بدون دیدگاه

مخاطبان و مشتریان ازشما یک محتوای با کیفیت و ارزشمند میخواهند و این محتوا باید از روش های درست و طبیعی به مشتریان نمایش داده شود.در این زمینه بازاریابی محتوا به شما کمک می کند و نحوه جذب مخاطبان را به شما می آموزد.در این نوشته روش تدوین متن،روندهای معمول آن،انواع محتواها و استراتژی ها را برای بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار می دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

به فرآیند ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط برای جلب توجه مخاطب و جذب او با خدمات و محصولات را بازاریابی محتوا گویند.کسب و کار شما وقتی در جایگاه بالا قرار می گیرد که بازاریابی محتوا از استراتژی مناسب برخوردار باشد.یک استراتژی مناسب با آموزش به خریداران و اطلاع رسانی و تولید محتوای سرگرم کننده باعث می شود ارتباط بین برند ومشتریان تقویت شود. Content Marketing این فرصت را در اختیار بازاریابان قرار می دهد تا با انتشار محتوای خود برای مخاطبین توجه آنها را جلب کنند.انتشار محتوای مفید باعث افزایش آگاهی از برند هم می شود و به دلیل اینکه بین افراد رابطه ایجاد کرده و توجه آنها را جلب می کند باعث افزایش ترجیح برند نیز می شود.بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش ها هزینه کم تری دارد. 


قیف فروش و بازاریابی محتوا 

در اکثر موارد از لحاظ جمعیت شناسی فرد یک مشتری احتمالی است اما یا به محصول نیاز ندارد یا از آن آگاهی ندارد و در این شرایط یک محرک می تواند باعث تغییر وضعیت شود و در این هنگام سفر مشتری شروع می شود.هنگامی که از مخاطبان خود درک درست و کاملی نداشته باشید بین کسب و کار و مشتریان احتمالی فاصله ای ایجاد می شود.یعنی در مورد بازاریابی محتوا محتوایی که منتشر شده با خوانندگان ارتباطی ایجاد نمی کند و به مرور آنها را از دست می دهد.پس درک جامعی از مخاطبان خود داشته باشید و نحوه فکر کردن،پیدا کردن پاسخ را به  خوبی بشناسید و با استفاده از این تحقیقات استراتژی بازایابی محتوا را مشخص کنید.

بعد از پیدا کردن کانال های مناسب برای انتشار و نوشتن پرسونای مخاطب برای هر مرحله از کانال های متفاوت و قیف بازاریابی تولید محتوا را انجام دهید.


•    بالای قیف فروش
در این مرحله افراد به دنیال پیدا کردن پاسخ،نظرات،منابع و داده ها می باشند و این مرحله را مرحله آگاهی گویند.


•    میانه قیف فروش
در این مرحله افراد در مورد اینکه محصولات و خدمات برای رفع نیازهایشان مناسب هستند یا خیر تحقیق می کنند.این مرحله را مرحله ارزیابی می نامیم.


•    پایین قیف فروش
افراد در این مرحله خرید خود را انجام می دهند و این مرحله را نیز مرحله خرید گویند.

قیف فروش بر پایه معیارهایی مثل مدل کسب و کار،خدمات و محصولات،مخاطبان و قیمت گذاری متفاوت است.در ادامه به شرح نکات تولید محتوا برای هر بخش می پردازیم.

 

شبکه اجتماعی

اکثر مردم از یک یا چند شبکه اجتماعی استفاده می کنند.پست های شبکه اجتماعی بر خلاف بلاگ ها کوتاه هستند و به طور معمول از یک نوشته و یک تصویر تشکیل شده اند.اینستاگرام،لینکدین،پینرتست،فیس بوک و توییتر شبکه های اجتماعی پرطرفدار و محبوب هستند.


وبلاگ

در مرحله آگاهی قیف فروش،پست های بلاگ کارایی زیادی دارند.در محتوای بلاگ باید موضوعات جذاب و مشکل مخاطبان را هدف در نظر بگیرید.به این شکل در واقع برای برند خود دارایی ایجاد می کنید که به وسیله گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو قابل کراول کردن می باشد.با ساختن پست های وبلاگ و رعایت کردن اصول سئو خارجی و سئو داخلی باعث ارتقا جایگاه وب سایت خود در موتورهای جستجو می شوید.

ویدیو

15 ثانیه اول مهم ترین و اصلی ترین قسمت از ویدیوی شما در تولید محتوای ویدیویی است چرا که در همین15 ثانیه مخاطب تصمیم می گیرد که به تماشای ویدیو ادامه دهد یا خیر .توصیه می شود در اول ویدیو از لوگو متحرک استفاده نکنید و در ابتدای ویدیو در رابطه با اهمیت مطالب توضیحی ندهید و سریعآ به سراغ اصل مطلب بروید.برای جذب بیشتر مخاطب از یوتیوب استفاده کنید هر چند استفاده از اینستاگرام و فیسبوک هم برای نمایش ویدیو خوب است.ویدیویی که در یوتیوب منتشر شود تا مدت های طولانی باقی می ماند اما در مورد فیسبوک و اینستاگرام این مساله درست نیست.برای اینکه افراد جدید را در کانال یوتیوب جذب کنید ویدیو های خود را در بخش ویدیوهای پیشنهادی قرار دهید.


ایمیل

یک روش قدیمی و اما کاربردی بازاریابی ایمیلی است.حدود 10 در صد از مطالبتان را برای افراد شخصی سازی کرده و آنها را در وبلاگ منتشر نکنید و تنها آن را برای افراد موجود در لیست ایمیل خود ارسال کنید.

 


محتوای مرجع

تولید محتوای مرجع برای افزایش بازدید گوگل لازم است.محتوای مرجع شامل پست های تحقیقاتی و داده های جدید و جالب هستند.در نتیجه برای کسب ترافیک،اشتراک گذاری و لینک های بیشتر محتوای خود را به صورت مرجع تولید کنید و برای مطلب خود یک موضوع مناسب انتخاب کنید و می توایند از یک موضوع اثبات شده یا در حال ظهور استفاده کنید.محتوای مرجع باید 100 درصد معتبر باشد و انتشار محتوای نامعتبر باعث آسیب زدن به شهرت شما می شود.برای درک بهتر محتوا توسط افراد یافته های خود را در قالب جدول،نمودار و تصویر در آورید.


تفاوت بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ

در روند بازاریابی محتوا با گذشت زمان با مشتری خود یک رابطه مستمر پیدا می کنید و موجب می شود تا مشتری به شما اعتماد کند.اما دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغات در شبکه های اجتماعی، SEO و PPC هستند و هدف از دیجیتال مارکتینگ این است که مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم.


استراتژی بازاریابی محتوا

1.    مشخص کردن اهداف
2.    ایجاد نقطه تمایز
3.    اندازه‌گیری بازاریابی محتوا
4.    تعیین مخاطبان
5.    تشخیص نیاز مخاطبان
6.    تولید محتوا
7.    تقویم محتوایی

 

1.مشخص کردن اهداف

برای تعیین اهداف در بازاریابی محتوا باید ببینید چرا و به چه منظور تولید محتوا می کنید.آیا برای ایجاد ارتباط با مشتری یا بهبود تجربه مشتری است .هدفتان هر چه هست باید همسو با اهداف اصلی کسب و کار و در درازمدت پایدار باشد.


2.ایجاد نقطه تمایز

حجم زیادی از محتواها توسط افراد مختلف در هر روز منتشر می شود و برای اینکه شرکت و برند خود را متمایز کنید باید محتوای خود را نیز متمایز کنید.محتوا باید باکیفیت،آموزنده و سرگرم کننده باشد .جهت ایجاد تمایز با سایر محتواها در گام اول همه پیام های برند خود را یادداشت کرده و سپس سه رقیب مهم خود را مشخص کرده و مواردی که آنها استفاده کرده یا می کنند را از بین پیام های برند خود حذف کنید.پیام های باقیمانده کاملا منحصر به شما بوده و شما را متمایز می کند.


3. اندازه‌گیری بازاریابی محتوا

برای اینکه دریابید محتوای شما از عملکرد مناسبی برخوردار است یا خیر باید به 4 معیار توجه کنید.
•    معیارهای مصرف : اگر مخاطبان به صورت گوش دادن،تماشا کردن و دانلود از محتوا استفاده می کنند در معیار مصرف محسوب می شود.
•    معیار به اشتراک‌گذاری: در این معیار میزانی که محتوا توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته می شود اهمیت دارد.
•    معیارهای تولید لید: تولید لید هدف هر کسب و کار از تولید محتوا است.
•    معیار فروش : محتوایی که باعث فروش شود در این معیار به شما می رود.

 

4.تعیین مخاطبان

جهت برقراری ارتباط نخست باید مخاطب هدف خود را تعیین کنیم.
•    مخاطبان : افرادی با برنامه ها و علایق مشترک مثل افرادی که خرید یک محصول را تکرار می کنند.
•    بخش : بخشی از مخاطبان که دارای ویژگی های مشترک هستند یا برپایه ویژگی های مشترک گروه بندی می شوند 
•    پرسونا: اطلاعات ساختگی و دقیق از یک گروه فرضی کاربران

 

5. تشخیص نیاز مخاطبان

در این مرحله انتظارات،نیازها و سوالات افراد را بشناسید و جهت شناخت مخاطب به مراحل قیف فروش و بازاریابی توجه داشته باشید.سعی کنید تا با محتوایی که تولید می کنید به این نیازها و سوالات پاسخ دهید.


6.تولید محتوا

در این مرحله باید محتوایی که از قبل تولید شده را ویرایش کنید.
•    استفاده مجدد از محتوا : محتوای قدیمی را اصلاح و تازه کنید.مثلا برخی از اطلاعات را به روز کنید و یا یک اینفوگرافیک را به انیمیشن تبدیل کنید و یا یک محتوای جدید را منتشر کنید.
•    مدیریت محتوا:  توصیه می شود به جای اینکه تولید محتوا انجام دهید از محتواهای منابع معتبر بهره ببرید و نظر خود را درباره آنها مطرح کنید.
•    محتوای تولید شده توسط کاربر : از محتواهایی که توسط کاربران یا مشتریان در شبکه های اجتماعی تولید شده استفاده کنید.

۷. تقویم محتوایی

با استفاده از 4 اقدام که درادامه بیان شده است برای خود تقویم محتوا ایجاد کنید.
•    در گام اول تاریخ و رویدادهای مهم را به تقویم خود اضافه کنید
•    مطابق با تاریخ و رویدادها در گام قبل محتوای فصلی خود را قرار دهید.تخفیف ها یا رویدادهای مهم کسب و کارتان را به تقویم اضافه کنید.
•    در دیگرقسمت های تقویم برنامه ای منظم بچینید و فرآیند تولید محتوا و انتشار محتوا را به طور پیوسته ادامه دهید.
•    ایده های خوب خود را در مخزن محتوا نگه داری کرده تا در موقع مناسب از آنها بهره ببرید.


در پایان بدونید!
بازاریابی محتوا موضوع مهمی است که نباید آن را نادیده و دست کم گرفت چرا که تاثیر مهمی در کسب و کار شما دارد و مهم ترین مساله این است که در اجرای آن نکته سنج باشید.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها