بدون دیدگاه

گزارش 1401 دیجی کالا منتشر شد و شما در اون میتونید بسیاری از نکات ریز بازاریابی و جهت های خرید مردم، رو مشاهده کنید.چهارمین گزارش سال دیجی‌کالا با تمرکز بر داده‌ها و مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۱، به‌صورت آنلاین در دسترس است. این گزارش به سوالاتی درباره عملکرد دیجی‌کالا در ارائه خدمات به مشتریان و فروشندگان، رفتار کاربران و مشتریان، اقدامات مسئولیت اجتماعی، پرفروش‌ترین کالاها و برندها، نگرش و احساس مردم نسبت به دیجی‌کالا و تجارت الکترونیک در ایران پاسخ می‌دهد.

گزارش دیجی کالا دارای یک نکته بسیار طلایی است و آن دسته بندی جامع خدمات و توسعه هر روزه هر کدام از آنهاست.


دیجی کالا در یک نگاه




 

تعداد فروشنده‌های دیجی‌کالا درسال 1401

تعداد فروشنده‌های دیجی‌کالا در سال 1401، با بیش از %23/6 رشد به بیش از 308 هزار فروشنده رسیده است.


تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال 1401.

تنوع کالایی دیجی‌کالا در سال گذشته، با %29 رشد به 9/7 میلیون نوع کالا رسیده است.


توسعه مراکز زیرساختی باهدف ارائه خدمات متنوع، در بازه تحویل سفارش و هزینه ارسال در سال 1401 ادامه داشت. در سال گذشته، بیش از 530 مرکز متعلق به دیجی‌کالا، یا نمایندگی‌های همکار، دریافت کالای فروشندگان و توزیع سفارش مشتریان را بر عهده داشتند.

مراکز پردازش کالاهای سنگین (بادامک)، متوسط (دانش یک)، سوپرمارکتی (شادآباد) و مرکز تجزیه و مبادلات سفارش (دانش دو) نیز با بالاترین ظرفیت در سال 1401 به فعالیت خود ادامه دادند.

وسعه مراکز زیرساختی باهدف ارائه خدمات متنوع، در بازه تحویل سفارش و هزینه ارسال در سال 1401


ارسال فوری، برای تحویل کالا در همان روز

در سال گذشته، امکان ارسال فوری که ویژه کاربران دیجی‌پلاسی بود، برای همه کاربران در تهران امکان‌پذیر شد. کالاهایی که ارسال فوری دارند، اگر قبل از ساعت 18 سفارش داده شوند در همان روز و اگر بعدازاین ساعت سفارششان ثبت شود، در اولین بازه ارسال روز بعد به مشتری تحویل داده می‌شوند.


 

روش‌های پرداخت هزینه سفارش

 

در سال 1401، امکان دریافت اعتبار خرید اقساطی تا 30 میلیون تومان بدون ضامن و فقط با سفته الکترونیکی، و اعتبار تا سقف 50 میلیون تومان بدون ضامن و فقط با چک، فراهم شد. در اسفند سال گذشته، %17 از ارزش خالص کالای فروخته شده دیجی‌کالا، از طریق اعتبار اقساطی بوده است.


پُر سفارش‌ترین روزها

هر سال رکورد پر سفارش‌ترین روزهای سال با روزهای برگزاری جشنواره‌های ویژه منطبق است. در سال 1401، دیجی‌کالا جشنواره‌ای برگزار نکرد، بااین‌حال روزهای 2 و 3 خرداد، 10 دی، 1 و 2 بهمن، 1، 5، 6، 7 و 13 اسفند، ده روز پر فروش دیجی‌کالا بوده‌اند.

روزهای رکورد دار سال 1401 در غیاب جشنواره‌های فروش ویژه، با روزهایی که اقتصاد ایران با جهش تورمی یا ارزی مواجه بوده است، دارای یک هم‌زمانی هستند.


 

مردم در کدام استان‌ها کالاهای گران‌تری خریده‌اند؟

نمودارهای زیر نشان می‌دهد در گروه‌های کالایی مختلف، گران‌ترین کالاها توسط مردم کدام استان خریداری شده است؟

- در گروه کالاهای دیجیتال، مردم همدان، کردستان و لرستان، کالاهایی با میانگین قیمتی بالاتری خریداری کرده‌اند.

- در گروه مد و پوشاک، مردم تهران، البرز و قزوین، گران‌پوش‌تر بوده‌اند.

- در گروه زیبایی‌وسلامت، خراسان شمالی، بوشهر و خراسان جنوبی، برای خرید کالا پول بیشتری پرداخت کرده‌اند.

- در گروه لوازم‌خانگی، یزد، کرمان و گلستان، کالاهایشان گران‌تر بوده است. 

- در گروه لوازم‌خانگی برقی، مشتریان اردبیل، تهران و البرز، کالاهایشان میانگین قیمتی بالاتری داشته است.

در گروه‌های کالایی لوازم‌خانگی، زیبایی‌وسلامت، مد و پوشاک، میانگین قیمت کالاهای خریداری شده در کل کشور از اختلاف زیادی برخوردار نیستند.

اما در دو گروه کالاهای دیجیتال و لوازم‌خانگی برقی، اختلاف میانگین قیمت کالا بین استان‌هایی که گران‌تر خریده‌اند نسبت به استان‌هایی که ارزان‌تر خریده‌اند، حدود دو برابر بوده است.


 

خدمات مرکز تماس


دیجی‌کلاب، باشگاه مشتریان

در دیجی‌کلاب، مشتریان دیجی‌کالا می‌توانند با هر خرید، ثبت نظر، یا انجام دیگر مأموریت‌های دیجی‌کلاب مثل نصب اپلیکیشن، سرزدن به دیجی‌کلاب و دریافت امتیاز روزانه و... امتیازهایی به دست بیاورند.

 کاربران دیجی‌کلاب می‌توانند با این امتیازها بازی کنند، برنده جوایز ویژه شوند، کد تخفیف بگیرند، در قرعه‌کشی‌های هفتگی و فصلی شرکت کنند، یا از سایر جوایز بهره‌مند شوند. 

5 لپ‌تاپ، 9 آیفون، 7 ساعت هوشمند اپل و سامسونگ و 14 کنسول بازی ps5 از جوایز دیجی‌کلاب در سال گذشته بوده‌اند. همچنین، مشتریان دیجی‌کالا در سال 1401، بیش از 34 میلیارد تومان کد تخفیف از دیجی‌کلاب دریافت کردند.

 دیجی پلی، چرخ و بخت، کارت بازی، نرخ از تو، رأی برنده، به‌خاطر بلوط‌ها و نهال امید، بازی‌های سال 1401 دیجی‌کلاب بوده‌اند.

دیجی کلاب باشگاه مشتریان


دیجی‌پلاس، خدمات ویژه برای مشتریان

دیجی‌پلاس خدمتی ویژه برای مشتریان دیجی‌کالا است. همه مشتریان می‌توانند با پرداخت هزینه، ماهانه، سه‌ماهه یا یک‌ساله مشترک دیجی‌پلاس شوند و از خدمات خاص آن بهره‌مند شوند.

 مشترکان دیجی‌پلاس می‌توانند به‌ازای هر ماه اشتراک، 4 ارسال رایگان داشته باشند، بخشی از مبلغ خرید بعضی کالاها به‌صورت هدیه نقدی به کیف پولشان برمی‌گردد، و از بازه‌های ارسال اختصاصی برخوردارند.

 در سال گذشته، %19 از مشتریان دیجی‌کالا مشترک خدمات ویژه دیجی‌پلاس شدند.

دیجی پلاس خدمات ویزه برای مشتریان


در سال گذشته، %95 از نظرهای ثبت شده توسط کاربران، تأیید و در دیجی‌کالا منتشر شده است.

بیش از 42 میلیون نظر منتشر شده نشان می‌دهد، کاربران می‌دانند نظرشان دیده می‌شود و در انتخاب آگاهانه، راهنمای کاربران است.


پُر جست‌وجوترین کالاها

خیلی از افراد پیش از آنکه دست به خرید آنلاین یا حضوری بزنند، کالاهای موردنظرشان را در دیجی‌کالا جست‌وجو می‌کنند. بررسی این جست‌وجوها برای فهم نیازهای بازار ارزشمند است.

 برای همین بهبود موتور جست‌وجوی دیجی‌کالا اولویت تیم‌های تکنولوژی و محصول دیجی‌کالا است.


 

سهم ابزارهای مختلف در استفاده از دیجی‌کالا

بازدید، ثبت سفارش و خرید از دیجی‌کالا از طریق وب و اپلیکیشن موبایل بیشترین سهم را در دسترسی و استفاده از دیجی‌کالا دارد.

 


 

سن و جنسیت کاربران

در سال گذشته، %36 از کل کاربران خانم و %64 آقا بوده‌اند.

همچنین حدود %65 کاربران دیجی‌کالا از متولدین اواخر دهه 60، دهه 70 و اوایل دهه 80 هستند.


 

پُرفروش‌ترین کالاها

 

 


 


 

 


 

 


 

مزایای خرید اینترنتی از نگاه مردم

از افرادی که خرید اینترنتی انجام می‌دهند پرسیدیم «مزیت خرید اینترنتی برای شما چیست یا به چه دلیل از خرید اینترنتی استفاده می‌کنید؟».

از بین گزینه‌ها، راحتی، صرفه‌جویی در زمان، قیمت‌های پایین‌تر و صرفه اقتصادی، و تنوع کالاها، 4 مزیت اصلی انتخابی پاسخ‌گویان بوده است.


چالش‌های بزرگ فروش اینترنتی
 

از افراد درباره خرید اینترنتی پرسیدیم، %68/3 پاسخ‌گویان گفتند خرید اینترنتی انجام می‌دهند و فقط %31/7 اصلاً خرید اینترنتی انجام نمی‌دهند. 

بااین‌حال فقط %21 پاسخ‌گویانی که خرید اینترنتی انجام می‌دهند گفته‌اند «اگر بتوانند کالایی را از طریق مراجعه به مغازه و هم از طریق خرید اینترنتی بخرند، خرید اینترنتی را ترجیح می‌دهند.»، بقیه پاسخ‌ها:

از افرادی که خرید اینترنتی انجام نمی‌دهند، یعنی یک‌سوم جامعه ایران (%31/7)، پرسیدیم «چرا خرید اینترنتی انجام نمی‌دهید؟». %49 این افراد گفته‌اند باید کالایی را که می‌خرند از نزدیک ببینند، %39 هم گفته‌اند به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد ندارند، %35/5 هم گفته‌اند خرید اینترنتی را بلد نیستند.

افرادی که گفته‌اند به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد ندارند حدود %20 کل نمونه را تشکیل می‌دهند و معرف یک‌پنجم جامعه ایران هستند.


تمایل به خرید اینترنتی کالاهای مختلف

تمایل مردم به خرید اینترنتی انواع کالاها یکسان نیست. 

نتایج پیمایش ملی دیجی‌کالا نشان می‌دهد، پوشاک در ابتدای فهرست کالاهایی است که پاسخ‌گویان گفته‌اند مایل به خرید آن از فروشگاه‌های اینترنتی هستند. محصولات سلامت و زیبایی، کتاب و لوازم‌التحریر، وسایل خانگی و آشپزخانه، موبایل و لوازم الکترونیک، وسایل ورزشی و سفر، کالاهای سوپرمارکتی، اسباب‌بازی و وسایل کودک، ابزار و تجهیزات صنعتی، و محصولات بومی‌ومحلی در رده‌های بعدی قرار دارند. 

زنان به خرید اینترنتی کالاهای سوپرماکتی، پوشاک، کتاب و لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی و وسایل کودک، محصولات سلامت و زیبایی، وسایل خانگی و آشپزخانه تمایل بیشتری نسبت به مردان دارند.

اما مردان بیشتر از زنان مایل‌اند موبایل و لوازم الکترونیک، ابزار و تجهیزات صنعتی، و وسایل ورزشی و سفر را از طریق اینترنت خریداری کنند.

امیدواریم از این گزارش کمال استفاده رو ببرید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها