بدون دیدگاه

با jQuery (جی کوئری) آشنا شوید! هر متخصص برنامه نویسی باید بر زبان های مختلف برنامه نویسی و ابزارهای مرتبط با آنها تسلط داشته باشد.جی کوئری jQuery یکی از کتابخانه های قدرتمند، بزرگ و خاص از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که متن رایگان و باز را در اختیار کاربران قرار می دهد. برای آشنایی بیشتر با این زبان برنامه نویسی و آشنایی با کتابخانه jQuery و ارتباط آن با طراحی سایت تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جی کوئری چیست؟

معروف ترین کتابخانه جاوا اسکریپت jQuery است.در این کتابخانه مجموعه ای از کدهای جاوا اسکریپت نوشته شده تا برنامه نویس از آنها استفاده کند.گوگل،نتفلیکس،مایکروسافت و IBM از جی کوئری استفاده می کنند jQueryدر واقع یک نرم افزار منبع باز و رایگان می باشدکه در سال 2006 معرفی و منتشر شد.

John Resig که یک مهندس نرم افزار در آمریکا است کتابخانه jQuery را خلق کرده و آن را توسعه داده است.فراگیری کدنویسی های این کتابخانه کار دشواری نیست.آسان کردن کار کدنویسی با استفاده از جاوااسکریپت مهم ترین ویژگی جی کوئری است.jQuery در واقع یک ابزار آسان و قدرتمند برای برقراری تعامل با مرورگر و کاربر است.

جی کوئری علاوه بر بهره مندی از تمام اصول جاوا اسکریپت ویژگی ها و اصول ویژه خودش را دارد و به طور پیش فرض در مرورگر وجود دارد و این کتابخانه با بهره مندی از پلاگین های کاربردی ابتدا باید دانلود شود و بعد با یک کد ویژه به سایت افزوده شود.

کتابخانه jQuery را می توانید به آسانی از سایت jQuery.com دانلود کنید.این کتابخانه با دو نسخه Slim و کامل ارائه می شود که نسخه Slim قابلیت های کم تری دارد و بسته به کاری که می خواهید در طراحی وب با جاوا اسکریپت انجام دهید باید یکی از این دو نسخه را انتخاب کنید.این نکته را در نظر داشته باشید که این تصور که با یادگرفتن jQuery از یادگیری جاوا اسکریپت بی نیاز می شوید کاملا" اشتباه است.

متحرک سازی،رسیدگی به رویدادها،پیمایش اسناد html و آسان کردن تعاملات AJAX از جمله کارکردهای جی کوئری هستند.

jquery

کاربردهای jQuery جی کوئری

استفاده آسان از جاوا اسکریپت مهم ترین و اصلی ترین کاربرد کتابخانه جی کوئری است.کتابخانه jQuery با داشتن دستورات قابل فهم و بسیار ساده در به کارگیری فناوری Ajax بسیار موثر است.این نرم افزار کاربرد گسترده ای دارد به طوری که می توانید به وسیله jQuery یک سایت را به شکل فول آی جکس طراحی کنید.

سایر کاربردهای کتابخانه jQuery

1)تغییر در ظاهر صفحه

2)پاسخ دهی به تعاملات کاربر

3)قابلیت اصلاح محتوای موجود در سند

4)آسان کردن امور معمول جاوا اسکریپت

5)بازیابی داده ها از سرور بدون نیاز به بروز رسانی

ویژگی های جی کوئری jQuery

1)امکان کار با Ajax
2)قابلیت افکت گذاری و متحرک سازی عناصر سایت
3)تغییردر کدهای Css و امکان دستکاری آنها
4)دست یافتن به عناصر پرونده و تغییر و دستکاری انها
5)قابلیت توسعه پلاگین ها
6)قابلیت کنترل قدرتمند و آسان ایونت ها و رویدادها

معایب jQuery

کتابخانه jQuery  کتابخانه ای کامل است اما ممکن است در سفارشی سازی سایت با محدودیت هایی مواجه شده و در این موارد متخصصان مجبور می شوند از جاوا اسکریپت خام استفاده کنند.برای استفاده از کدهای جی کوئری باید از پرونده جاوا اسکریپت استفاده کنیم.این پرونده ها ممکن است روی وب سرور برنامه نویس یا سیستم مشتری سنگین باشد و آنها ناچار می شوند از اسکریپت jQuery در وب سرور خود استفاده کنند.

jquery

تاثیرات جی کوئری jQuery بر طراحی نسل دوم وب

همانطور که گفته شد به مجموعه ای از کدهای جاوا اسکریپت که کارها را برای ما آسان تر می کنند و به نوعی باعث ایجاد میانبر می شوند کتابخانه های جاوا اسکریپت می گویند.مزیت مهم کتابخانه جی کوئری این است که طراحان با استفاده از آن از نوشتن کدهای طولانی بی نیاز شده اند و باعث بومی سازی سایت و افزایش کیفیت سایت نیز می شوند.با استفاده از کدهای jQuery می توان منوها و اسلایدرهای بسیار پیشرفته و حتی تصاویر متحرک و افکت های fade را اجرا نمود.

قابلیت های فراوان این کتابخانه تا جایی است که اگر برنامه نویس ماهر باشد می تواند با استفاده از قابلیت های جی کوئری یک انیمیشن داستانی طراحی کند. jQueryرا می توان رقیب نرم افزار فلش دانست.سازگاری کامل با سئو و تابع های حرفه ای آن باعث شده تا تعداد طرفداران کتابخانه جاوا اسکریپت روز به روز بیشتر شود. jQueryبه هیچ نوع افزونه ای نیاز ندارد و محتوای آن از کدهای جاوا اسکریپت کاملا جدا است.

پیش نیازها برای یادگیری جی کوئری jQuery

برای کسانی که می دانند برنامه نویسی چیست و با اصول پایه ای آن آشنایی دارند استفاده از جی کوئری ساده است.معمولا توصیه متخصصان به افراد تازه وارد به دنیای برنامه نویسی این است که قبل از اینکه jQuery را یاد بگیرند ابتدا باید پایه ها و اصول طراحی سایت را فرابگیرند یعنی ابتدا باید بر زبان های html،CSS و جاوا اسکریپت تسلط کافی را به دست آورید و بعد از فراگیری آنها برای یادگیری نحوه کار با جی کوئری آشنا خواهید شد.html،Css و Java script ارکان اصلی زبان های برنامه نویسی هستند و اگر با این سه زبان آشنا نباشید قادر نخواهید بود از کتابخانه جی کوئری استفاده کنید.بهتر است بدانید که jQuery و Html هیچ ارتباطی به هم ندارند و کتابخانه jQuery در کدهای اچ تی ام ال هیچ دخالتی ندارد.

jquery

دلایل نیاز به یادگیری jQuery

jQuery از سرعت و انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و باعث صرفه جویی در وقت می شود که این مهم ترین دلیل استفاده از کتابخانه جی کوئری است.کتابخانه jQuery این امکان را به کاربران می دهد تا کدهای تابع مربوط به UI را در حداقل تعداد خطوط انجام دهند.

جمع بندی

با استفاده از جی کوئری عملکرد برنامه ها جهت اجرا بهبود فوق العاده ای پیدا می کنند.هر برنامه نویس که با Java Script کار می کند باید از jQuery برای سرعت بخشیدن به عملکرد برنامه های خود استفاده کند.اگر بخواهید به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای وارد بازار کار شوید می بایست از ابتدا مهارت های خود را بالا ببرید.مهارت نحوه کار با jQuery یکی از این مهارت ها است.در این مقاله به بررسی اینکه jQuery چیست و چه کاربردها و ویژگی هایی دارد پرداختیم وبه این نتیجه رسیدیم که منظور از jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که باعث استفاده آسان از این زبان می شود و اینکه jQuery یا جاوا اسکریپت متفاوت است و به عنوان یک ابزار برای ساده کردن کدهای جاوا شناخته شده است.امید بر آن است این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

jquery

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها