بدون دیدگاه

فضای ابری چیست و چه کاربری دارد؟ فضای ابری یا (Cloud Storage) یکی از خدمات تکنولوژی است که مدتی است میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده است. اما افرادی هم هستند که با این روش ذخیره سازی آشنایی ندارند و به طور مداوم حافظه های فیزیکی خود را ارتقا می‎دهند. اگر شما هم با فضای ابری آشنایی ندارید تا پایان مقاله با سورنا همراه باشید.

فضای ابری که به آن حافظه ابری هم می‎گویند یک مدل از رایانش ابری است که به شما امکان می‎دهد داده ها و اطلاعات موردنیاز خود را در بستر اینترنت توسط یک ارائه دهنده ابر ذخیره کنید. مدیریت و انجام عملیات روی داده ها، توسط این ارائه دهنده فراهم شده است و آن را به عنوان یک خدمت به شما ارائه می کند.

ابر در واقع همان فضای فیزیکی است. به عنوان مثال فیزیک یک فلش مموری، بیانگر ابر در ذخیره سازی ابری است. لازم به ذکر است بعضی از ارائه دهنده های ابر، سرویس خود را به طور نیمه رایگان یا رایگان به شما ارائه می‎دهند. به عنوان مثال گوگل جهت ارائه سرویس گوگل درایو به همه کاربرانش، 15 گیگابایت فضای ابری به طور رایگان ارائه می‎دهد. اما اگر فضای بیشتری بخواهید باید حق اشتراک پرداخت کنید.

فضای ابری چیست و چه کاربری دارد؟

انواع فضای ابری و کاربرد آن

فضای ابری به 4 نوع مختلف تقسیم بندی می‎شود که در ادامه آنها را معرفی می کنیم :

فضای ابری خصوصی

مساله تامین امنیت باعث شده تا سرویس فضای ابری خصوصی توسط ارائه دهنده ابر ارائه شود تا تنها شرکت های مجاز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. وقتی داده ها نیاز به امنیت بالایی داشته باشد مثل بانک ها، از این نوع ذخیره سازی استفاده می شود.

فضای ابری عمومی

هنگامی که برایتان پرداخت هزینه ابر خصوصی امکان پذیر نباشد و یا اطلاعاتی که می‎خواهید ذخیره کنید نیاز به امنیت بالایی ندارند فضای ابری عمومی می‎تواند برایتان مناسب باشد. عدم دسترسی به زیرساخت های فضای ذخیره سازی، ویژگی اصلی این روش است و ممکن است یک فضا را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

فضای ابری هیبریدی

کاربرد فضای ابری هیبریدی یا فضای ابری ترکیبی هنگامی مشخص می‎شود که یک شرکت برای ذخیره سازی اطلاعات به یک روش برای ذخیره کردن انواع داده نیاز داشته باشد. در این مرحله بهتر است بدانید که چه نوعی از داده ها را می‎توان روی ابر ذخیره کرد.

انواع داده‌های ذخیره‌سازی روی فضای ابری

بنابر نیازهای شما، داده های معرفی شده در زیر می‎توانند روی فضای ابری ذخیره شوند و هر زمان که بخواهید می‎توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

1. داده‌های فایلی (File Storage)

2. داده‌های بلوکی (Block Storage)

3. داده‌های شی (Object Storage)

یک فضای ترکیبی یا هیبریدی باید بتواند اطلاعات فوق را ذخیره کند تا در هر مکان و هر زمان به وسیله دستگاه انتخابی شما قابل تغییر، کنترل و قابل دانلود باشد.

در ذخیره سازی هیبرید جهت تامین امنیت و کاهش هزینه ها، یک مجموعه می‎تواند قسمتی از اطلاعات خود را در فضای ابری خصوصی ذخیره کند و قسمت دیگری را که از اهمیت کم تری برخوردار است در فضای ابری عمومی ذخیره کند.

فضای ابری چیست و چه کاربری دارد؟

فضای ابری اجتماعی

هنگامی که یک شرکت در شهرهای مختلف چند شعبه داشته باشد همه شعبه ها در صورتی که توسط رییس سازمان تعریف شده باشد می‎توانند به زیر ساخت ابر اجتماعی دسترسی داشته باشند و اطلاعات ابر را کنترل کنند.

سرویس‌های ابری

برای انواع سرویس‌های ابری سه دسته کلی داریم که عبارتند از:

سرویس پایه‌ای (Infrastructure as a service)

سرویس پایه‌ای (IaaS) که استانداردترین سرویس ابر می‎باشد، شامل پهنای باند شبکه‌ای، سیستم‌های همتراز، پردازش ابری و فضای ابر خصوصی است. در این سرویس، نیازی نیست که شرکت تقاضا کننده بر روی داده‌ها مدیریت مستقیم داشته باشد و ارائه‌ دهنده‌ی سرویس، مسئول نگهداری داده، منابع و تامین امنیت است.

سرویس زمینه‌سازی (Platform as a service)

این سرویس دارای خدماتی جهت توسعه‌ی نرم‌افزار است و میانه‌ای از دو سرویس (Iaas) و (SaaS) به شمار می رود. با استفاده از این سرویس، کاربران می‎توانند بدون استفاده از یک اپلیکیشن یا آی‌دی‌ای (IDE) یک سیستم توسعه یک‌پارچه داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند با گرفتن اشتراک ویژه، روی کارهای خود اقدامات شخصی سازی را پیاده‌ کنند.

سرویس نرم‌افزاری (Software as a service)

این سرویس خدمات نرم افزاری و برنامه‌ای را ارائه می‎دهد که در ذخیره‌سازی ابری بیشترین سهم بازار کنونی را شامل می‌شود. عدم نیاز به مدیریت مداوم داده‌ها توسط شرکت مصرف کننده، مهم ترین ویژگی این سرویس است یا به عبارتی، ارائه دهنده نرم افزار مسئول نگه داری از داده ها است.

فضای ابری چیست و چه کاربری دارد؟

مزایا و معایب ذخیره‌سازی ابری

فضای ابری دارای مزایا و معایبی است که در این بخش از مقاله به معرفی آنها می‎پردازیم.

مزایای ذخیره‌سازی ابری

•    بازیابی اطلاعات دشوار نیست.
•    دسترسی به داده ها در همه جا
•    هزینه اقتصادی تر
•    فضای ذخیره کاملا انعطاف‌پذیر 
•    حفظ امنیت داده ها به درستی
•    عدم نیاز به دانش فنی

معایب ذخیره‌سازی ابری

•    دسترسی نداشتن به اینترنت
•    محدودیت زمان دسترسی

سخن آخر

دراپ باکس، آمازون، گول درایو و یوتیوب و ...نمونه هایی از فضای ابری هستند که احتمالا با یکی از آنها سروکار داشته اید. جایگاه ذخیره‌سازی ابری در آینده رشد خوبی خواهد داشت به طوری که همه افراد برای ذخیره سازی داده های خود به یک ذخیره‌سازی ابری نیاز دارند. در این مقاله در رابطه با مفهوم ذخیره‌سازی ابری ، کاربردها ، مزایا و معایب آن صحبت کردیم . امید است این مقاله برای شما مفید واقع شود.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها