بدون دیدگاه

برندسازی شخصی (پرسونال برندینگ) در تعریف ساده استفاده از نام و اعتبار یک شخص حقیقی (یا حقوقی) یا در مواردی محدودتر یک گروه در مقاصد تجاری و اقتصادی به عنوان یک برند می‌باشد. به عبارت دیگر، فرآیندهای پیشرفت یک کسب‌وکار به وسیله نام و اعتبار یک شخص که مدیر یا صاحب اصلی آن مجموعه است پرسونال برندینگ گفته می‌شود. البته همانطور که اشاره شد، این برندسازی صرفاً به صورت انفرادی به کار برده نمی‌شود و ممکن است این اصطلاح به یک گروه یا حتی یک سازمان نیز اطلاق شود. اما در حالت عادی پرسونال برندینگ ایجاد، گسترش و مدیریت یک کسب‌وکار با نام یک شخص است.

هنوز هم بسیاری از افراد تفاوت بین برند و نام تجاری را به درستی نمی‌دانند. برند شما می‌تواند شامل نام تجاری باشد اما نام تجاری صرفاً به معنی یک برند نیست. درواقع به عبارت ساده‌تر باید گفت که برند مجموعه‌ای از اعتبارات یک شخص یا مجموعه در زمینه تجاری است و به نوعی سمبل یک کسب‌وکار به حساب می‌آید. به عبارت دیگر، برند همان چیزیست که یک کسب‌وکار را به سطح حرفه‌ای رسانده و آن را از دیگر تجارت‌های مشابه متمایز می‌کند.

برند شما چیزیست که شما را منحصر به فرد می‌کند. برند ماهیت یک تجارت است. با توجه به این توضیحات باید اذعان داشت که هر کسب‌وکاری که یک نام تجاری دارد الزاماً به معنی دارا بودن یک برند نیست! شاید از بین ده کسب‌وکار فعال، فقط چند مورد آن‌ها برند داشته باشند.

حالا همین شرایط را در حالتی تصور کنید که آن اعتبارات از سوی یک شخص خاص نشأت گرفته باشد. این فرآیند همراه با تأثیرگذاری چندبرابری و افزایش شهرت آن برند صورت می‌گیرد. در این حالت، پرسونال برندینگ صورت گرفته است و همین روش از تکنیک‌های خاص بازاریابی است که صدها کارآفرین برتر در سراسر دنیا از آن برای توسعه برند انحصاری خود استفاده کرده‌اند.

تاریخچه پرسونال برندینگ

برای اولین بار مبحث پرسونال برندینگ در کتاب "بی‌اندیشید و ثروتمند شوید" نوشته نویسنده معروف آمریکایی آقای Napoleon Hill در سال 1937 میلادی به میان آورده شد. ایده این مبحث سال ها بعد در کتاب دیگری به نام Positioning: The Battle for Your Mind توسط Ai Ries و Jack Trout مورد بررسی قرار گرفت. در بخشی از این کتاب گفته شده که ما می‌توانیم با کمک استراتژی‌های تثبیت موقعیت تجاری، کسب‌وکارمان را رونق دهیم. دقیقاً منظور از این استراتژی، کار روی پرسونال برندینگ است.

اما اولین بار در سال 1997 بود که واژه "برندسازی شخصی" توسط آقای تام پیترز در مقاله‌ای به نام "برند خودتان باشید" به کار برده شد. در این مقاله به نکات خاصی از این مبحث اشاره شد و زوایای جدیدی از بازاریابی مدرن معرفی شد. به عقیده کارشناسان در این زمینه، برندسازی شخصی ارتباط بسیار تنگاتنگی با بازاریابی اینترنتی دارد. درواقع باید اینطور گفت که به یمن وجود اینترنت و بازاریابی‌های آنلاین، نرخ پیشرفت و توسعه پرسونال برندینگ نیز به مقدار چشم گیری افزایش یافت.

آقای پیترز در مقاله خود می‌گوید:

"مهم نیست شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و یا در چه مکانی زندگی می‌کنید. همه ما انسان‌ها مدیرعامل برند شخصی خودمان هستیم و این یعنی ما باید روی توانایی‌ها، استعدادها و اعتبار شخصی‌مان کار کرده و با کمک آن‌ها به تجارت بپردازیم. ارزش اعتبار شما نه تنها از ارزش یک سرویس یا محصول کمتر نیست، بلکه به نوبه خود بسیار با ارزش‌تر نیز است."

رویکردها و پایه و اساس پرسونال برندینگ

قبل از هرچیز باید دیدگاه اولیه خودمان راجع به این مبحث را بروزرسانی کنیم و مفاهیم این نوع بازاریابی را درک کنیم. در ادامه شما را با ویژگی‌های اصلی Personal Branding آشنا کرده و به شما خصوصیت‌های مورد نیاز برای درک صحیح برندسازی شخصی را بازگو می‌کنیم.

1. ترویج و توسعه یک پلتفرم اختصاصی

پیاده‌سازی پرسونال برندینگ به گونه‌ای است که نیاز به یک پلتفرم مخصوص و منحصر به‌فرد دارد. درواقع این پلتفرم ابزاری برای تبلیغ و نمایش برند شخصی شما به دیگران است. اینکه از چه ابزار یا سیستمی برای این کار استفاده شود به خود شما بستگی دارد. خیلی‌ها به سراغ طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت می‌روند و بعضی دیگر به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند تا بتوانند تعامل سریع و راحت‌تری با مخاطبین و هوادارن داشته باشند.

2. تمرکز روی قابلیت‌ها و ارزش‌ها

درست مثل یک بازاریابی و راه‌اندازی یک تجارت معمولی، بازاریابی با برند شخصی نیز با پیدا کردن قابلیت‌ها و توانایی‌های شخصی خود شما شروع می‌شود. پس می‌توان گفت که نکته پیروزی‌بخش برای شما همان توانایی‌ها و ویژگی‌های مخصوص شماست. در مورد این فکر کنید که چه چیزی شما را از میلیون‌ها انسان مشابه دیگر متمایز کرده و ایده‌ای عالی و منحصر به فرد در شما به وجود آورده است. سپس همان ایده و ویژگی را مورد بررسی قرار داده و راه‌های توسعه و شکوفایی آنان را بررسی کنید.

3. تبدیل شدن به یک برند شخصی معتبر

بعد از اینکه قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را پیدا کردید، در صدد کامل کردن و توسعه آن‌ها بر بیایید. تا می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید و برای رشد و پیشرفت تلاش کنید. از هر راهی که می‌توانید اطلاعات جدید کسب کنید تا کم کم به یک منبع معتبر و یک برند قابل اطمینان تبدیل شوید. این اعتبار را می‌توان از طریق مقاله‌نویسی، تهیه ویدئو و پادکست، مطلب‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و روش‌های مشابه به نمایش گذاشت. کاربران و مخاطبین عاشق این نوع نمایش‌ها هستند و همین مسئله از جمله مسائلی است که حس اطمینان و اعتماد کاربران را جلب می‌کند و آن‌ها را به شما و برندتان نزدیک می‌کند.

4. تعیین اولویت‌ها

پایه و اساس راه‌اندازی یک برند شخصی و یا هر نوع برند دیگر، تلاش برای حرکت و رسیدن به یک هدف تعیین شده است. در برندسازی شخصی هم این مسئله صدق می‌کند. مسلماً اهداف اصلی یک برند تجاری باید توسعه کسب‌وکار، فروش بیشتر و افزایش درآمد باشد. با این تعاریف می‌توان گفت که برندسازی شخصی به عبارت دیگر تلاش برای دستیابی به اهداف خاص و حتی بلندپروازانه است. فراموش نکنید که تعیین اولویت‌ها تصمیمات و اقدامات شما را تحت کنترل قرار می‌دهد.

5. خودتان باشید

جمله تأثیرگذار و مهم "خودتان باشید" بارها و بارها در منابع مختلف به کار برده شده و از نظر بسیاری از افراد صرفاً یک جمله انگیزشی کلیشه‌ای و تکراری است. شاید در بعضی شرایط به این صورت باشد اما اگر قرار باشد که جمله "خودتان باشید" در یک جا بیشترین اهمیت را داشته و بیشترین تأثیرگذاری را به همراه داشته باشد، آن جا برندسازی شخصی باشد! تمام پایه و اصول یک پرسونال برندینگ بر مبنای همین جمله شروع می‌شود پس آن را جدی بگیرید!

بهتر است بدانید که این مسئله دقیقاً یکی از دلایل اصلی موفقیت ده‌ها تجارت و در عین حال شکست خوردن ده‌ها تجارت دیگر است! به همین خاطر است که هویت شخصی در بحث پرسنال برندینگ مرز شکست و پیروزی شناخته می‌شود. خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر با اغراق در بعضی چیزها و یا نمایش اطلاعات دروغین اقدام به تحت تأثیر قرار دادن مخاطبین کنند، در حال انجام دادن یک تکنیک درست و موفقیت‌آمیز هستند! به جز غیراخلاقی بودن این مسئله، حتی از لحاظ نتیجه و دستاورد نیز چنین اقداماتی با بن‌بست رو‌به‌رو می‌شوند.

با این حال اینکه بگوئیم خودتان باشید نباید بیش از حد ساده تلقی شود. در همین مورد هم تکنیک‌ها و نکات زیادی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در طول فعالیت شما برایتان تداعی شده و به تجارب دیگر شما افزوده می‌شوند. اما برای اینکه نقطه آغاز را به درستی شروع کنید می‌توانید از افراد و چهره‌های معروف و موفق در این زمینه الگوبرداری کنید. اما الگوبرداری را کپی‌برداری برداشت نکنید! پرسنال برندینگ از معدود بازاریابی‌هایی است که در نهایت با ویژگی‌ها و خصوصیت‌های انحصاری خود شما رشد می‌کند. پس سعی نکنید از دیگران تقلید کنید. فقط از روش‌های آن‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌هایشان درس بگیرید.

در این مورد حقیقت این است که هرچه بیشتر تمرکز خود را روی "منحصر به فرد بودن" خودتان بگذارید، موفقیت بیشتری نیز کسب خواهید کرد. اما نباید اجازه دهید این تمرکز از حالت عادی خارج شده و به یک وسواس غیرقابل کنترل تبدیل شود.

بعد از اینکه راجع به دیگر افراد تحقیقات کافی به عمل آوردید، وقت آن می‌رسد تا به سراغ طراحی یک پرسونای (Persona) شخصی بروید. پرسونای برند شخصی شما می‌تواند در کسب اطلاعات مناسب و بروز و همچنین درک بهتر بازار و پیدا کردن روش‌های کارآمد برای بازاریابی به شما کمک کند. اگر با این مبحث آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تخصصی مدیروب در این رابطه را مطالعه کنید. 

در همین راستا، سه اصل مهم و اساسی وجود دارد که قبل از راه‌اندازی پرسونای خود بهتر است آن‌ها را در نظر داشته باشید :

هویت خودتان را مشخص کنید

هویت و اطلاعات شخصی شما اولین قدم برای ایجاد ارتباط صحیح با مشتریان در بازاریابی با Personal Branding است. دخیل کردن احساسات کاربران و مشتریان در یک کسب‌وکار نتیجه مؤثری در دستاوردهای آن دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود تا از لحاظ احساسی یک رابطه مستحکم با مخاطبین برقرار کنید تا آن‌ها به شما حس خوبی داشته باشند.

اما قبل از اینکه بخواهید چیزی را برای مخاطبین خود به نمایش بگذارید، ابتدا باید خودتان شناخت کاملی از آن داشته باشید. پس با تفکر و تمرکز روی ویژگی‌های مثبت و کارآمد فردی خود، سعی کنید یک بازتاب جالب از هویت خودتان به نمایش بگذارید.

معمولاً ویژگی‌های خاص مثل شوخ‌طبعی، استایل خاص صحبت کردن و یا داشتن یک شخصیت کاریزماتیک مواردی هستند که می‌توانند در این مورد به شما کمک زیادی کنند. اما به یاد داشته باشید که زیاده‌روی نکنید و از تلاش بی‌مورد برای نشان دادن و اغراق کردن بعضی از خصوصیت‌ها بپرهیزید.

خودتان را معرفی کنید

در ادامه بحث قبلی، شما باید سؤالاتی که برای خیلی از مخاطبین پیش می‌آید را پاسخ دهید. یکی از مهم‌ترین این‌ها این است که شما واقعاً چه کسی هستید؟ هدف شما چیست و چه چیزی ارائه کرده‌اید که باعث شده تا افراد دیگر به سمت شما جذب شوند؟ این مسئله در طرح‌ریزی یک پرسونای قوی بسیار کاربرد داشته و حیاتی است.

اینکه بتوانید خودتان، ویژگی‌ها و زمینه کاری‌تان را به خوبی برای مخاطبین توصیف کنید، اولین قدم بزرگ برای شناخته شدن هرچه بهتر شما توسط دیگر اشخاص است و در ضمن، با این کار تعامل خیلی بهتری با مخاطبین برقرار کرده و می‌توانید دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها را خیلی بهتر از حالت معمولی درک کنید.

لازم به گفتن نیست که دقیقاً همان تجارت‌هایی موفق عمل کرده‌اند که شناخت دقیق و جامعی از نیازها و دغدغه‌های کاربران و مشتریان داشته‌اند. چه راهی از این ساده‌تر و مطمئن‌تر که با معرفی خودتان سعی در جذب مخاطبین کرده و اطلاعات باارزشی به دست بیاورید؟!

اعتبار و ارزش کاری خود را مشخص کنید

اگر خود شما برای برند و کارتان ارزش قائل نشوید، پس چه انتظاری دارید که دیگران این کار را انجام دهند؟ قبل از هر چیز با اعتماد به نفس بالا شروع به کار روی ارزش و اعتبار خود و برندتان کنید. تمرکز خود را روی این بگذارید که به ارائه محصولات یا سرویس‌هایی بپردازید که فقط توسط شما یا به صورت حرفه‌ای و انحصاری توسط شما ارائه می‌شود. از چه طریق و یا با کمک چه چیزی می‌توانید مردم را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید؟ چیزهایی که می‌دانید دیگر رقبا از آن بی‌بهره هستند.

چه چیزی شما را خاص و ویژه می‌کند؟ حتی اگر یک تازه‌کار باشید و کسب‌وکار خودتان را به تازگی راه‌اندازی کرده باشید هم باز ویژگی و قابلیتی خاص در شما نهفته است که هیچکس دیگر در دنیا آن را دارا نیست. آن ویژگی و قابلیت را پرورش دهید تا خیلی سریع و راحت‌تر از چیزی که فکرش را کنید به اعتبار برسید و به دنبال آن ارزش شخصی و برندتان را با سرعت زیادی افزایش دهید. اعتبار همان چیزی است که مردم به دنبالش هستند تا به مشتریان ثابت آن تبدیل شوند!

مزایای مهم پرسونال برندینگ

چرا بزرگترین و موفق‌ترین افراد مشغول در مبحث بازاریابی با برندسازی شخصی آنقدر این مورد را مهم می‌دانند؟ مزایای پیاده‌سازی پرسونال برندینگ در چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که Personal Branding به خاطر این مهم است که این بازاریابی یک نوع بازاریابی خاص است که همه افراد دخیل در آن، به نوعی از ویژگی‌ها و خصوصیت‌های آن سود می‌برند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که پرسنال برندینگ سبکی از کسب‌وکارهای مدرن است که در آن نه فقط خود کارآفرین بلکه کارمندان و حتی مشتریان آن نیز به مقدار قابل توجهی از آن بهره‌مند می‌شوند.

تعریف خیلی جالبی از پرسونال برندینگ توسط افراد فعال در این حوزه مطرح شده است که از دیدگاه دیگر کارشناسان این زمینه نیز تأیید شده است. در این تعریف آمده که "پرسونال برندینگ می‌تواند به این معنی باشد که شما تنها راه حل برای مشکلی هستید که مردم با آن کلنجار می‌روند و به همین خاطر آن‌ها به شما نیاز دارند."

این تعریف نشان می‌دهد که شما نه فقط یک انتخاب غیرقابل جایگزین هستید و از تمام کسب‌وکارهای مشابه دیگر بهتر هستید، بلکه شخص خود شما پاسخی برای سؤالات و مشکلات خاص مخاطبین است! به خاطر همین تعریف می‌توان گفت که این بازاریابی چقدر اهمیت دارد.

اجازه دهید این مسئله را با ذکر یک مثال واقعی به شما توضیح دهیم تا درک بهتری از این صحبت‌ها داشته باشید. طبق نظرسنجی بسیار جالب و مفیدی که از طرف وب‌سایت معتبر Nielsen صورت گرفته، فقط نزدیک به 33% از مصرف‌کنندگان (مشتری‌ها) به پیام و پیشنهادات یک برند معمولی اعتماد کرده‌اند، در حالی که چیزی بیشتر از 90% همین افراد، پیشنهادات یک شخص (برند شخصی) که آن را می‌شناسند معتبر تلقی کرده و به آن اعتماد کرده‌اند!

با همین مثال ساده بدیهی‌ست که یک برند معمولی در رقابت با یک برند شخصی شانس بسیار کمتری برای جلب توجه مخاطبین و تبدیل آن‌ها به مشتریان ثابت دارد. این مسئله حاکی از این است که مصرف‌کنندگان ارتباط بسیار راحت‌تر و قابل اطمینان‌تری با یک شخص مفرد (شخص حقیقی) برقرار می‌کنند تا یک برند و تجارت بزرگ.

از جایی که پایه و اساس برندسازی شخصی رابطه تنگاتنگی با برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان دارد، شما می‌توانید یک پیوند مستحکم بین برند خود با مصرف‌کنندگان ایجاد کنید و از همین روش به افزایش واقعی و کاربردی شهرت برند خود بپردازید. رفتار مشتریان چیز نسبتاً پیچیده‌ای است اما اگر تکنیک‌های کارآمد در این زمینه را بشناسید و دغدغه‌های آن‌ها را شناسایی کنید می‌توانید بازخورد کم‌نظیری از ایجاد یک پل ارتباطی با آن‌ها کسب کنید.

در ادامه با جزئیات بیشتری و به صورت جداگانه مزایای عالی پرسنال برندینگ را به شما معرفی می‌کنیم. اگر به خوبی با مفهوم Personal Branding آشنا شوید و نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید، این بازاریابی به راحتی موارد زیر را برای شما و کسب‌وکارتان به ارمغان خواهد آورد :

1. ایجاد اعتماد در کاربران

اگر با کمک این روش برندسازی ماجراهای فردی خودتان را درست مثل یک بازگویی خاطرات برای مخاطبین تعریف کنید و از پشت صحنه‌ها و اتفاقاتی که شما را به نقطه کنونی رسانده‌اند صحبت کنید، می‌توانید بیشتر از آنکه فکرش را بکنید زمینه و بستری مناسب برای جذب اعتماد کاربران فراهم کنید. اگر بتوانید در این موارد از مثال‌های قدیمی و واقعی نیز استفاده کنید تا صحبت‌های خودتان را با مدرک به مخاطبین نشان دهید، تأثیر بیشتری در این روند خواهید گذاشت.

از دیگر مباحثی که در این زمینه می‌توان به آن پرداخت علایق و یا چیزهایی هستند که شما را برای تلاش و رسیدن به موفقیت ترغیب و تشویق کرده‌اند. مردم عاشق این هستند که راز موفقیت افراد بزرگ را بدانند و شما می‌توانید این راز موفقیت سر به مهر را در قالب خاطره‌نویسی و روش‌های مشابه در اختیار آن‌ها قرار دهید تا با این کار اطلاعات با ارزش شخصی خود را در دسترس آن‌ها قرار داده باشید و به دنبال آن اعتماد آن‌ها را به خوبی جلب کنید. چرا که چنین کاری فقط نشان از حسن نیت شما دارد.

2. توسعه و افزایش اعتبار و ارزش

با جلب اعتماد مردم، راه برای توسعه و گسترش فعالیت‌های مؤثر برند شما هموار می‌شود. هرچه پرسونال برندینگ شما در وسعت بزرگتری صورت بگیرد، نرخ نزدیک شدن مردم نیز به شما بیشتر می‌شود. این نزدیک شدن شباهتی به موارد رایج ندارد و در این حالت مردم با احساسات و عواطف خودشان مستقیماً برای تعامل با شما و برند شما دست به کار می‌شوند.

احتمالاً لازم به ذکر نیست که اگر این کار را به درستی انجام دهید، به دنبال آن ارزش و اعتبار شما افزایش یافته و به یکی از متخصصین و مراجع اصلی در زمینه کاری خودتان تبدیل می‌شوید.

3. ایجاد تمایز

برندسازی شخصی چیزی‌ست که باعث می‌شود شما از رقبای هم‌رده و حتی بزرگتر متمایز باشید. این مورد همچنین سبب می‌شود که شما برای مصرف‌کنندگان دلپذیرتر از کسب‌وکارهای معمولی باشید. این تمایز به خاطر ویژگی‌های گفته شده حاصل می‌شود. اما کلاً باید اذعان داشت که استایل این نوع کسب‌وکار با ماهیت خواسته‌ها و دیدگاه‌های کاربران بسیار نزدیک‌تر است. به همین خاطر، پرسنال برندینگ مقام و منزلتی خاص برای مخاطبین دارد.

4. جذب فرصت‌های بیشتر

از جایی که در این نوع بازاریابی برند شما حسابی معتبر و با ارزش می‌شود، به دنبال آن افرادی که طرز تفکری شبیه به شما دارند نیز به شما و برندتان سوق داده می‌شوند. در حقیقت اهداف تعیین شده توسط شما به عنوان یک پرسنال برندر به یک شاخص برای افراد مشابه تبدیل می‌شود. همین مورد به کشف رابطه‌های جدید نه تنها روابط مربوط به مشتریان، بلکه روابط کاری و مشارکت‌های پرسود با دیگران منجر می‌شود.

به عبارت دیگر باید گفت که یک شخص فعال در حوزه پرسنال برندینگ فرصت‌های متعدد و متنوع زیادی برای ایجاد روابط کاربردی دارد و از جایی که اهداف خاص و شفافی در این نوع تجارت تعیین می‌شود، دیگر لازم نیست نگران پراکندگی ایده‌ها یا پیشنهادات نامربوط شوید. اگر فرصتی در این زمینه وجود داشته باشد، دقیقاً مرتبط با همان اهداف تعیین شده توسط شماست

چند مثال از افراد موفق در Personal Branding

پرسنال برندینگ سه حالت کلی دارد. حالت اول کسانی هستند که در ابتدا شهرت خاصی نداشته و با تکنیک‌های بازاریابی از طریق پرسونال برندینگ به محبوبیت و شهرت رسیده‌اند. بعد از رسیدن به این شهرت، این افراد اقدام به پایه‌گذاری بخش‌های جدید و توسعه هرچه بیشتر کسب‌وکار خود کرده‌اند. افراد نخبه‌ای همچون Steve Jobs و یا Bill Gates دو مثال بارز در این زمینه هستند. بیل گیتز به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد حال حاضر دنیا شاید در مجموع موفق‌ترین کسی است که در زمینه پرسنال برندینگ فعالیت داشته است.

حتی حالا که دوران بازنشستگی این شخصیت بزرگ است، او در حال ترویج اطلاعات مهمی از تجارب شخصی خود در قالب مقالات و مطالب وبلاگ از منابع معتبر می‌کند و هنوز هم می‌توان حضور پررنگ و مؤثر بیل گیتز را در جای جای مایکروسافت حس کرد. از دیگر اشخاص مشهور در این حوزه که به همین شکل فعالیت خود را آغاز کرده و به مرحله بسیار بزرگی رسانده‌اند می‌توان به آقای Richard Branson بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی Virgin Group اشاره کرد. او یک کارآفرین، نویسنده و محقق است که به شکل فوق العاده‌ای از پرسونال برندینگ در دنیای اینترنت استفاده کرد.

میشل اوباما (Michelle Obama) همسر رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا آقای باراک اوباما (Barack Obama) از کارآفرینان برتر و یکی از زنان موفق در زمینه Personal Marketing است. خانم میشل اوباما به خاطر فعالیت‌های صلح‌طلبانه و عام المنفعه خود به شهرت رسیده است و تا کنون با شرکت‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی زیادی در این زمینه‌ها فعالیت کرده است. خانم اوباما امروزه به یکی از بزرگترین و معروف‌ترین فعالان حقوق بشر و برگذارکننده رویدادهای اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شده است. او این محبوبیت و شهرت را مدیون پرسنال برندینگ است.

دونالد ترامپ نیز به عنوان یکی از ثروتمندترین تاجران دنیا در کنار شغل اصلی یعنی ریاست جمهوری، ده‌ها فعالیت اقتصادی فرعی نیز دارد. او مجموعه‌ای از فعالیت‌های مربوط به ساخت و ساز برج‌ها راه‌اندازی کرده و نام آن‌ها را برج‌های ترامپ (Trump Towers) گذاشته است. این نوع برندسازی شخصی یکی از کاربردی‌ترین انواع پرسنال برندینگ است که در آن افراد مشهور از نام یا نام خانوادگی شخصی خودشان برای عنوان برند یا محصولات استفاده می‌کنند.

اما حالت دوم به نوعی برعکس حالت اول است. در این حالت افراد معروف به ویژه سلبریتی‌ها یا ورزشکاران مطرح دنیا، از شهرت و نفوذپذیری خود در بین هواداران استفاده کرده و برای کمپانی‌های بزرگی به ابزار تبلیغاتی تبدیل می‌شوند. برای مثال فوتبالیست معروف Chris Ronaldo با حضور در تبلیغات تلویزیونی مثل تبلیغات شامپوهای مردانه کلیر به یکی از نمادهای این شرکت تبدیل شد.

اگرچه هزینه هنگفتی برای حضور رونالدو در این تبلیغات به او پرداخت شد، اما همین که این شخصیت با میلیون‌ها طرفدار یک محصول را تبلیغ کند برای فروش غیرقابل باور آن محصول کافیست! دیگر بازیکنان معروف فوتبال مثل لیونل مسی، نیمار و یا پیش از این‌ها، دیوید بکهام نیز در تبلیغات تلویزیونی زیادی حضور داشتند. البته این مورد بیشتر با اصطلاح اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می‌شود اما زمانی که این تبلیغات به حالت برندسازی درآمده و افراد بسیار مشهور در آن‌ها نقش داشته باشند، این فرآیند از حالت تبلیغات معمولی خارج شده و یک برندسازی شخصی صورت می‌گیرد.

اما حالت سوم که شبیه به حالت دوم است، به فعالیت‌های تجاری افراد مشهور برای منافع شخصی خودشان مربوط می‌شود. درواقع در این حالت، اشخاص معروف با استفاده از شهرت نام خود، اقدام به ساخت یک نام تجاری و برند منتسب به خودشان می‌کنند و اقدام به تولید و انتشار محصولات مختلف که غالباً در زمینه مد و فشن است می‌کنند.

طرفداران پر و پا قرص این افراد مشهور، حتی بدون اینکه به کیفیت آن محصول یا محصولات اهمیت دهند، صرفاً به خاطر اینکه آن محصول توسط شخصی عرضه شده است که آن‌ها طرفدارش هستند، آن را خریداری کرده و تبلیغ نیز می‌کنند! از بارزترین مثال‌ها در این زمینه می‌توان به برند عطر Killer Queen که صاحب امتیاز آن خواننده معروف هالیوودی Katy Perry است اشاره کرد.

Taylor Swift نیز با ساخت و توسعه برند انحصاری خود به نام Incredible Things و تولید و عرضه محصولات مد و فشن به این میدان رقابت آمده است. همچنین برند معروف Ivy Park که به تولید و انتشار لباس‌های خاص و لوکس معروف است، توسط خواننده آمریکایی Beyonce پایه‌گذاری شده است. در این زمینه صدها و هزاران مثال دیگر وجود دارد.

 نکات و راهکارهای پیشنهادی برای Personal Branding

در ادامه چند نکته مهم و تکنیک کاربردی برای کسب موفقیت در پرسنال برندینگ به شما آموزش می‌دهیم تا با انجام آن‌ها کمپین موفقیت‌آمیزی راه‌اندازی کنید.

1. قبل از هرچیز به اندازه کافی تحقیق کنید

هر ابتکار عملی که در برندسازی صورت می‌گیرد با تحقیق و پژوهش آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید شروع طوفانی داشته باشید قبل از هر کاری، نسبت به تحقیق در مورد زمینه‌های مورد نیاز اقدام کنید. شما باید بدانید دقیقاً که هستید و یا می‌خواهید به چه کسی تبدیل شوید و به چه جایگاهی برسید. هدف شما باید به درستی و با ثبات کامل تعیین شده باشد.

سعی کنید روی چند مورد دست نذارید و فقط تمرکز خود را روی یک مبحث قرار دهید. اگر پرسونال برندینگ را شروع کردید و با مشکل مواجه شدید نا امید نشده و به تلاش خود ادامه دهید. این موفقیت نیاز به قدم‌های پشت هم دارد. برای اینکه قدم‌های مستحکمی بردارید، باید با اطلاعات و دانش کافی در مورد زمینه کاری فعالیت داشته باشید. هرچه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید اهداف خودتان را بیشتر حمایت کنید و مراحل ساخت و توسعه برند شخصی خودتان را با قدرت بسیار بیشتری آغاز کنید.

2. در دسترس و قابل رؤیت باشید

ممکن نیست که فقط در پشت میز کاری خود در دفتر یا اتاق کارتان بنشینید و یک سری امور معمولی را انجام دهید و سپس در انتظار رسیدن به موفقیت در مبحث پرسونال برندینگ شوید! برای شناخته شدن در پرسنال برندینگ باید به صورت مدام دیده شده و خیلی فعال باشید. باید تا می‌توانید از طریق راه‌های مختلف مثل ویدئو، پادکست یا از طریق استوری یا لایوهای شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم با مردم در ارتباط باشید و همیشه و هر لحظه در دسترس باشید! این در دسترس بودن حس اطمینان بسیار خوبی در مخاطبین شما ایجاد می‌کند.

شما حتی می‌توانید هر موقع که توانستید و در بازه‌های زمانی منظم، اقدام به برگذاری جلسات حضوری، کنفرانس‌های خبری، جلسات مشاره و روش‌های مشابه کنید تا بیش از پیش با مخاطبین در تعامل باشید. در این مورد توصیه می‌شود هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین (حضوری و غیرحضوری) اقدام به تعامل با مردم کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید. در هر صورت فراموش نکنید که ویژگی اصلی پرسنال برندینگ قابل رؤیت بودن و در دسترس بودن شماست.

3. به یک متخصص تبدیل شوید

همه تجارت‌ها و کمپانی‌ها صرفاً به خاطر داشتن تخصص در زمینه‌ای خاص مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند. برند شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر می‌خواهید برند شما به صورت مستمر توسط مردم دنبال شده و مشتریان زیادی داشته باشد، باید محصول، سرویس یا چیزی ارائه دهید که یک آیتم تخصصی باشد. هرچه بیشتر در این زمینه بتوانید خودتان را ارتقاء دهید، شانس بیشتری برای جذب مشتری پیدا می‌کنید.

سعی کنید بروز باشید و از آخرین ترندها و اطلاعات روز آگاهی داشته باشید. شما به عنوان یک رهبر و گرداننده یک مجموعه، باید یک متخصص باشید تا بتوانید کارمندان متخصص هم تربیت کنید. می‌خواهید بدانید چه زمانی تلاش‌های شما در مبحث Personal Branding ثمربخش بوده است؟ زمانی که خود شما به یک منبع اطلاعاتی برای دیگر مردم در زمینه کاری خودتان تبدیل شوید. اگر با تمرکز و تلاش روی یک تخصص خاص وقت بگذارید، می‌توانید به متخصص آن مورد تبدیل شوید. در این حالت دیری نمی‌گذرد که از مکان‌های مختلف برای کسب اطلاعات خاص به سراغ شما بی‌آیند و کم کم شما به یک برند منحصر به فرد تبدیل شوید.

4. خود واقعی‌تان را به دیگران معرفی کنید

برخلاف دیدگاه اشتباه بسیاری از افراد که آن‌ها را به سمت ورشکستگی کشانده، اغراق و دروغ در نمایش چیزی که وجود ندارد خیلی زود شما و برندتان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند فعالیت شما در چه زمینه‌ای است و شما از چه طریقی با مخاطبین ارتباط برقرار می‌کنید. تحت هر شرایطی، از اغراق بپرهیزید و دقیقاً همان چیزی که هستید را به روش‌های ساده و بدون حاشیه در معرض نمایش قرار دهید.

این دیدگاه فعالیت را باید در تمامی کانال‌های ارتباطی خودتان به کار بگیرید. برای مثال اگر در وب‌سایت خودتان اقدام به آپلود و انتشار ویدئوها و پادکست‌های آموزشی می‌کنید، در اینستاگرام نیز باید لایو، استوری یا پست‌های مشابه بفرستید. فکر نکنید که باید در شبکه‌های اجتماعی حالت اجتماعی بگیرید و خشک و بی‌روح باشید!

اتفاقاً هرچه سعی کنید خالص باشید بازخورد بهتری دریافت می‌کنید. حتی می‌توانید مردم را در زندگی شخصی خود نیز شریک کنید و با به اشتراک‌گذاری لحظات خاص آن‌ها را تا حدی در زندگی شخصی و کاری خود شریک کنید. با این کار دیگر حس و حال یک مدیرعامل مستبد از بین رفته و شما به یکی از دوستان صمیمی مخاطبین تبدیل می‌شوید. دوستی که نه تنها از لحاظ کاری و تجاری، بلکه از لحاظ زندگی شخصی نیز بسیاری از افراد را تشویق به دنبال کردن از او می‌کنند.

منظور از زندگی شخصی اطلاعات محرمانه و شخصی نیست. منظور اشتراک‌گذاری کارهای مختلف و راهکارهای روزمره و کاربردی از زبانی ساده و دوستانه است. با این کار شما نشان می‌دهید که برخلاف خیلی از تجارت‌های دیگر، شما یک انسان هستید نه یک ربات! چنین نکته‌ای به شدت توسط افراد موفق در این حوزه توصیه می‌شود.

5. اقدام به ایجاد روابط مهم با دیگران کنید

با گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های شما در پرسنال برندینگ، لیست مخاطبین شما نیز افزایش می‌یابند. احتمال اینکه در بین این مخاطبین افراد کارآمدی وجود داشته باشند که بتوان با مشارکت با آن‌ها به سوددهی بیشتر رسید نیز بیشتر می‌شود. در این رابطه پیشنهاد می‌شود که یک پایگاه اطلاعاتی ایجاد کرده و مشخصات و راه‌های ارتباطی هر مخاطبی که ممکن است به هر نحوی در توسعه و پیشرفت شما مؤثر باشد را در آن پایگاه ذخیره کنید تا بعدها در صورت نیاز بتوانید خیلی راحت به این اطلاعات دست پیدا کنید. پیشنهاد حرفه‌ای در این زمینه، داشتن یک دیتابیس ساده است که در آن بتوان در یک بخش اطلاعات یک شخص یا گروه را درج کرد و در بخش دیگر راه‌های ارتباطی آن‌ها را نوشت. در کل توصیه می‌شود از فرصت‌های همکاری به هر شکلی استقبال کنید.

6. ثبات داشته باشید

ثبات داشتن یکی از لازمه‌های اصلی پیشرفت کردن در این بازاریابی است. مطمئن باشید چالش‌های زیادی در مسیر شما وجود دارند و برخی از آن‌ها ممکن است حسابی کار را برای شما خسته‌کننده و دشوار کنند. اما کلید موفقیت شما ثبات و ایستادگی در برابر این مشکلات است. سعی کنید خودتان را با تغییراتی که در طول مسیر پیش می‌آیند وفق دهید و از عقب‌نشینی خودداری کنید!

7. ارزش واقعی خودتان را بدانید

برای اینکه در Personal Branding به اوج موفقیت برسید، باید تا جایی که می‌توانید قدر خودتان و برندتان را بدانید. با این کار نه تنها اعتماد به نفس خودتان را افزایش می‌دهید، بلکه با درک ارزش واقعی خودتان می‌توانید جایگاه‌های بهتری در کسب‌وکارها داشته باشید. از هر قابلیت یا ویژگی که شما را در نگاه مخاطبین یا مشتریان خوشایند می‌سازد استقبال کنید و سعی کنید آن ویژگی را بسط دهید. دانستن ارزش همچنین باعث می‌شود تا شما برای پیشرفت کردن تشویق شوید. ارزش یک برند شخصی از راه‌های مختلفی ثابت می‌شود. بسته به شخصیت افراد، هر چیزی که حس خوبی به شما بدهد می‌تواند راهی مناسب برای دانستن ارزش واقعی شما باشد. 

نتیجه‌گیری

پرسنال برندینگ مبحث خیلی ساده‌ای نیست و به همین خاطر کشف کردن بیشترین بخش‌های آن به عهده خود شما خواهد بود. بنابراین نمی‌توان گفت که برای این کار یک خط مشیء وجود دارد و شما باید آن را دنبال کنید. بحث پرسونال برندینگ با برندهای رایج متفاوت است و اینجا هرچیزی که به انسانیت مربوط شود اولویت دارد.

شما با مطالعه نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید با مفاهیم مهم این زمینه آشنا شده و به خوبی متوجه شوید که یک برند شخصی چیست. اما به هر حال باید با توجه به زمینه کاری خود آزمون و خطاهای مختلفی را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که این روزها حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته است. بنابراین توصیه می‌کنیم برنامه‌ای بلندمدت برای برندسازی شخصی خودتان در این شبکه‌ها داشته باشید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها