشگاه مشتریان را به او ارائه دهید.

نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان

برای ایجاد یک باشگاه مشتریان چندین مرحله وجود دارد که در ادامه به معرفی و شرح آنها میپردازیم.

مشخص کردن اهداف باشگاه مشتریان

در درجه اول باید هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان به طور واضح و شفاف مشخص شود. افزایش سود و سهم بازار، هدف اصلی باشگاه مشتریان است. جذب مشتری جدید و حفظ مشتری، طراحی بانک اطلاعاتی قدرتمند برای مشتریان، حمایت از دیگر قسمت ها به وسیله ارائه اطلاعات و ایجاد فرصت های ارتباطی بین مشتری و سازمان از دیگر اهداف باشگاه مشتریان است.

مخاطبان هدف باشگاه مشتریان

مهم ترین مشتریان شما، باید مشتریان هدف اصلی باشگاه مشتریان باشند، یعنی مشتریانی که بخش عمده ای از کسب و کار شما را تشکیل میدهند. تمرکز اصلی شما باید روی نیازهای مشتریان اصلی شما باشد و مشتریان بالقوه و جوان نباید کنار گذاشته شوند. تصمیم گیری در مورد تعیین کردن گروه های هدف با توجه به اهداف باشگاه به شما بستگی دارد. اگر هدف شما ساخت یک بانک اطلاعاتی جامع از مشتریان است باید از گروه های هدف تعریف کاملی داشته باشید. فاکتور مهم دیگر نحوه رفتار با مشتریان برندهای رقیب یا مشتریان بالقوه است. اگر در جذب مشتریان بکر و جدید سود بیشتری وجود دارد نیازی نیست به مشتریان رقیب توجه کنید.

مزایای باشگاه برای مشتریان چیست؟

عاملی که باعث موفقیت باشگاه میشود انتخاب علایق مناسب است. مزایایی را به مشتریان خود ارائه دهید که بتواند مشتریان را به شوق آورد و از از ارائه مزایای فاقد ارزش خودداری کنید. داشتن رویکرد ارزش محور برای پیدا کردن ترکیب مناسب از منابع مالی و غیر مالی ضروری است.

چطور باشگاه مشتریان راه اندازی کنیم؟

هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان

در گام دوم باید بررسی کنید که هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان با توجه کسب وکار شما ارزش دارد یا خیر. هزینه راه اندازی باشگاه به اندازه باشگاه و کیفیت آن بستگی دارد چرا که داشتن کیفیت پایین یا فناوری ضعیف، برای ارائه خدمات باعث می شود شانس موفقیت یک باشگاه به شدت کاهش پیدا کند. اگر کسب و کار شما جایی برای ریسک کردن ندارد باید برای ایجاد باشگاه مشتریان معتبر هزینه کنید تا از کاهش اعتبار برند شما جلوگیری شود.

ارتباطات باشگاه مشتریان چگونه طراحی می‌شود؟

باشگاه مشتریان با اعضای باشگاه، کارکنان شرکت ارائه دهنده و رسانه ها مرتبط است. برای برقراری ارتباط می توان از راه هایی مثل مجله باشگاه،  وب سایت باشگاه، رویدادها، پست های معمولی و بولتن های خبری استفاده کرد. با استفاده از بروشورها و اطلاعات فروش میتوانید اطلاعاتی در مورد محصولات جدید و محصولاتی که مورد علاقه عموم است به اعضا باشگاه منتقل کنید.

دو نمونه از باشگاه های مشتریان موفق

برنامه پیشرفت نایک

برند معتبر و شناخته شده نایک، با اپلیکیشن هایی مثل باشگاه دوی نایک و یا باشگاه تمرین نایک کاربران را به ورزش و زندگی فعال ترغیب می کند. کاربران با عضویت در این برنامه ها برای تعداد قدم هایی که راه می‎روند امتیاز کسب کرده و با هم رقابت میکنند و براساس امتیازی که کسب کرده اند از امتیازات مادی و معنوی خاصی بهره مند میشوند.

عضویت ویژه آمازون (Amazon Prime)

برنامه عضویت آمازون بسیار مشهور است. اعضای این باشگاه هزینه سالانه و ثابت پرداخت می‎کنند و امتیازاتی مانند هزینه ارسال رایگان نامحدود دور روزه را به دست میآورند. عضویت آمازون، مشتریان را مجاب می کند که محصولات را به طور مستقیم و انحصاری از آمازون خریداری کنند.

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با نحوه راه اندازی باشگاه مشتریان و نکات مهم در این زمینه صحبت کردیم و برای موفقیت در این حوزه راهکارهایی را به شما ارائه کردیم. امید بر آن است این مقاله از سورنا برای شما سودمند و کاربردی واقع شده باشد. نظرات خود را در رابطه با این مطلب در قسمت زیر مقاله، با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها