بدون دیدگاه

علت به وجود آمدن الگوریتم پاندا : همانطور که می‌دانید گوگل از الگوریتم‌های مختلفی جهت بررسی سایت‌ها استفاده می‌کند. گوگل بعد از استفاده از هر الگوریتم به مرور متوجه نقاط ضعف آن شده و الگوریتم‌های جدیدتری برای رفع آن طراحی کرده است. پیش از به وجود آمدن الگوریتم پاندا سایت‌های مختلف صفحات خود را با مطالب و محتواهای طولانی و بی کیفیت پر کرده بودند. هرچه حجم و طول محتوا و تعداد کلمات کلیدی آن بیشتر بود، گوگل آن را یک محتوای با کیفیت تشخیص داده و جایگاه بالاتری به آن اختصاص می‌داد. یکی از مهم ترین الگوریتم‌های مورد استفاده گوگل جهت سنجش سئو سایت الگوریتم پاندا است که به دنبال پیدا کردن سایت‌های با کیفیت و اعتبارسنجی به آن‌ها می‌باشد. این الگوریتم می‌تواند در زمان کوتاهی سایت‌هایی با محتواهای بی کیفیت و نامناسب را تشخیص داده و در صورت ارتکاب خطا آن‌ها را جریمه کند.

این مساله باعث شده بود که فضای اینترنت پر از سایت‌ها، صفحات و اطلاعات بی کیفیت و کم ارزش شود. وجود اطلاعات سطح پایین زمان و انرژی کاربر برای دسترسی به محتوای مورد نظر خود را تلف کرده و باعث نارضایتی آن‌ها می‌شد. برای رفع این مشکلات و سنجش سایت بر اساس کیفیت واقعی، الگوریتم پاندا طراحی و مورد استفاده قرار گرفت.

تاریخچه الگوریتم پاندا

اولین نسخه این الگوریتم در تاریخ 23 فوریه سال 2011 توسط گوگل معرفی شد. گوگل این الگوریتم را گامی مهم در جهت سنجش کیفیت محتوا و تعیین سایت‌های با کیفیت معرفی کرده و اعلام کرد این الگوریتم بر 11.8 درصد نتایج جست و جو تاثیر چشمگیری گذاشته است.

این الگوریتم تنها در زمان کوتاهی توانست رتبه بسیاری از سایت‌ها را تغییر داده و جایگاه آن‌ها در نتایج جست و جو را عوض کند. گوگل برای سنجش صحت این تغییرات، تحقیقاتی به نام برنده‌ها و بازنده‌ها را انجام داد. نتایج این تحقیقات نشان داد که سایت‌هایی که توسط الگوریتم پاندا تنزل رتبه پیدا کرده بودند واقعا سایت‌هایی بی کیفیت بوده و مطالب آن‌ها مورد رضایت کاربران نبوده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات الگوریتم پاندا، حذف مزرعه محتوا از معیارهای سنجس سئو بود. مزرعه محتوا بدون درنظر گرفتن کیفیت سایت‌هایی را که محتواهای بی ارزش یا کم ارزش را در تعداد و صفحات بالا منتشر می‌کردند تشخیص داده و آن‌ها را در صدر نتایج جست و جو قرار می‌داد. این مساله باعث شد سایت‌های بی کیفیت از گردونه رقابت حذف شده و سایت‌هایی با محتوای مناسب در جایگاه‌های بالای نتایج جست و جو قرار گیرند.

همانند دیگر الگوریتم‌های مورد استفاده گوگل، پاندا نیز طی سال‌ها بارها به روز رسانی شده است. به گفته گوگل این الگوریتم از سال 2011 تا سال 2015 تعداد 265 بار آپدیت و به روز رسانی شده است. در حال حاضر آخرین نسخه این الگوریتم بسیار کامل و جامع بوده و می‌تواند سایت‌هایی با مطالب با کیفیت را به صدر نتایج جست و جو بیاورد.

 الگوریتم پاندا به چه فاکتورهایی توجه می‌کند؟

بعد از اینکه با علت و تاریخچه الگوریتم پاندا آشنا شدیم، باید بدانیم این الگوریتم دقیقا چه فاکتورهایی را در سایت بررسی می‌کند؟ مهم‌ترین این فاکتورها شامل موارد زیر می‌باشد:

1. محتوای تکراری

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که خون پاندا و گوگل را به جوش می‌آورد، استفاده از محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر و یا حتی سایت خودتان است. برای آنکه بتوانید امتیاز قابل توجهی از گوگل بگیرید، باید محتوای شما خاص و یونیک باشد.

برای مثال اگر شما فروشنده یک محصول خاص در مدل‌های مختلف هستید که ویژگی‌های مشابه دارند، نباید از یک متن یکسان برای تمامی آن‌ها استفاده کرده و فقط نام مدل را تغییر دهید. شما باید برای هر مدل محتوای جداگانه، متفاوت و با کیفیت بنویسید.

2. محتوای کم حجم

بسیاری از سایت‌ها صفحات خود را با مطالب متنوع و زیاد اما با حجم و تعداد کلمات کم پر می‌کنند. این مساله نه تنها از نظر گوگل و سئو مناسب نبوده بلکه تاثیر منفی نیز دارد. الگوریتم پاندا نسبت به محتواهای کم حجم حساس بوده و آن‌ها را بی کیفیت می‌داند. از نظر الگوریتم پاندا یک محتوا باید به قدری کامل باشد که کاربر با خواندن آن تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.

3. محتواهایی بدون منابع معتبر

در صورتی که شما برای نگارش مطالب خود از سایت‌های داخلی و خارجی معتبر استفاده می‌کنید، می‌توانید در انتهای مقاله لینک آن‌ها را قرار دهید. این مساله به گوگل نشان می‌دهد که شما به صحت و اعتبار مطالبی که در سایت خود قرار می‌دهید اهمیت می‌دهید.

4. اشکالات نگارشی و غلط‌های املایی

از دیگر فاکتورهایی که الگوریتم پاندا نسبت به آن حساس است، وجود ایرادهای نگارشی و غلط‌های املایی در محتوا است. تا قبل از استفاده از این الگوریتم محتواهای سایت‌ها پر بود از کلمات اشتباه با ویرایش غلط که گوگل به آن توجهی نمی‌کرد. پاندا متوجه این مساله شده و در حال حاضر روی آن دقت زیادی به خرج می‌دهد.

5. درج آگهی‌های تبلیغاتی بیش از حد

بدون شک یکی از مواردی که شما می‌توانید از طریق آن درآمدزایی کنید، درج آگهی‌های تبلیغاتی شرکت‌ها، محصولات‌ و برندهای دیگر است. شما همچنین می‌توانید به صورت تبادلی با سایت‌های دیگر همکاری کرده تا آن‌ها نیز برای شما در سایت خود تبلیغ کنند. این مساله هم می‌تواند تعداد مخاطبان شما را افزایش داده هم سئو سایت را ارتقا دهد.

از نظر الگوریتم پاندا مشکل زمانی پیش خواهد آمد که شما آگهی‌های تبلیغاتی را بیش از حد مجاز در سایت خود درج کنید. این مساله باعث نارضایتی مخاطبان و گوگل شده و رتبه سایت را پایین خواهد آورد.

6. صفحات ناسازگار با گوگل

گوگل و الگوریتم پاندا نسبت به قول‌هایی که به کاربران خود می‌دهید بسیار حساس بوده و آن‌ها را پیگیری می‌کند. برای مثال شما برای افزایش نرخ کلیک سایت خود مژده 40 درصد تخفیف ویژه یا جوایز خاصی را به کاربران خود می‌دهید.

اگر کاربران بعد از کلیک روی لینک مورد نظر با صفحات اشتباه یا چیزی متفاوت مواجه شوند، الگوریتم پاندا آن را تشخیص داده و سایت شما را بی کیفیت درنظر خواهد گرفت. 

7. سایت‌های مسدود شده

اگر گوگل صاحب امتیاز سایت را بشناسد و در کارنامه قبلی او سایت‌های مسدود و یا اسپم شده وجود داشته باشد، نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد. اگر وب سایتی توسط الگوریتم‌های گوگل مسدود شده باشد، پاندا آن را سایتی بی ارزش و کم اعتبار خواهد دانست.

8. تعداد بیش از حد کلمات کلیدی

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که بر سئو سایت تاثیرگذار است، تعداد کلمات کلیدی به کار رفته در متن است. در صورتی که تعداد این کلمات در محتوای شما کم باشد، موتورهای جست و جو دقیقا متوجه نخواهند شد که محتوای شما در چه موردی است و آن را هنگام جست و جوی کاربران نمایش نخواهند داد.

نقطه مقابل این مساله تعداد بیش از حد کلمات کلیدی در یک متن است. اگر شما برای گول زدن موتورهای جست و جو متن خود را از کلمات کلیدی پر کنید، الگوریتم پاندا متوجه آن شده و محتوای شما را بی کیفیت خواهد دانست. 

9. عدم استفاده از ابزارهای موجود

الگوریتم پاندا مخالف سرسخت مطالب بی روح و بدون جذابیت است. اگر محتوای شما تنها یک متن بوده و در آن از ابزارهایی مانند فیلم، فایل صوتی، تصویر و غیره استفاده نشده باشد، پاندا آن را یک محتوای بی کیفیت در نظر گرفته و رتبه پایینی به آن اختصاص خواهد داد.

 10. استفاده از مطالب غیر مرتبط

از دیگر فاکتورهایی که الگوریتم پاندا به آن توجه می‌کند، تناسب موضوعات و مطالب نشر شده در سایت است. برای مثال اگر شما در سایت پزشکی یا علمی خود مطالبی مربوط به موسیقی یا خرید قرار دهید، چندان به مزاج پاندا خوش نخواهد آمد!

11. بستن کامنت و نظرسنجی برای خوانندگان

اگر به دنبال آن هستید که توسط الگوریتم پاندا رتبه قابل قبولی به دست آورید، در پایان همه مطالب یا برخی از آن‌ها، به خوانندگان خود اجازه دهید نظرات خود را در کامنت و نظرسنجی بیان کنند. بستن کامنت‌ها می‌تواند پاندای گوگل را بی حوصله و یا حتی عصبانی کند!

12. به روز نکردن مطالب قبلی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید به روز رسانی کردن مطالب قبلی به اندازه نشر مطالب جدید در سئوی سایت تاثیرگذار است. بسیاری از کارشناسان این حوزه حتی اهمیت به روز رسانی مطالب را بیش از نشر مطالب جدید می‌دانند. این مساله نیز از دیگر فاکتورهایی است که الگوریتم پاندا به آن توجه می‌کند.

13. جامع بودن محتوا

محتوایی که در مورد یک موضوع منتشر می‌کنید باید به قدری جالب باشد که خواننده بتواند پاسخ تمامی سوال‌ها و ابهامات خود را به دست آورد. شما باید بتوانید از اضافه گویی خودداری کرده و در عین حال مطالبی جامع و کامل بنویسید.

14. تراکم کلمه کلیدی

علاوه بر تعداد کلمات کلیدی، نحوه تراکم و پخش شدن آن نیز در محتوا بسیار مهم است. متن شما باید به گونه‌ای نگارش شود که کلمات کلیدی به طور یکنواخت از ابتدا تا انتهای متن به کار برده شوند. همچنین حتما کلمه کلیدی را نیز در عنوان خود قرار دهید چرا که پاندا نسبت به آن حساس است.

الگوریتم پاندا چگونه سایت شما را جریمه می‌کند؟

در صورتی که پاندا متوجه هرکدام از تخلفات بالا در سایت شما شود، آن را جریمه یا اسپم می‌کند. میزان انتخاب هر کدام از مجازات‌ها به طور عادلانه‌ای به میزان تخلفات سایت بستگی دارد. در صورتی که متوجه شدید ترافیک و بازدید سایت شما به یک باره کاهش شدیدی پیدا کرده است و یا در نتایج جست و جو جایگاه اولیه خود را از دست داده اید، ممکن است توسط الگوریتم پاندا جریمه شده باشید.

در تخلفات سنگین نیز پاندا می‌تواند سایت شما را اسپم و غیر فعال کند. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که کاهش ترافیک می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که تنها یک مورد آن مربوط به این الگوریتم است. شما به عنوان صاحب سایت باید با تمامی این موارد آشنا بوده و تمامی فاکتورها را جهت ارتقای صحیح سئو و جلوگیری از اسپم شدن انجام دهید.

رفع جریمه الگوریتم پاندا

بعد از آنکه متوجه شدید کاهش بازدید و ترافیک سایت شما به خاطر جریمه پاندا است، باید راهکارهایی را انجام داده و سپس صبر کنید. پاندا بعد از مدتی متوجه تغییر روند سایت شما شده و مجددا آن را به دنیای رقابت در موتورهای جست و جو برمی‌گرداند.

راهکارهای زیر برای رهایی از جریمه پاندا به شما توصیه می‌شود: 

محتواهای تکراری را حذف کنید

شما به عنوان نویسنده محتوا می‌دانید کدام محتوا یا کدام بخش آن تکراری است، برای رفع جریمه پاندا در گام اول مطالب و محتواهای تکراری را حذف کنید.

از تصاویر و کلیپ استفاده کنید

اگر سایت شما تنها شامل محتواهای متنی است، در گام بعدی به دنبال بارگزاری فایل‌های صوتی، تصاویر و فیلم باشید. این مساله به سایت شما بیش از آنچه فکر کنید اعتبار بخشیده و می‌تواند باعث رفع جریمه الگوریتم پاندا شود.

به دنبال رضایت خوانندگان باشید

بیش از آنکه به دنبال آن باشید که رتبه سایت خود را بالا ببرید، به دنبال کسب رضایت خوانندگان خود باشید. سعی کنید محتواهایی جامع با زبانی ساده در اختیار آن‌ها قرار داده تا خواندن مطلب شما برای آن‌ها کفایت کند.

از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید.

در حال حاضر در یک محتوا در مقابل هر 100 کلمه می‌توانید بین 1 تا 3 کلمه کلیدی به کار ببرید. برای ارتقا سئو و رفع جریمه الگوریتم پاندا از به کار بردن تعداد بیشتر و یا کم تر از این تعداد خودداری کنید.

 بک لینک‌هایی با کیفیت و به تعداد کافی بگیرید

پاندا نسبت به سایت‌هایی که اقدام به خرید بک لینک می‌کنند بسیار حساس بوده و آن‌ها را جریمه می‌کند. برای رفع این جریمه شما می‌توانید تعداد بک لینک‌های خود را به اندازه متعادل کاهش داده اما از سایت‌هایی معتبر با بازدید بالا استفاده کنید. این مساله هم تعداد خوانندگان شما را افزایش داده و هم اعتبار بیشتری به آن می‌بخشد.

کاهش لینک‌های داخلی نا مرتبط

یکی دیگر از فاکتورهایی که الگوریتم پاندا روی آن­ حساسیت دارد، لینک‌­های داخلی غیر واقعی هستند. برای مثال اگر شما یک عنوان خرید کارت تخفیف داشته باشید و کاربر با کلیک بر روی آن وارد صفحه ای شود که مربوط به خرید کارت تخفیف نیست، پاندا آن را یک نقطه ضعف به شمار خواهد آورد.

تبلیغات اضافی را حذف کنید

اگر استفاده و درج بیش از حد تبلیغات باعث جریمه شدن سایت شما توسط الگوریتم پاندا شده است، حتما تعداد فایل‌های تبلیغاتی سایت خود را کاهش دهید. این مساله می‌تواند اعتماد پاندا را تا حد زیادی به دست آورد.

کدها و قالب‌های سایت را به روز رسانی و بهینه کنید

برای آنکه بتوانید از شر جریمه الگوریتم پاندا خلاص شوید، علاوه بر محتوا به قالب و کدهای سایت خود نیز توجه کنید. وجود کدهای نامفهوم و یا اشتباه می تواند شما را به دردسر بیاندازد، از این رو در دوره‌های زمانی مشخص آن‌ها را بررسی و به روز رسانی کنید.

جمع بندی

الگوریتم پاندا یکی از مهم ترین الگوریتم­‌های مورد استفاده توسط گوگل است که به دنبال آن تشخیص کیفیت سایت‌­های فعال در دنیای اینترنت است. این الگوریتم فاکتورهای بسیاری مانند محتوای کپی شده، تعداد کلمات کلیدی، غلط­‌‌های نگارشی و املایی، جامع بودن و روان بودن محتوا، استفاده از ابزارهایی مانند تصویر، فیلم و غیره را بررسی کرده تا سایت‌­های با کیفیت را در نتایج نخست جست و جو قرار داده و سایت‌­های بی کیفیت را جریمه کند.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها