بدون دیدگاه

مارس سال(2019)، ماه بسیار پرمشغله‌ای برای دنیای سئو بود. چرا که بسیاری از صاحبان وب، از یک ماه قبل شاهد تغییرات و نوسانات چشمگیری در رتبه‌بندی سایت‌های خود شده بودند. مسئولان گوگل در مارس گفتند که آنها به‌تازگی آپدیت گسترده الگوریتم هسته‌ای انجام داده‌اند. آپدیت این الگوریتم به دلیل اینکه با کنفرانس شرکت Pubcon در مورد سئو در فلوریدا همزمان شد، با نام فلوریدا 2 معروف شد و اگرچه هیچ ربطی به اولین آپدیت فلوریدا که سال 2003 انجام شد ندارد، اما تاثیری شبیه آن داشت.

شرکت گوگل همزمان با این به‌روزرسانی مهم اعلام کرد که دیگر از کد rel=prev/next برای نمایه‌سازی استفاده نمی‌کند. این خبر همه را شگفت‌زده کرد. زیرا موتورهای جستجو پیش از این توصیه کرده‌ بودند با استفاده از این کد می‌توانند از صفحه‌بندی سایت‌ها و نمایه‌سازی‌های مناسب مطمئن شوند. شرکت گوگل گفت، این موتور جستجو در حال حاضر آنقدر هوشمند شده که دیگر نیازی به ابزار نمایه‌سازی ندارد اما با اینحال توصیه می‌کند سئوکار ها هنوز این کد را در سایت خود برای اهداف دیگر داشته باشند. 

از طرفی در همین دوران، شرکت نرم‌افزاری مز (Moz)، فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)، پس از سال‌ها فعالیت، اولین به‌روزرسانی الگوریتم خود Domain Authority (ارزش دامنه) را انجام داد. این به‌روزرسانی در توئیتر خیلی سروصدا راه انداخت و سئوکارها را حسابی گیج کرده بود، چرا که شاهد سقوط وسیعی در امتیاز‌های ارزش دامنه وب‌سایت‌هایشان شدند. 

با وجود اینکه به‌روزرسانی الگوریتم شرکت مز، کاملا از الگوریتم فلوریدا 2 گوگل متفاوت است، صاحبان وب‌سایت‌ها نگران بودند که احتمال دارد رتبه وب‌سایت‌شان، مانند اثر آپدیت فلوریدا 2، دچار کاهش شود.

آپدیت الگوریتم گوگل مارس 2019 (فلوریدا 2)

از چند ماه قبل از مارس 2019، زمزمه‌هایی میان جامعه سئوکارها در خصوص مکان کلیدواژه و نوسانات ترافیکی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) به وجود آمده بود. بسیاری از انجمن‌های صنعت آنلاین از مشاهدات اولیه‌شان از تغییرات و کاهش چنین به‌روزرسانی‌هایی سخن می‌گفتند و پیش‌بینی می‌کردند که آپدیت الگوریتم هسته‌ای برای تنظیمات مربوط به صفحات نتایج موتور جستجو هم به زودی در راه باشد. 

البته جای هیچ تردیدی نیست که گوگل معمولا هر روز الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند و حتی گاهی‌اوقات این کار را چند بار در روز انجام می‌دهد. اما معمولا این به‌روزرسانی‌ها بدون شناسایی انجام می‌شوند. اما آپدیت فلوریدا 2 را نمی‌توان با این آپدیت‌های روزانه مقایسه کرد، تا آنجا که گوگل به طور رسمی اعلام کرد این آپدیت الگوریتم هسته‌ای وسیع را برای بهبود الگوریتم خود انجام داده است. 

آپدیت الگوریتم فلوریدای گوگل چیست؟ 

 برای درک اینکه این به‌روزرسانی چرا به فلوریدا 2 معروف شد، باید نگاهی به تاریخچه آپدیت فلوریدا –معروف به فلوریدا1- بیندازید. 

اولین آپدیت الگوریتم فلوریدای گوگل، 16 نوامبر 2003 انجام شد. هدف از این آپدیت زودهنگام، مقابله با فعالیت اسپم‌هایی بود که در آن زمان روی صفحات نتایج موتور جستجو انجام می‌شد. 

گوگل متوجه شده بود که سئوکارها با استفاده از کلیدواژه‌ها، به صورت لینک‌های خارجی، در انکر تکست (Anchor Text) سایت‌ها، الگوریتم آنها را دستکاری کرده و در نتیجه می‌توانند جایگاه اول را در موتور جستجو به‌دست آورند. (کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک می شوند را انکر تکست می‌گویند.)

در این دوره، بیشتر وب‌سایت‌ها مربوط به سایت‌های تجارت الکترونیکی و لینک‌های همکار آنها بود. بنابراین آپدیت الگوریتم فلوریدا، فقط افرادی را که دست به این کارهای منفی می‌زدند، جریمه می‌کرد. 

در واقع این به‌روزرسانی توانست وضعیت کار سئو را برای همیشه تغییر دهد. این به‌روزرسانی همچون توفانی دنیای سئو را زیر و رو کرد و درست وسط فصل خرید تعطیلات رخ داد و انتقام سختی از سئوکارهای متقلب گرفت. 

از آنجایی‌که ایالت فلوریدا به داشتن توفان‌های شدید معروف است، این به‌روزرسانی هم نام فلوریدا را به خود گرفت. این اولین به‌روزرسانی اصلی گوگل بود که خود آن بیش از یک دهه خود پر از به‌روزرسانی‌های بزرگ دیگری بود. 

آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 چیست؟

آپدیت الگوریتم هسته‌ای مارس یا فلوریدا 2، یکی از بزرگترین به‌روزرسانی‌های این چند ساله الگوریتم‌های گوگل است. این آپدیت 12 مارس 2019 انجام شد و صاحبان وب‌سایت‌ها شاهد نوسان‌هایی در ترافیک آن زمان، به‌ویژه روزهای 13 و 14 مارس بودند.
آپدیت فلوریدا 2، برخلاف آخرین آپدیت الگوریتم مدیک (Medic) ماه اوت گذشته، که بیشتر روی وب‌سایت‌‌های سلامت، پزشکی و YMYL (پول شما یا زندگی شما) که به حال خوب و رفاه فعلی و آینده افراد توجه دارند متمرکز بود، حوزه خاصی از فعالیت‌های وب‌سایت‌ها را هدف قرار نمی‌دهد. بنابراین سئوکارها باید بررسی کنند که فلوریدا 2 چگونه روی الگوریتم گوگل اثر می‌گذارد.
به‌روزرسانی‌های شبیه فلوریدا 2 به جای تمرکز روی وب‌سایت‌های جریمه‌شده، وب‌سایت‌هایی را در نظر می‌گیرند که محتوای باکیفیت‌تری دارند و به نیاز کاربر توجه نشان می‌دهند و مشمول جایزه هستند.

آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 چه اثری روی وب‌سایت‌ها می‌گذارد؟

اگر صاحب وب‌سایت هستید، ممکن است با خود فکر کنید که این به‌روزرسانی چه اثری روی مشتری‌هایتان یا خود سایت‌تان خواهد داشت؟ البته از این به‌روزرسانی چند ماه گذشته است و تغییرات بسیاری در وب‌سایت‌ها رخ داده است که از برخی از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ترافیک و سرعت جابه‌جایی در صفحات وب‌سایت‌هایی که دارای محتوای با کیفیت (E-A-T) هستند 

تغییر در رتبه‌بندی‌های کلیدواژه‌های کوتاه

تغییرات نامنظم در رتبه‌بندی صفحه و ترافیک

صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) در گوشی‌های همراه در مقایسه با دسکتاپ دچار بی‌ثباتی بیشتری شدند

بهبود در برخی از روش‌های جستجو در گوگل

این تاثیر جهانی بوده و صنعت یا منطقه جغرافیایی خاصی را در نظر نگرفته است

همچنین در نظر داشته باشید که هنگام به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا2، مسئولان شرکت گوگل در صفحه رسمی توئیتر گوگل گفتند که پس از این به‌روزرسانی، صاحبان وب‌سایت‌ها باید منتظر چه چیزی باشند:

با انجام هر نوع به‌روزرسانی الگوریتم‌های گوگل، معمولا برخی از سایت‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند یا از تعداد بازدیدکنندگان‌شان کم می‌شود. اگر صفحه‌ای در وب‌سایت به خوبی عمل نمی‌کند، مشکلی برای آن صفحه پیش نیامده است. بلکه این تغییر ناشی از عملکرد سیستم‌های ما بوده و اکنون از صفحاتی بهره می‌گیرد که در گذشته کمتر مورد توجه بودند

این توضیح نشان می‌دهد که برای وب‌سایت‌هایی که با تغییراتی منفی در عملکرد ارگانیک (ترافیک ارگانیک) خود مواجه شده‌اند، هیچ راه حل نهایی وجود ندارد مگر اینکه روی تولید محتوای عالی، آموزنده و با کیفیت که کاربر محور است، متمرکز شوند.

ترافیک ارگانیک در واقع به این معنی است که با جستجو کردن عبارتی در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو، وارد سایتی شویم که در نتایج جستجو نمایش داده شده است. مثلا ممکن است عبارت «آپدیت فلوریدا 2» را در موتورهای جستجو وارد کنیم. سایت‌هایی که این موتورها نشان می‌دهند، ترافیک ارگانیک سایتی محسوب می‌شوند که در مورد آپدیت فلوریدا 2، توضیحاتی ارائه داده است. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط و نوشتن محتوای باکیفیت می‌توان این نوع ترافیک را افزایش داد.

بی‌ثباتی صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs)

پس از انجام آپدیت فلوریدا 2، بیش از 30 روز در یکسری از سایت‌ها، بی‌ثباتی در صفحات نتایج موتور جستجو یا به اختصار SERPs، مشاهده شد. این صفحات، صفحات وبی هستند که به وسیله موتورهای جستجو در پاسخ به یک جستجو نمایش داده می‌شوند. این وضعیت نشان داد که در نتیجه این به‌روزرسانی مکان بسیاری از صفحات دچار نوسان شده است. این بی‌ثباتی‌ها در تمام موضوعات طبقه‌بندی شده وب‌سایت‌ها مشاهده شد و تنها روی یک صنعت خاص متمرکز نبود. 

همچنین باید به این موضوع توجه داشت که در حال حاضر موتورهای جستجوهای تلفن‌های همراه به طور چشمگیری در حال رشد هستند و این بی‌ثباتی صفحات نتایج موتور جستجو در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی، روی آنها اثر بیشتری گذاشته است. 

البته با توجه به تحلیل‌های انجام شده، برخی از طبقه‌های موضوعی خاص بیش از موضوعات دیگر بی‌ثبات‌ شدند. این موضوعات عبارت‌اند از هنر و سرگرمی، اخبار و سایت‌های ورزشی که نشان می‌دهد محتوای این سایت‌ها ممکن است برای کاربر ارزشمند نبوده و باعث شده پس از به‌روزرسانی فلوریدا 2، دچار نوسانات بیشتری در SERPهای خود شوند. 

با اینحال داده‌های ثانویه ارائه‌شده به وسیله نرم‌افزار SEMRush، تحلیل فوق را تایید نکرد. اما صاحبان این وب‌سایت‌ها این اثر به‌روزرسانی را قبول داشتند. 

برطرف کردن مشکلات ناشی از آپدیت فلوریدا 2

اگر به‌روزرسانی الگوریتم هسته‌ای گوگل، سایت شما را دستخوش تغییر کرده و به دنبال روش‌هایی برای بهبود آن هستید، با روش‌هایی که به برخی از آنها در اینجا اشاره شده، می‌توانید این مشکل را حل کنید.

روی کیفیت E-A-T متمرکز شوید

در هر استراتژی سئو برای بهبود رتبه سایت، دستورالعمل‌های E-A-T را با دقت به‌کار برید. E-A-T،‌ مخفف واژگان لاتین تخصص، اعتبار و اعتماد‌پذیری است. با استفاده از این دستورالعمل و تولید محتوای آموزنده و مفید می‌توانید رتبه وب‌سایت خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید. 

وقتی محتوای سایت‌تان از کیفیت بالا و بسیار خوبی بهره‌مند باشد، می‌تواند در صفحات نتایج موتور جستجو با سایت‌های دیگر رقابت کند و در رتبه بالاتری قرار گیرد. این روش نه‌تنها مشکلات ناشی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های مدیک و فلوریدا 2 را برطرف می‌کند، بلکه از آن در برابر اثرات به‌روزرسانی‌های هسته‌ای و هدفمند آینده هم مراقبت می‌کند.

نویسنده و برند خود را معرفی کنید

با خواندن دستورالعمل‌های راهنمای ارزیابی ارزش صفحات از دید گوگل، متوجه می‌شوید که اطلاعاتی که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید باید نویسنده مشخصی داشته باشند یا صفحه تماس با ما داشته باشید تا در صورت لزوم کاربر بتواند با شما ارتباط برقرار کند. اگر محصول یا خدمتی ارائه می‌دهید باید در صفحه‌ای از وب‌سایت‌تان جزئیات مربوط به راهنمایی مشتری‌ها و پشتیبانی آنها را ارائه دهید. 

بدین ترتیب گوگل می‌تواند به راحتی به تخصص نویسنده مطالب وب‌سایت دسترسی پیدا کند و همچنین دریابد که منبع اطلاعاتی آنها قابل اعتماد است و می‌توان این اطلاعات را هم به کاربر وب‌سایت منتقل کرد. 

دستورالعمل راهنمای ارزیابی ارزش صفحات از دید گوگل قابل تغییر نیست و در به‌روزرسانی‌های گذشته الگوریتم‌های گوگل، از صاحبان وب‌سایت‌ها خواسته شده بود که باید نسبت به منابعی که اطلاعات را از آنها استخراج می‌کنند هم هوشیارانه رفتار کنند. به طور مثال هنگام به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا 1 در سال 2003، بیشتر وب‌سایت‌هایی که در موضوعات YMYL (پول شما یا زندگی شما) فعال بودند، به دلیل اینکه حاوی اطلاعات بسیار حساسی بودند و در این زمینه قابل اعتماد نبودند، جریمه شدند. گوگل از آنها انتظار داشت که از منابع معتبر آموزنده استفاده کنند تا بتوانند محتوا و اطلاعات قابل اعتماد در اختیار کاربران خود قرار دهند. 

محتوای بی‌کیفیت را از وب‌سایت‌تان حذف کنید

همانطور که در دستورالعمل E-A-T مشاهده کردید، توصیه می‌شود هر نوع محتوای بی‌کیفیت موجود در سایت‌تان را بردارید یا آنها را بهبود بخشید. 

محتواهای بی‌کیفیت معمولا ویژگی‌های زیر را دارند:
محتوای مورد نظر از لحاظ تعداد کلمات بسیار کوتاه است که آن از نظر گوگل «ضعیف» در نظر گرفته می‌شود و برای وب‌سایت ارزش کمی دارد یا حتی هیچ ارزشی ندارد. 
محتوای سایت هیچ لینکی که به صفحات درون سایت اشاره کند ندارد یا لینک‌های آماده‌شده بسیار بی‌کیفیت هستند و صفحات مورد نظر به راحتی در دسترس قرار نمی‌گیرند. 
محتوای وب‌سایت حاوی چندین لینک داخلی یا کلیدواژه‌هایی است که به کرات استفاده شده و هیچ کیفیت بیشتری به محتوای مورد نیاز کاربر اضافه نمی‌کند. 
برخی از محتواهای یک وب‌سایت در صفحات دیگر سایت هم تکرار شده است یا همان محتوا در یک یا بیش از چند وب‌سایت دیده می‌شود. 

اعتمادپذیری سایت را افزایش دهید

برای اینکه بتوانید امتیاز مربوط به کیفیت E-A-T سایت‌تان را افزایش دهید، توصیه می‌شود که صفحه «درباره ما» در وب‌سایت خود ایجاد کنید یا اگر چنین صفحه‌ای دارید، آن را از نظر ارائه اطلاعاتی در مورد خود و وب‌سایت‌تان قوی کنید. این صفحه معمولا اعتماد مخاطبان مورد نظرتان را بالا می‌برد. در این صفحه فرصتی عالی در اختیار دارید که اعتبارنامه‌های خود و همچنین ویژگی مشتریان خود و نظرات آنها را به نمایش بگذارید. 

این صفحه، نه تنها از دستورالعمل‌های راهنمای ارزیابی ارزش صفحات از دید گوگل به طور مستقیم پیروی می‌کند، بلکه می‌تواند وجهه کسب‌وکارتان و تخصص ‌وب‌سایت‌تان را بالا برده و به آن اعتبار ببخشد. در حقیقت مقدار محبوبیت سایت، تعامل با کاربر و نظرات کاربر به عنوان مدارک شهرت و اعتبار سایت‌تان در نظر گرفته می‌شود. 

برای ارتقا‌ء این علایم نشاندهنده قابل اعتماد بودن، بهتر است به کد HTML، داده‌های ساختاری مربوط به وب‌سایت‌تان اضافه کنید تا گوگل و کاربران‌تان بتوانند در مورد شما به اطلاعات تکمیلی بیشتری دسترسی داشته باشند.

همچنین این روش می‌تواند به بهبود صفحات نتایج موتور جستجو وب‌سایت‌تان، بدون اینکه حتما در صفحه اول قرار بگیرد، کمک کند. 

وب‌سایت‌تان را ایمن کنید

یکی از عوامل جدایی‌ناپذیر دستورالعمل‌های E-A-T، امنیت کاربران هنگام استفاده از موتور جستجوست. بنابراین اگر تحت تاثیر اثر منفی به‌روزرسانی الگوریتم فلوریدا 2 قرار گرفته‌اید یا حتی هنوز چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، وب‌سایت خود و کاربران‌تان را با دریافت گواهینامه SSL ایمن کنید. 

پروتکل SSL لایه سوکت‌های امن، Secure Sockets Layer، یکی از پروتکل‌های رمزنگاری است و برای تامین امنیت ارتباطات از طریق اینترنت ایجاد شده است. این استاندارد وب، اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت را کدگذاری می‌کند. 

برای وب‌سایت خود گواهینامه SSL بخرید تا امنیت وب‌سایت و کاربران‌تان بالا رود. این گواهینامه زمانی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند که از کاربران سایت‌تان، اطلاعات حساسی را درخواست و جمع‌آوری می‌کنید. 

با این کار نه تنها امنیت خودتان را بالا می‌برید، بلکه می‌توانید اعتماد کاربران‌تان را هم به خود جلب کرده و آنها با مشاهده این گواهینامه، با خیال راحت با وب‌سایت‌تان ارتباط برقرار کرده و در تعامل باشند. 

سرعت صفحات وب‌سایت‌تان را افزایش دهید

همانطور که پیش از این شرح داده شد، افزایش سرعت جابه‌جایی صفحات در یک وب‌سایت می‌تواند ترافیک آن را بالا ببرد. همانطور که شرکت گوگل می‌گوید، سایت و سرعت صفحه، یکی از علایم نهایی رتبه‌بندی استفاده‌شده به وسیله الگوریتم آنهاست و روی تلاش‌ شما مبنی بر کاهش زمان بارگذاری یک صفحه متمرکز است. 

در واقع هرچه سرعت جابه‌جایی در صفحات وب‌سایت‌تان بیشتر باشد، کیفیت سایت‌تان افزایش می‌یابد. 

برای بالا بردن سرعت صفحات وب‌سایت‌ روش‌های مختلفی وجود دارد که از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

فشرده‌سازی فایل‌ها

با استفاده از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی فایل، می‌توانید اندازه فایل‌های مورد استفاده در وب‌سایت‌تان را به‌گونه‌ای کاهش دهید که به طور مثال، حجم آنها بیش از 150 بایت نشود. 

بهینه‌سازی کدهای مورد استفاده

با بهینه‌سازی کدهای مورد استفاده (مانند کدهای CSS، JavaScript و HTML) می‌توانید سرعت صفحات وب‌سایت‌تان را بسیار افزایش دهید. در این حالت باید فواصل، کاما و دیگر کارکترهای غیرضروری را حذف کنید. همچنین فرمت و تفسیر کدها  و کدهای بدون مصرف را از سایت بردارید. 

کاهش تغییر مسیر 

هر بار که صفحه‌ای از وب‌سایت، کاربر را به صفحه دیگر هدایت می‌کند، کاربر برای ورود به آن صفحه منتظر می‌ماند. این تغییر مسیر دادن‌ها از سرعت جابه‌جایی در صفحات می‌کاهد. 

رفع خطای  render-blocking جاوااسکریپت

مرورگرها برای باز کردن یک صفحه از وب‌سایت، باید به وسیله تجزیه کد HTML،  نوعی ساختار درختی DOM، ایجاد کنند.  زمانی که یک صفحه ی وب بارگذاری می شود، مرورگر از آن صفحه، یک مدل شیء‌گرا (Document Object Model‌) ایجاد می کند که این مدل، نوعی ساختار درختی از اشیاء موجود در صفحه HTML است. وقتی مرورگرتان طی این فرآیند به سندی برخورد می‌کند، متوقف شده، سپس آن را اجرا کرده و به کار خود ادامه می‌دهد. برطرف کردن این خطا می‌تواند سرعت صفحات وب‌تان را افزایش دهد. 

برطرف کردن مشکل حافظه پنهان مرورگر

حافظه‌ پنهان مرورگر، پس از مدتی پر از اطلاعات ( از برگه‌های مختلف گرفته تا تصاویر، فایل‌های جاوااسکریپت و غیره) می‌شود. وقتی کاربر دوباره وارد سایت‌تان می‌شود،‌ مرورگر مجبور به بارگذاری مجدد کل صفحات نمی‌شود. می‌توانید برای حافظه پنهان، تاریخ انقضاء استفاده تعیین کنید تا بدین ترتیب سرعت صفحات وب‌سایت‌تان بالا رود.  

زمان پاسخگویی سرور را بهبود بخشید

زمان پاسخگویی سرور، تحت تاثیر مقدار ترافیکی که دریافت می‌کنید، منابعی که هر صفحه از آنها استفاده می‌کند و نرم‌افزاری که سرور شما با آن سر و کار دارد، است. برای  بهبود زمان پاسخگویی سرور، جستجو یا مسیریابی کند داده‌ها را بهینه کنید یا مشکل نبود حافظه کافی را برطرف نمایید. زمان پاسخگویی سرور زیر 200 میلی‌ثانیه عالی است. 

تصاویر سایت را بهینه‌سازی کنید

مراقب باشید تصاویرتان بزرگتر از آنچه که نیاز است، نباشند. همچنین از فرمت مناسب استفاده کنید. فرمت فایل‌های گرافیکی کمتر از 16 رنگ، بهتر از PNG باشد اما فرمت عکس‌ها به طور کلی JPEG باشد بهتر است و البته پیش از استفاده در وب‌سایت باید فشرده شوند. 

با انجام دادن کارهای فوق می‌توانید سرعت جابه‌جایی در صفحات وب‌سایت‌تان را بالا برده و در نهایت از اثرات منفی آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 بکاهید. 

کلام آخر

برای اینکه ترافیک و رتبه‌بندی وب‌سایت‌تان در بهترین شرایط باشد، همیشه باید مراقب به‌روزرسانی‌های مهم الگوریتم‌های گوگل، مانند فلوریدا2 باشید و پس از 10 تا 15روز از گذشت هر ‌به‌روزرسانی که موجب نوسان در رتبه‌بندی سایت‌تان شده است، تغییرات لازم را انجام دهید تا وب‌سایت‌تان دچار مشکل نشود.

برچسب ها

Google Florida Algorithm 2 Update



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها