بدون دیدگاه

وب اپلیکیشن چیست و چگونه کار میکند؟ یکی از جدیدترین دستاوردهای دنیای دیجیتال، وب اپلیکیشن ها هستند که از سال 2015 توسط گوگل معرفی شدند که به آن وب اپ هم گفته می‎شود و با اپلیکیشن های لپ تاپ و تلفن های همراه تفاوت دارند و نحوه کار و کاربرد آنها نیز متفاوت است. اگر به دنبال اطلاعات کامل در رابطه با وب اپ ها هستید تا پایان مطلب با ما باشید تا با ارائه اطلاعات کامل شما را در یادگیری این مفهوم همراهی کنیم.

تعریف وب اپلیکیشن

یک اپ یا نرم افزار که برای استفاده از آن نیاز به اینترنت دارید را وب اپلیکیشن گویند. وب اپ ها را تنها می‎توانید از طریق اینترنت، وب یا شبکه های محلی استفاده کنید. عملکرد و کارکرد در وب اپ از اهمیت زیادی برخوردار است و محتوای سایت چندان اهمیتی ندارد.  

شما می‎توانید از امکانات وب اپ ها در هر زمانی و هر مکانی استفاده کنید. یکی از بزرگترین وب سرویس های شناخته شده و مطرح در جهان، سرویس جیمیل است. کاربرد وب اپ در اولویت قرار دارد و اغلب سایت هایی که امروزه از آنها استفاده می‎کنیم وب اپ دارند. قسمتی از سایت که عملکردی را برای سایت انجام می دهد و یا به کاربران سایت خدماتی ارائه می کند یک وب اپلیکیشن است. وب اپ ها طیف گسترده ای دارند. بعضی از وب اپ ها فقط با یک مرورگر باز می‎شوند اما معمولا می‎توان آنها را با تمامی مرورگرها باز کرد.
 
 

تفاوت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که وب اپلیکیشن با نرم افزارهای معمولی چه تفاوتی دارد؟ برای استفاده از وب اپ ها به اینترنت یا شبکه محلی نیاز داریم و بدون اتصال به اینترنت امکان استفاده از وب اپ ها وجود ندارد. اما اپلیکیشن های معمولی را روی دستگاه دیجیتال خود نصب می‎کنید و هر زمان که بخواهید و بدون اتصال به اینترت، از آنها استفاده می‎کنید. تفاوت دیگر در مساله سرعت استفاده از اپ است. سرعت نرم افزارهای معمولی از وب اپ ها بیشتر است، چرا که سرعت نرم افزار نصب شده روی گوشی ممکن است به دلیل پر شدن فضای گوشی کاهش یابد اما سرعت وب اپ به سرعت اینترنت وابسته است. بروز رسانی و آپدیت شدن، تفاوت سوم بین این دو اپلیکیشن است. اپلیکیشن های آفلاین هر بار با یک نسخه جدید به بازار ارائه می‎شوند که شما باید آن را مجددا نصب کنید. اما آپدیت وب اپلیکیشن ها به صورت خودکار با اتصال به اینترنت انجام می‎شود و شما به انجام کار دیگری نیاز ندارید.


تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن

توجه به محتوا، اولویت در یک وب سایت است که محتوا می تواند متن، عکس، صدا و تصویر باشد و برخورداری از محتواهای مختلف روی سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو تاثیر مستقیم دارد. اما در رابطه با وب اپ ها باید بگوییم که محتوا اهمیتی ندارد و مساله ای که به آن توجه می شود عملکرد و کارایی است. نحوه استفاده وب اپ و وب سایت تفاوت دوم است. برای اینکه بتوانید از وب سایت استفاده کنید قطعا به اینترنت نیاز دارید. اما در استفاده از وب اپ ها نیاز به اینترنت تنها برای بار اول و بارگذاری آن نیاز است و بعد از آن می‎توانید به صورت آفلاین نیز از وب اپ استفاده کنید. مساله سوم نمایش مطالب است. مطالب سایت برای همه کاربران به طور یکسان نمایش داده می‎شود اما در وب اپلیکیشن این مطالب متفاوت است و متناسب با نوع تعامل کاربر است. در وب اپ اطلاعاتی مانند علاقه مندی ها ، سن و جنسیت در نظر گرفته می‎شود و برای هر کاربر اطلاعات متفاوتی را ارائه می‎کند.


نحوه کار وب اپلیکیشن آفلاین

از وب اپلیکیشن ها می‎توان هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین استفاده کرد. در این قسمت از مقاله می‎خواهیم بدانیم استفاده از آنها به صورت آفلاین به چه شکل است؟ وب اپ ها از قابلیتی به نام مخزن برنامه برخوردار هستند که تمامی اطلاعات مربوط به قسمت های مختلف سایت را در خود نگه می‎دارند و تمامی اطلاعات، تصاویر، فایل های html،CSS و JS را به مرورگر سیستم شما می فرستد تا روی حافظه خود ذخیره کند. بنابراین کاربر می‎تواند در هر زمان دلخواه وارد آن شود و از امکانات آن به شکل آفلاین استفاده کند. مزیت استفاده از وب آپ به صورت آفلاین این است که هنگامی که شما به صورت آنلاین از وب اپ استفاده می‎کنید اطلاعات بروز شده و جایگزین اطلاعات موجود در حافظه دستگاه شما می‎شود. بنابراین هنگام استفاده آفلاین از نسخه بروز آن استفاده می‎کنید.


نحوه ایجاد وب اپلیکیشن

برای طراحی و ساخت یک وب اپلیکیشن به یک برنامه نویس حرفه ای نیاز دارید. برای طراحی و ساخت یک وب اپ، برنامه نویس باید به چندین زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشد و از زبانی مثل اچ تی ام ال یا جاوا در سمت کاربر و در سمت سرور از زبانی مثل پایتون استفاده می‎شودکه برنامه نویس برای استفاده از هر کدام از این زبان ها، باید مسلط باشد و تجربه کافی نیز داشته باشد.


طراحی وب اپ مناسب چه کسانی است؟

وب اپلیکیشن ها برای سهولت در انجام اعمالی در سایت ایجاد می‎شوند. اگر یک سایت خبری دارید و تعامل شما با کاربرانتان درحد عملکردهای ساده است طراحی وب آپ برای شما خیلی مقرون به صرفه نخواهد بود. اما اگر با مخاطبان بیشتری در ارتباط هستید ساخت وب آپ کارها را سریع تر و ساده تر می کند و طراحی وب آپ برای شما می‎تواند مناسب باشد.


هزینه طراحی وب اپ

طراحی وب اپ ها در مقایسه با طراحی سایت کمی پیچیده تر است و به همین دلیل هزینه آن هم نسبت به طراحی سایت بیشتر است.هرچند هزینه طراحی وب اپلیکیشن ها با توجه به امکانات آنها متفاوت است.  


مزایای وب اپلیکیشن

رفع محدودیت سیستم عامل و نرم افزار


نصب نرم افزارها متناسب با سیستم عامل گوشی، یکی از محدودیت های استفاده از نرم افزارها است. به عنوان مثال سیستم عامل آیفون و اندروید نرم افزارهای خاص خود را دارند. مزیت مهم وب اپ آن است که شما می‎توانید بدون در نظر گرفتن محدودیت سیستم عامل، فقط با کلیک روی لینک وب اپ از آن استفاده کنید.

عدم درگیری حافظه و برخورداری از سرعت بالا

وب اپ فضای حافظه دستگاه دیجیتال شما را اشغال نمی‎کند. به همین دلیل اگر به صورت آفلاین از آن استفاده کنید از سرعت بیشتری نسبت به برنامه های نصبی برخوردار است.

نمایش استاندارد بر روی دستگاه‌های دیجیتال مختلف

وب اپلیکیشن ها به فناوری واکنش گرا مجهز هستند و نرم افزار با توجه به صفحه نمایش دستگاه با دسترسی کامل به کاربر نشان داده می شود. بنابراین تفاوتی نمی‎کند صفحه نمایش دستگاه شما چه اندازه ای دارد. 
 
امنیت بالای استفاده از وب اپ

بستر https از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و وب اپ ها در این بستر نوشته می‎شوند. در نتیجه شما می‎توانید اطلاعات شخصی مورد نیاز را به آسانی وارد این نرم افزارها کنید.

دسترسی در هر زمان و مکان
یکی از مزایای وب اپلیکیشن ها این است که تمامی افرادی که به آنها مجوز می‎دهید قادر هستند در هر مکان و هر زمان به اطلاعات وب اپ دسترسی داشته باشند.
عدم نیاز به نصب نرم افزار جانبی
بعضی اوقات برای نصب یک نرم افزار مجبور می‎شوید نرم افزارهای جانبی را نیز نصب کنید. با استفاده از وب اپ نیازی به نصب نرم افزارهای جانبی نیست.

طراحی با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف
امکان استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف دست برنامه نویسان را باز گذاشته است تا بتوانند وب اپ ها را متناسب با نیازهای کاربران طراحی کنند.
 
امکان فعال سازی نوتیفیکشن‌ها
با استفاده از وب اپلیکیشن ها مانند شبکه های مجازی می‎توانید با به کارگیری نوتیفیکشن ها، مخاطبان خود را از اطلاعات جدید آگاه کرده و ارتباط خود را با آنها افزایش دهید.


مثال هایی از وب اپلیکیشن ها

•    وب اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین
•    نرم افزارهای مدیریت پروژه
•    اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی
•    بازی‌های آنلاین
•    وب اپ‌های تبدیل واحد
جمع بندی
یکی از جدیدترین دستاوردهای دنیای وب، وب اپلیکیشن ها هستند. وب اپ ها نرم افزارهای تحت وب هستند و مخاطبان قادر هستند به صورت آنلاین و افلاین از آن استفاده کنند و با مزایای خاص خود به کسب وکار شما رونق می‎بخشند.


 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها