بدون دیدگاه

تگ Hreflang چیست و چه کاربردی دارد؟
یک بخش ثابت و جدانشدنی از سئو سایت برچسب ها یا تگ ها هستند که جهت ایجاد ارتباط بین گوگل و مدیر سایت نقش مهمی دارد.یکی از تگهای پرکاربرد که برای مشخص کردن زبان در صفحات وب به کار می رود تگ Hreflang است که برای سایت های چندزبانه بسیار مهم و کاربردی است.اما تمام سایت ها باید از این تگ استفاده کنند.آیا می خواهید بدانید تگ یا برچسب Hreflang چیست و چه کاربردی دارد پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.


تگ Hreflang چیست؟

Hreflang یکی از تگ های HTML است که جهت تعیین کردن زبان و منطقه جغرافیایی هدف یک صفحه استفاده می شود.اگر یک سایت چند زبانه دارید و هر صفحه سایت به چند زبان است برای مشخص کردن زبان هر کدام باید از تگ Hreflang استفاده کنید.
با این کار زبان و مخاطب هدف هر صفحه به موتورهای جستجو مثل گوگل نشان داده می شود و باعث می شود آنها صفحات را به زبان خود کاربر نشان دهند.به طور مثال اگر یک سایت را با زبان انگلیسی سرچ کنید صفحه انگلیسی آن به شما نشان داده می شود و اگر با زبان ایتالیایی جستجو کنید صفحه اصلی با زبان ایتالیایی به شما نشان داده می شود.


اهمیت استفاده از تگ Hreflang

نمایش محتوا به زبان اختصاصی کاربر موتور جستجو موجب می شود که آن کاربر از سایت شما تجربه بهتری داشته باشد.بنابراین میزان بازگشت از سایت یا بستن آن کاهش می یابد و کاربر زمان بیشتری را در سایت سپری می کند.در نتیجه شاهد کاهش نرخ پرش سایت خواهیم شد و احتمال بالا رفتن رتبه صفحات سایت در گوگل افزایش می یابد.


تاثیر تگ Hreflang بر سئو
بهره گیری از تگ Hreflang بر جایگاه صفحات سایت شما تاثیر مستقیم دارد زیرا صفحات یکسان که به زبان های متفاوت ترجمه شده اند و از این تگ استفاده کردند سیگنال جایگاه خود را به اشتراک می گذارند.یعنی اگر یکی از صفحات سایت در زبان خود جایگاه بالایی کسب کند این جایگاه یا رتبه بر رتبه صفحه در زبان های دیگر تاثیر مثبت دارد.یکی دیگر از تاثیرات مهم تگ Hreflang بر سئو سایت مساله محتوای تکراری است.
به عنوان مثال شما دو صفحه یکی به زبان انگلیسی برتانیایی دارید و زبان دیگری انگلیسی آمریکایی است.این دو صفحه تنها در املای برخی کلمات ممکن است متفاوت باشد.بنابراین ممکن است که گوگل تشخیص محتوای تکراری را بدهد و فقط یکی از این صفحات را ایندکس کند.در اینجا تگ Hreflang میتواند بسیار مفید واقع شود و با استفاده از آن به گوگل نشان دهید که ارتباط این صفحات با محتوای نسبتا" یکسان چگونه است و آنها را تکراری لحاظ نمی کند.بهتر است بدانید این تگ فقط یک سیگنال است که گوگل آن را گرفته و در بسیاری از موارد اجرا می کند.اما برای گوگل یک اصل یا دستور نیست و در بعضی موارد ممکن است آن را نادیده بگیرد. تگ Hreflang بهترین روش جهت بومی کردن صفحات در مناطق جغرافیایی مختلف است.


نحوه استفاده صحیح از تگ Hreflang 


قبل از بیان نحوه استفاده از این تگ کاربردی باید در نظر داشته باشید که هنگامی که دو صفحه با دو زبان مختلف اما با محتوای یکسان دارید باید از تگ Hreflang در هر دو صفحه استفاده کنید تا گوگل متوجه تفاوت آنها بشود.در مواردی که یک صفحه ترجمه ندارد برای اینکه زبان آن برای گوگل مشخص شود باید از تگ Hreflang برای آن صفحه استفاده کنید.برای استفاده از این تگ باید از تگ های HTML یا از هدر HTTP و یا فایل SITEMAP استفاده کنید.در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم.


تگ‌های HTML


راحت ترین روش برای استفاده از تگ Hreflang تگ های HTML است به خصوص اگر تازه کار هستید.تنها کافی است تگ Hreflang موردنظرتان را در بخش هدر کدهای HTML سایت بگذارید.وقت گیر بودن و نامنظم بودن این روش تنها ایراد آن است.


هدرهای HTTP


اگر به جای صفحه با فایل PDF روبرو شدید دیگر نمی توانید تگ Hreflang را در هدر صفحه قرار دهید چرا که با کدهای HTML کاری نداریم.در این مورد می توان با استفاده از هدرهای HTTP زبان های مختلف صفحات را مشخص کرد.این روش در رابطه با صفحات معمولی هم قابل استفاده است اما معمولا برای فایل ها به کار می رود.

 

فایل SITEMAP


شما می توانید تگ Hreflang را در فایل SITEMAP قرار دهید تا ترجمه های متفاوت صفحات از هم جدا شوند.سادگی و منظم بودن از مزایای این روش است و دیگر لازم نیست تگ Hreflang را به هدر تمام صفحات اضافه کنید چرا که می تواند باعث کاهش سرعت بارگیری شود. 
جمع بندی
همانطور که گفته شد تگ های hreflang یک روش تشخیص و شناسایی صفحاتی است که محتوای آنها یکسان است اما در چند زبان ارائه شده اند.در واقع این تگ باعث می شود محتواهای سایت به کاربران مختلف با توجه به زبان آنها نشان داده شود و زبان محتوا با زبان کاربر یکسان باشد و این مساله تاثیر مهمی در سئو سایت دارد چرا که باعث جذب مخاطب از مناطق مختلف می شود.امید بر آن است با مطالعه این مقاله بتوانید گامی در جهت بهبود سایت خود بردارید و رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.


 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها