بدون دیدگاه

ایمیل مارکتینگ Email Marketing یا بازاریابی ایمیلی یک کانال بازاریابی مستقیم است که به کسب و کارها اجازه می دهد محصولات جدید، فروش و به روز رسانی ها را با مشتریان در لیست تماس خود به اشتراک بگذارند. در واقع می توان گفت به استفاده از ایمیل و فرستادن پیام به مخاطبان جهت جذب مشتری جدید و حفظ و نگهداری رابطه با مشتریان قدیمی بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing گفته می شود.پیام شما می تواند در رابطه با تخفیف ها،پیشنهادات،محتوای کاربری یا تبلیغات باشد.بهتر کردن رابطه با مشتری از طریق ایمیل را بازاریابی ایمیلی  گویند.

 

بهره گیری از ابزار ایمیل قابلیت های زیادی دارد که یا از آنها اطلاع نداریم یا نمی توانیم به درستی از آنها استفاده کنیم.ایمیل مارکتینگ مدرن از ارسال نامه های انبوه یکسان فاصله گرفته و به جای آن بر رضایت، تقسیم بندی و شخصی سازی تمرکز دارد. ممکن است این کار وقت گیر به نظر برسد، اما اتوماسیون بازاریابی دیجیتال بیشتر کارهای سنگین را برای شما انجام می دهد. در دراز مدت، یک استراتژی بازاریابی ایمیلی که به خوبی طراحی شده است، نه تنها باعث فروش می شود، بلکه به ایجاد جامعه ای در اطراف برند شما کمک می کند.


ایمیل هایی که ارسال می شوند به 2 دسته تقسیم می شوند. ایمیل های مارکتینگ و ایمیل های تراکنش یا معاملاتی دو دسته از انواع ایمیل هایی هستند که ارسال می شوند.خبرنامه بهترین مثال از ایمیل مارکتینگ است که در آن محتواهای جدید مثل مقاله، ویدئو و غیره را معرفی می کنیم.نمونه دیگر ایمیل هایی هستند که در آنها محصولات جدید سایت را معرفی می کنیم.ایمیل های تراکنش انواع متفاوتی دارند مانند فاکتور خرید، یادآوری رمز عبور که معمولا به صورت اتوماتیک فرستاده می شوند.

مزیت های ایمیل مارکتینگ 

این مساله که چگونه از ایمیل استفاده شود و استفاده از آن چه مزیتی خواهد داشت باعث موفقیت کمپین ایمیلی شما می شود.


بازگشت سرمایه (ROI)  

ROI یعنی در برابر هزینه ای که می پردازید چقدر سود دریافت می کنید.این مقدار را می توان به صورت دقیق محاسبه کرد.اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود ROI یا بازگشت سرمایه نیز بالا خواهد بود.بازاریابی ایمیلی در طی سالهای اخیر به عنوان موثرترین روش بازاریابی دیجیتال معرفی شده است.


ارزان و سریع بودن 

بازاریابی ایمیلی سریع تر و ارزان تر از روش های دیگر بازاریابی است.تنها کافی است هزینه های یک سرویس ارسال ایمیل را بپردازید که این هزینه نیز با توجه به میزان مصرف شما مشخص می شود. 


انعطاف پذیری

از آنجایی که می توانیم هر نوع محتوا را مثل متن،عکس،فایل و لینک از طریق ایمیل ارسال کنیم پس نتیجه می گیریم که بازاریابی ایمیلی  از انعطاف بالایی برخوردار است.

 

اطلاع از رفتار مصرف کننده نسبت به بازاریابی ایمیلی

سرویس های بازاریابی ایمیلی با پیشرفت روز افزون خود می توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده منتقل کنند.بنابراین سازمان هایی که از بازاریابی ایمیلی در حجم بالا استفاده می کنند با خرید این سرویس ها قادر هستند با کسب اطلاع از رفتار مصرف کننده نسبت به بازاریابی ایمیلی خود از آن بهره بگیرند.


هدف گیری مستقیم 

با جمع آوری آدرس های ایمیل از کانال های مختلف می توان آنها را در لیست هایی با توجه به پرسونای مشتری به صورت جداگانه دسته بندی کرد.

 

جمع آوری آسان و راحت ایمیل 

برای ثبت نام در هر سایت یا اپلیکیشن به یک ایمیل نیاز دارید.بناربراین با پیدا کردن روشی برای عضو کردن مشتریان می توانید آدرس ایمیل آنها را دریافت کنید.یا با ایجاد یک خبرنامه جذاب می توانید مخاطبین را راضی کنید تا برای دریافتش ثبت نام کرده و آن را مطالعه کنند.

 

ویژگی های ایمیل مارکتینگ موفق

1) شناسایی مخاطبان ایمیل

محتوایی که با علاقه و نیاز مخاطب تناسب داشته باشد بهترین تبلیغات یا محتوا است و هر چقدر این نسبت دقیق تر باشد احتمال اینکه ایمیل شما را باز کرده و از شما خرید کنند افزایش می یابد.جهت شناسایی مخاطب راه های متفاوتی وجود دارد. اولین روش پرسش از مخاطب است.اگر مشتری قرار است فرمی را تکمیل کند می توانید سوال هایی از او بپرسید و از پاسخ های او برای فرستادن محتوای هدفمند بهره ببرید.در واقع با این سوال ها به دنبال تقسیم بندی گروه های هدف هستیم که به آن تقسیم بندی بازار Market segmentation می گویند.راه دوم جهت تقسیم بندی،تدوین پرسونا است که خلاصه ای از مشخصات هر گروه از مخاطبان است.

2) داشتن محتوای جذاب برای مخاطب

ارسال لیست از محصولات فروشگاه تاثیر چندانی ندارد چرا که مشتری برای خرید محصول بوسیله گوگل یا روش های دیگر، محصول خود را جستجو کرده و پیدا می کند.اگر می خواهید مشتری به واسطه ایمیل وارد سایت شود و از شما محصولی را بخرد باید نسبت به سایر راه های ارتباطی ارزش افزوده ای را ایجاد کنید.ایمیل ارسالی شما باید به اندازه ای جذاب باشد که همه مخاطبان مشتاق بازکردن آن باشند.


3) دعوت به تعامل

هر محتوا یا پیام تبلیغاتی دارای یک هدف است مثل دعوت از مخاطب به مطالعه یک مقاله در سایت یا دیدن یک ویدئو که اصطلاحا" به آنها CTA گویند.اینکه چگونه و با چه محتوایی مخاطب را دعوت کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. 


4) قابل ردیابی باشد 


باید هنگام انتخاب سرویس دقت د اشته باشید که گزارش ها دقیق تر و بهتر باشند.پلتفرم های ایمیل مارکتینگ گزارش های کاملی از شاخص های متفاوت ارائه می دهند.

5) منظم و پیوسته بودن

در هر مدل از بازاریابی پیوستگی شرط مهمی است.بهترین راه جمع آوری یک لیست از ایمیل با دعوت کردن پیوسته به عضویت در سایت است.ارسال ایمیل را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید تا در طولانی مدت یک نتیجه خوب بگیرید.

 

 6) انجام تست و بهینه سازی مداوم


با داشتن گزارش از عملکرد رفتار مخاطبان قادر هستید ایده های مختلف را امتحان کنید.بهره گیری از تصاویر،طرح بندی های مختلف،دکمه های CTA و لحن صحبت به دو صورت دوستانه و رسمی را تست کنید و بررسی کنید کدام یک از این حالت ها از فیدبک بهتری برخوردار است.می توانید بررسی کنید که یک ایمیل هفتگی با محتوای کامل بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوای خلاصه.


راه های ارسال ایمیل انبوه


استفاده از پنل یا سرویس ایمیل مارکتینگ بهترین روش ارسال ایمیل انبوه است.برای ارسال ایمیل پلتفرم های انبوه متفاوتی وجود دارد که امکانات و ویژگی های متفاوتی دارند که متاسفانه برای استفاده ازبعضی ها محدودیت هایی مثل گران بودن سرویس وجود دارد.نجوا،Sendplus،Elastic Mail و Mailchimp نمونه هایی از این پلتفرم ها هستند که خدمات یکسانی داشته اما ممکن است خدمات جانبی مختلفی داشته باشند.

معایب ایمیل مارکتینگ

هر یک از روش های بازاریابی دیجیتال در کنار مزایای خود معایبی نیز دارند.بازاریابی ایمیلی هم از معایبی برخوردار است که شرکت ها باید با این معایب آشنا شده و انتظار معقولی از این روش داشته باشند.


1) اسپم 

اگر از قوانین ایمیل مارکتینگ تبعیت نکنید و ایمیل های خود را در زمان مناسب ارسال نکنید و به مخاطبین درست و مشخص شده نرسد این امکان وجود دارد که آنها اسپم شوند.در نتیجه در زمینه بازاریابی ایمیلی حرفه ای کار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

2) عدم امکان ارسال فایل های حجیم

امکان ارسال هر گونه فایل از طریق بازاریابی ایمیلی فراهم نشده است و اگر فایل حجیمی ارسال کنید به احتمال خیلی زیاد توسط مخاطبین دانلود نخواهد شد چرا که زمان زیادی را جهت لود شدن از آنها می گیرد.

3) رقابت بالا در حوزه ایمیل مارکتینگ

از نظر متخصصان بازاریابی، بازاریابی ایمیلی دومین روش از بازاریابی دیجیتال است و رقابت در این حوزه بسیار بالا است.بنابراین کمبودها و یا رفتارهای غیر منطقی و غیر حرفه ای باعث می شود مخاطبین به سوی رقبا متمایل شوند.


کلام پایانی 
در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات نسبتا" جامعی در رابطه با ایمیل مارکتینگ به شما بدهیم تا توانایی طراحی و اجرای کمپین های تاثیرگذار را داشته باشید.این مدل از بازاریابی را تا چه حد تاثیرگذار می دانید؟نظرات خود رابا ما در میان بگذارید.
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها