بدون دیدگاه

هیت مپ چیه و چه تأثیری در سایت داره؟ هیت مپ یا نقشه حرارتی یکی از پایه های اصلی دیجیتال مارکتینگ است و یک ابزار مهم برای درک کردن روش تعامل کاربران با سایت است. اگر تمایل دارید بدانید مشتریان به کدام بخش از سایت شما علاقه دارند یا مکانی که در آن امکانات فروشگاه قرار دارد مناسب است یا خیر هیت مپ می‎تواند در این زمینه به شما کمک کند.در این مقاله قصد داریم در رابطه با نقشه حرارتی و ویژگی های آن صحبت کنیم.

به داده های رنگی و گرافیکی که به ما کمک می‎کند رفتار مخاطبان را شناسایی کنیم   HeatMap یا نقشه حرارتی گفته می‎شود. نقشه حرارتی یک تست کاربرد پذیر است که یک دید گرافیکی از رفتار مخاطبان را به ما ارائه می‎دهد و ما را قادر می‎سازد تا محصول را برای اهداف خود جهت دهی کنیم.

اگر رفتار مخاطبان روی صفحات سایت خود را دنبال کنید به اطلاعات سودمندی خواهید رسید و یک هیت مپ تا اندازه ای دقیق را در اختیار خواهید داشت.

هیت مپ چیست و چه تأثیری در سایت داره؟

کاربرد نقشه حرارتی یا هیت مپ برای سایت ها

این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه جهت جمع آوری اطلاعات از کاربران سایت، زمان بیشتری بگذارید، نقشه حرارتی سایت شما نیز دقیق تر است. وقتی نقشه حرارتی سایت ساخته شود الگویی شامل نقاط زرد و قرمز در دسترس شما قرار می‎گیرد که این نقاط نشان دهنده توجه بیشتر کاربران به آن بخش ها است. بنابراین باید نهایت استفاده را از این نقاط ببرید چرا که به کمک آنها قادر خواهید بود برای طراحی و چینش قسمت های مختلف تصمیم درست را بگیرید. وقتی آگاه شوید که چه نقاطی از سایت شما بیشتر مورد توجه قرار می‎گیرد راحت تر و آسان تر می‎توانید برای بهبود سایت تصمیم بگیرید. از هیت مپ بیشتر جهت قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر استفاده می‎شود. با بررسی و تحلیل نقشه حرارتی سایت های گوناگون به این نتیجه می‎رسیم که یکی از بهترین مکان ها برای گذاشتن تبلیغ، سمت چپ بالای سایت است. سمت راست برای موبایل ها و تبلت ها نیز بهترین مکان است. با بررسی نقشه حرارتی متوجه می‎شوید که در کدام قسمت از سایت شما نرخ کلیک بیشتر است. اگر دارای یک فروشگاه آنلاین هستید توصیه می‎شود دکمه سبد خرید و پرداخت را در آنجا قرار دهید و بخش هایی که به آنها توجه کمتری می‎شود را اصلاح کنید. نقشه حرارتی فقط برای سایت کاربرد ندارد. در طراحی اپلیکیشن هم باید به هیت مپ توجه داشته باشید و قسمت های مهم را در نقاطی قرار دارد که توجه بیشتری به آنها می‎شود.

انواع مختلف هیت مپ

در این بخش از مقاله قصد داریم انواع نقشه حرارتی سایت را معرفی کنیم تا بتوانید جهت اندازه گیری فعالیت و عملکرد صفحات سایتتان از آن استفاده کنید.

نقشه ردیابی کلیک (Click Maps)

نقشه ردیابی کلیک، قسمت هایی را که مخاطبان بیشتر کلیک می‎کنند را ردیابی می‎کند. یعنی هر بخشی که تعداد کلیک بیشتری داشته باشد به رنگ قرمز مشخص می‎شود. منوها، لوگوسایت، تصاویر، لینک دهی های داخلی و دکمه های CTA و یا هر چیزی که بتوان روی آن کلیک کرد مثال هایی از این نوع هیت مپ می‎باشد.

نقشه ردیابی اسکرول (Scroll Maps)

یک نوع نقشه حرارتی سایت که به صورت بصری بوده و نشان دهنده میزان پیمایش یا اسکرول کاربران به پایین در یک صفحه است، اسکرول مپ نامیده می‎شود. در این نوع از نقشه حرارتی برای نمایش کمترین و بیشترین قسمت دیده شده یک صفحه، از رنگ ها استفاده می‎شود. برای بخش های محبوب از رنگ های گرم و برای بخش های کمتر دیده شده از رنگ های سرد استفاده می‎شود. در این نقشه با نمایش درصدها به شما نشان داده می‎شود که چه تعداد از مخاطبان در پایین صفحه جابه جا شده اند.

در چه صفحاتی از Scroll Map استفاده کنیم؟

صفحاتی مثل صفحه اصلی و صفحه لندینگ سایت که صفحاتی مهم و طولانی هستند یک انتخاب مناسب برای ایجاد Scroll Map می‎باشند. به دلیل اینکه با بهره گیری از داده هایی که از طریق این ابزار کاربردی حاصل می‎شود قادر هستید با آگاهی تصمیم بگیرید که مهم ترین و اصلی ترین اطلاعات خود را در کدام قسمت از صفحه قرار دهید.

نقشه ردیابی حرکت ماوس (Hover Maps)

این نوع از نقشه ردیابی، مکان هایی را ردیابی می‎کند که مخاطبان در آن مکان ها، نشانگر ماوس را تکان می دهند. قسمت هایی را که کاربران بیشتر مواقع مکث کرده اند و ماوس خود را در آن نقطه گذاشته اند با رنگ های گرم نشان داده می‎شوند. با استفاده از این مدل هیت مپ می‎توانید ببینید که کدام قسمت از سایت بیشتر مورد توجه کاربران بوده و کدام قسمت کمتر دیده شده است. با تحلیل این داده ها می‎توانید بخش های مهم سایت مثل تبلیغات یا دکمه CTA را در آن بخش ها قرار دهید.

هیت مپ چیست و چه تأثیری در سایت داره؟

ابزارهای ساخت HeatMap

سایت Hotjar یکی از ابزارهایی است که توسط آن می‎توانید برای سایت خود نقشه حرارتی ایجاد کنید. پس از ثبت نام در این سایت می‎توانید کد آن را داخل سایت خود قرار دهید و سپس مانیتورینگ سایت شروع می‎شود. هشت تست هیت مپ همراه با پاسخ، در راهنمای سایت Hotjar ارائه شده است که به وسیله 3 نوع نقشه حرارتی می‎توان آن را انجام داد.

Click and Tap Heatmaps

این نوع از نقشه حرارتی نشان می‎دهد که مخاطبان توسط سیستم دسکتاپ روی کدام بخش ها بیشتر کلیک کرده اند و یا توسط تبلت و موبایل کدام قسمت های صفحه را بیشتر لمس کرده اند.

Move HeatMaps

این نقشه حرارتی فقط برای سیستم های دسکتاپ استفاده می‎شود و با بررسی حرکات ماوس، مشخص می‎کند که کاربران به چه قسمت هایی بیشتر توجه کرده اند.

Scroll HeatMaps

این هیت مپ مشخص می‎کند تا کجای صفحه بیشتر پیمایش می‎شود. وقتی که تعداد زیادی از مخاطبان تا انتهای صفحه را پیمایش یا اسکرول می‎کنند و در جستجوی هدف مورد نظر خود هستند به این معنی است که محتوای سایت به خوبی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نگرفته است.

Crazy Egg

این ابزار با ارائه نقشه اسکرول، نقشه کلیکی و نقشه حرکتی به کاربران خود، یکی از محبوب ترین ابزارها برای ایجاد هیت مپ است.

Heatmap

یک ابزار بسیار ساده برای ایجاد نقشه حرارتی سایت است. این ابزار نسخه رایگان 6 ماهه دارد و نصب آن بسیار آسان و راحت انجام می‎شود و شامل یک کد جاوا اسکریپت کوچک است که بدون کاهش سرعت سایت و به طور همزمان بارگیری می‎شود.

UserHeat

ابزار UserHeat یکی دیگر از ابزارهای ایجاد نقشه سایت است که با نصب افزونه آن در سایت های وردپرسی می‎توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید.

نتیجه

همانطور که گفته شد نقشه های حرارتی داده های رنگی و گرافیکی می باشند که باعث شناسایی رفتار مخاطبان سایت می شوند. با اطلاعات به دست آمده از هیت مپ ها می توانیم محصولات خود را به صورتی طراحی کنیم که از بازدهی بالایی برخوردار باشند. با مطالعه این مقاله با مفهوم نقشه حرارتی و کاربردهای آن آشنا شدیم و با ابزارهای ساخت نقشه های حرارتی آشنا شدیم.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها